Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-15, 10:13
  #1
Medlem
RonPaul2008s avatar
Annonspelare med lättklädda kvinnor kan snart vara helt borta i Stockholm. Detta sedan staden beslutat att förbjuda "sexistisk" och "rasistisk" reklam, skriver Resumé.

Det är Trafiknämnden i Stockholms stad som tagit fram nya riktlinjer för utomhusreklam i huvudstaden.

Enligt beslutet ska så kallad "sexistisk" och "rasistisk" reklam förbjudas.

– Vi har ansvar för att stadens invånare inte utsätts för reklambudskap de tycker är kränkande eller stötande, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) till Resumé.

De nya etiska reglerna kommer hädanefter skrivas in i de avtal som Stockholms stad ingår med företag som sysslar med utomhusreklam.

Sedan ska Trafikkontoret få makten att bestämma vilken reklam som är okej. De affischer som bryter mot reglerna ska tas ner inom 24 timmar.


http://www.friatider.se/stockholm-f-...kl-dda-kvinnor


Har svenskarna blivit så känsliga att de inte längre tål bilder? Varför inte förbjuda bilder helt?
Citera
2017-12-15, 10:18
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonPaul2008
Annonspelare med lättklädda kvinnor kan snart vara helt borta i Stockholm. Detta sedan staden beslutat att förbjuda "sexistisk" och "rasistisk" reklam, skriver Resumé.

Det är Trafiknämnden i Stockholms stad som tagit fram nya riktlinjer för utomhusreklam i huvudstaden.

Enligt beslutet ska så kallad "sexistisk" och "rasistisk" reklam förbjudas.

– Vi har ansvar för att stadens invånare inte utsätts för reklambudskap de tycker är kränkande eller stötande, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) till Resumé.

De nya etiska reglerna kommer hädanefter skrivas in i de avtal som Stockholms stad ingår med företag som sysslar med utomhusreklam.

Sedan ska Trafikkontoret få makten att bestämma vilken reklam som är okej. De affischer som bryter mot reglerna ska tas ner inom 24 timmar.


http://www.friatider.se/stockholm-f-...kl-dda-kvinnor


Har svenskarna blivit så känsliga att de inte längre tål bilder? Varför inte förbjuda bilder helt?

Jesus kristus. Staten och dess lakejer kan inte hålla sina feta fingrar ifrån någonting..

Citat:
Konsumenterna uppskattar helt enkelt inte det här, säger Nina Åkestam, som forskar på "stereotyper inom reklam"

Nä, okej. Om det stämmer kommer sådan här reklam ändå inte förekomma. Företagen själva har antagligen bättre data på detta än Nina..
Citera
2017-12-15, 10:21
  #3
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonPaul2008
Annonspelare med lättklädda kvinnor kan snart vara helt borta i Stockholm. Detta sedan staden beslutat att förbjuda "sexistisk" och "rasistisk" reklam, skriver Resumé.

Det är Trafiknämnden i Stockholms stad som tagit fram nya riktlinjer för utomhusreklam i huvudstaden.

Enligt beslutet ska så kallad "sexistisk" och "rasistisk" reklam förbjudas.

– Vi har ansvar för att stadens invånare inte utsätts för reklambudskap de tycker är kränkande eller stötande, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) till Resumé.

De nya etiska reglerna kommer hädanefter skrivas in i de avtal som Stockholms stad ingår med företag som sysslar med utomhusreklam.

Sedan ska Trafikkontoret få makten att bestämma vilken reklam som är okej. De affischer som bryter mot reglerna ska tas ner inom 24 timmar.


http://www.friatider.se/stockholm-f-...kl-dda-kvinnor


Har svenskarna blivit så känsliga att de inte längre tål bilder? Varför inte förbjuda bilder helt?
Nej det är väl muslimerna som kräver detta, och som alla vet så står islam över våra svenska lagar då landet snart ska styras av nån Imam.
Citera
2017-12-15, 10:21
  #4
Medlem
note-its avatar
Känslig är man väl inte men, det är lite löjeväckande med stora annonspelare med tjejer i endast underkläder liksom.
Jag har inget behov av att få det uppförstorat och intryckt i ansiktet när jag jäktar runt på stan.
Om någon tjej gärna vill visa mig sina underkläder får hon gärna göra det när vi befinner oss i en annan miljö. Det har jag ingenting emot men, inte på platser där det finns barn, som inte behöver se det.
Citera
2017-12-15, 10:25
  #5
Avstängd
ilpobres avatar
Då tycker jag gott att man kan förbjuda slöjbeklädda muslimhelveten på reklamskyltarna.
Citera
2017-12-15, 10:27
  #6
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-WOG
Nej det är väl muslimerna som kräver detta, och som alla vet så står islam över våra svenska lagar då landet snart ska styras av nån Imam.
Jag tror snarare det är svensk statsfeminism som fått sätta agendan här. Imamer har inte riktigt den här sortens inflytande i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Då tycker jag gott att man kan förbjuda slöjbeklädda muslimhelveten på reklamskyltarna.
Roligare vore om något företag bestämde sig för att annonsera med slöjförsedda modeller för att visa på absurditeten i detta. Men det är tyvärr ytterst sällan företag vill bränna pengar på aktivism.
Citera
2017-12-15, 10:30
  #7
Medlem
gabrielle2s avatar
Jag som kvinna funderar på vad som är sexistikt i bilderna.
Det är väl kvinnorna själva som är med på bilderna frivilligt?
Är kvinnan alltså sexistisk och samtidigt vill hon inte ses som det.

Sluta upp med reklam överhuvudtaget.
Det kränker alltid någon herr eller fru kränkt.

Inte lätt att va människa idag.
Den ena är värre än den andre
__________________
Senast redigerad av gabrielle2 2017-12-15 kl. 10:32.
Citera
2017-12-15, 10:32
  #8
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-WOG
Nej det är väl muslimerna som kräver detta, och som alla vet så står islam över våra svenska lagar då landet snart ska styras av nån Imam.
Så är det, vi håller på olika sätt på att få ett shariastyrt samhälle, titta bara på oavsett skäl så vågar inte svenska tjejer gå ut själva på kvällarna, det är som ett muslimskt land.

Nä rösta rätt så vi kan återskapa ett tryggt land med vacker reklam som man kan vila ögonen på, muslimer kan åka hem om det inte passar och de kan ta med sin MP folket så blir alla parter lyckliga.
Citera
2017-12-15, 10:33
  #9
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag som kvinna funderar på vad som är sexistikt i bilderna.
Det är väl kvinnorna själva som är med på bilderna frivilligt?
Är kvinnan alltså sexistisk och samtidigt vill hon inte ses som det.

Sura upp med reklam överhuvudtaget.
Det kränker alltid någon herr eller fru kränkt.
Logiken är troligen att det är Fel™ att kränga varor genom att framställa kvinnor som objekt för mäns lustar, helt oberoende av det faktum att modellerna ställer upp frivilligt på jobbet. Eftersom det här nu har blivit en regel, och regler måste vara generella, gäller den förmodligen på andra hållet också: Manliga modeller får inte heller visa hud. Det är lite svårt att överblicka konsekvenserna av det här men det framstår som helt absurt.
Citera
2017-12-15, 10:34
  #10
Medlem
Anti-WOGs avatar
Tacka vet jag underklädsreklamen med Anna Nicole Smith i början på 90-talet. Då var det många herrar runt om i landet som körde ner i diket.
Citera
2017-12-15, 10:37
  #11
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Så är det, vi håller på olika sätt på att få ett shariastyrt samhälle, titta bara på oavsett skäl så vågar inte svenska tjejer gå ut själva på kvällarna, det är som ett muslimskt land.

Nä rösta rätt så vi kan återskapa ett tryggt land med vacker reklam som man kan vila ögonen på, muslimer kan åka hem om det inte passar och de kan ta med sin MP folket så blir alla parter lyckliga.
Kolla in London, i samma veva som dom fick en muslimsk borgmästare så försvann all reklam med alkohol och lättklädda damer. vi är steget bakom bara. Snart så kommer Löfven och Frigolit att införa Sharia-lagar i lilla Sverige.
Citera
2017-12-15, 10:39
  #12
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-WOG
Tacka vet jag underklädsreklamen med Anna Nicole Smith i början på 90-talet. Då var det många herrar runt om i landet som körde ner i diket.
Ja där ser du hur faaarligt det är.
Såg reklam på tv igår, på jobbet, om Victoria secret.
Blir snart.
Vad är det då?
Snygga tjejer i underkläder.
Stackars kvinnor, blir sexistiskt förföljda i reklam 😁

Sverige är schizofrent
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback