Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-15, 01:17
  #1
Medlem
Har en gammal mobil vars batteri dött. har köpt en ny mobil men tänkte för skoj se om jag kan bygga nått av den gamla mobilen.

Ska koppla på ström direkt på den istället för att ha ett batteri. Batteriet levererar 3.6 volt och usb laddaren ger ut 5 Volt så behöver nått som drar ned 5 Volt 2 Amp till 3.6/4 Volt 1.5-2 amp.

Frågan är ska man använda en linjär regulator, seriekoppla några dioder eller något helt annat, vad är bäst?
Citera
2017-12-15, 01:22
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kan en spänningsregulator baserad på lm317 fungera?
Citera
2017-12-15, 01:22
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Eller så går du hoga tjacka (kanske med gasmask och förväntar dig att en del brinner) på batteri kretsen och använder dig av den?

Men för 35 spänn kan man ju hitta en sådan (som du kan använda till något annat om du tröttnar :-)

https://www.miniinthebox.com/sv/diy-...EaAu3kEALw_wcB
Citera
2017-12-15, 01:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Eller så går du hoga tjacka (kanske med gasmask och förväntar dig att en del brinner) på batteri kretsen och använder dig av den?

Men för 35 spänn kan man ju hitta en sådan (som du kan använda till något annat om du tröttnar :-)

https://www.miniinthebox.com/sv/diy-...EaAu3kEALw_wcB

nackdelen med färdiga sådana regulatorer som du skickade brukar vara följande. "kräver inspänning 1.5v hög än utspänning"

Så då kan jag ej använda en 5 V och sen den på. Annars vore det smidigt. Kopplar jag allt till ett bilbatteri på 12 volt så funkar det ju hehe.

Batterikretsen? Den som sitter mellan batteriet och själva inputen på telefonen? Dessa bruklar bara vara temövervakare och enklare överspänningsskydd. Inte omvandlare.

Eller menar du något annat?
Citera
2017-12-15, 02:05
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xpera


Citat:
nackdelen med färdiga sådana regulatorer som du skickade brukar vara följande. "kräver inspänning 1.5v hög än utspänning"

Så då kan jag ej använda en 5 V och sen den på. Annars vore det smidigt. Kopplar jag allt till ett bilbatteri på 12 volt så funkar det ju hehe.


Men du matar den med USB på 5v och vill ha 3.6 ut? tror du verkligen din telefon inte kommer starta med 3.5v? tror inte det skall vara några problem... de flesta kretsar i telefonen är väl ~3.3v?

Citat:
Batterikretsen? Den som sitter mellan batteriet och själva inputen på telefonen? Dessa bruklar bara vara temövervakare och enklare överspänningsskydd. Inte omvandlare.

Eller menar du något annat?

Ja det sitter säkerligen smått och gått där, men en stepdown DC/DC omvandlare borde ju finnas även där. Jag har egentligen inte funderat på det så värst, men tänker mig att det borde finnas.. men iofs 5v->3.6v batteri... men samtidigt borde inte själva batteriet ha mer volt? annars blir det ju svårt att ladda ur det (även om Lithium är lite annorlunda)... kretsen borde finnas där tycker...
Citera
2017-12-15, 04:48
  #6
Medlem
Kolla om det finns nån vanlig nätadapter som kopplas till vägguttag och sen ger lämplig utspänning, om den angivna strömstyrkan (mAh) är högre spelar ingen roll.

Sök på nätadapter 3-12V, brukar kosta ca150-200kr
Citera
2017-12-28, 16:32
  #7
Medlem
GalFisks avatar
Seriekoppla några dioder. Enkelt, billigt, driftssäkert. Ett litiumbatteri levererar allt från 3 till 4.2 volt, så telefonen har kretsar som hanterar rätt stora spänningsvariationer. Att använda ännu en regulator är overkill.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback