Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-15, 10:35
  #1
Medlem
Har svårt att tolka denna bild och fått höra lita olika om vad som menas. Kan ni hjälpa mig tyda detta?

Är datorn täckt av garanti fortfarande och till hur länge är den det?

http://i66.tinypic.com/9h2vk6.png
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2017-12-17 kl. 11:36. Anledning: länk korrigerad
Citera
2017-12-15, 10:38
  #2
Medlem
Det är en sida med allmän info du visar

Säger ingenting om just din dator.

Apple har tre års fabriksgaranti och sex månaders gratis support från inköpsdatum.
Citera
2017-12-15, 10:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är en sida med allmän info du visar

Säger ingenting om just din dator.

Apple har tre års fabriksgaranti och sex månaders gratis support från inköpsdatum.

Så alla gröna bockar och liknande är inte specifikt till min dator?

Gäller detta även om datorn först är köp via ett företag(Alltså inte en konsument)?
Citera
2017-12-15, 10:43
  #4
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är en sida med allmän info du visar

Säger ingenting om just din dator.

Apple har tre års fabriksgaranti och sex månaders gratis support från inköpsdatum.

Uhm, det är ju sidan för en specifik produkt, förmodligen TS dator. Garanti fram till 26 maj 2019. Står tydligt och klart, tycker jag. Apple Care ger tre års garanti och tre års telefonsupport. Annars gäller ett års garanti på hårdvara (Mac) och 90 dagars telefonsupport.
Citera
2017-12-15, 10:44
  #5
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnkeltNamn
Så alla gröna bockar och liknande är inte specifikt till min dator?

Gäller detta även om datorn först är köp via ett företag(Alltså inte en konsument)?

Jo, det är för din dator. Antar att du angav serienumret på den i föregående steg?
Citera
2017-12-15, 10:45
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnkeltNamn
Så alla gröna bockar och liknande är inte specifikt till min dator?

Gäller detta även om datorn först är köp via ett företag(Alltså inte en konsument)?

Då är det inte samma garanti.

Konsumentköplagen är mer omfattande.
Citera
2017-12-15, 10:48
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Jo, det är för din dator. Antar att du angav serienumret på den i föregående steg?
Ja, det stämmer jag angav serienummet.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Då är det inte samma garanti.

Konsumentköplagen är mer omfattande.

Så även fast det står att jag har garanti så har jag inte det pga att köpet inte var genom konsumentköplagens?


Jag uppfattar det som att de har köpt till extra garanti som ska täcker datorn.
Citera
2017-12-15, 10:53
  #8
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnkeltNamn
Ja, det stämmer jag angav serienummet.



Så även fast det står att jag har garanti så har jag inte det pga att köpet inte var genom konsumentköplagens?


Jag uppfattar det som att de har köpt till extra garanti som ska täcker datorn.

Ja, dom har köpt Apple Care som ger datorn fabriksgaranti i tre år. Den följer med datorn, så det spelar ingen roll om någon annan köper den innan garantiperioden löper ut. Om en konsument köper en ny Mac lämnas ett års fabriksgaranti. Man har tre års reklamationsrätt som konsument, det är inte samma sak som garanti.
Citera
2017-12-15, 10:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Ja, dom har köpt Apple Care som ger datorn fabriksgaranti i tre år. Den följer med datorn, så det spelar ingen roll om någon annan köper den innan garantiperioden löper ut. Om en konsument köper en ny Mac lämnas ett års fabriksgaranti. Man har tre års reklamationsrätt som konsument, det är inte samma sak som garanti.

Okej, vad omfattas av Apple Care som denna dator har fram till 2019? Är det reperationer av hårdvara som har problem eller?

Gällande reklamationsrätten där hänger jag med om att det inte är som garanti samt att jag inte har rätt till det då konsumentköplagen inte är aktuell.
Citera
2017-12-15, 11:05
  #10
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnkeltNamn
Okej, vad omfattas av Apple Care som denna dator har fram till 2019? Är det reperationer av hårdvara som har problem eller?

Gällande reklamationsrätten där hänger jag med om att det inte är som garanti samt att jag inte har rätt till det då konsumentköplagen inte är aktuell.

Apple Care täcker reparation av hårdvara i tre år, samt en del andra saker som tex. hämtning och lämning om du har en bärbar dator, service på plats om du har en stationär dator, beroende lite på var du bor. Läs mer här: https://www.apple.com/se/support/products/mac.html
Citera
2017-12-15, 11:14
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Apple Care täcker reparation av hårdvara i tre år, samt en del andra saker som tex. hämtning och lämning om du har en bärbar dator, service på plats om du har en stationär dator, beroende lite på var du bor. Läs mer här: https://www.apple.com/se/support/products/mac.html

Jag har ringt apple och frågat om garantin,

Första personen som svarade gav ett svar om att datorn INTE täckas av någon garanti då detta är ett företagsköp i första början.

Andra gången ringde jag Apple Care direkt och där berättade de att datorn täckas av garanti fram till 2019 maj oavsett vem som köp datorn eller vem som innehaver datorn idag.

Första gången jag får en sån oprofessionell bild av Apple!!
Eftersom jag även tolk att det finns garanti + att det var just apple care supporten som bekräftade det är det väll rätt säkert att det gör det.
Citera
2017-12-15, 14:09
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnkeltNamn
Okej, vad omfattas av Apple Care som denna dator har fram till 2019? Är det reperationer av hårdvara som har problem eller?

Gällande reklamationsrätten där hänger jag med om att det inte är som garanti samt att jag inte har rätt till det då konsumentköplagen inte är aktuell.

Konsumentköplagen är alltid aktuell (i minst 3 år från inköpsdatum) oavsett vilka andra garantier produkten har eller inte har.

Konsumentköplagen ger dig 3 års reklamationsrätt, och kan givetvis åberopas om det t ex skulle bli någon tvist av något slag för ersättning med den vanliga garantin eller Apple Care.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback