Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-17, 18:45
  #13
Medlem
mmais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CIA-Agent
Vilken styrka?

Förr såldes det 35%-ig väteperoxid, som är lätt att tillverka högexplosiva sprängämnen med. Men som GalFisk sa, sist jag kollade i färgaffären, för ett par år sen, så sålde de 17,5%-ig. Men de kanske har tagit bort den också?
3% vad jag vet är allt över 12% förbjuden för privatpersoner.
http://www.msb.se/sv/Forebyggande/Br...illstandskrav/
__________________
Senast redigerad av mmai 2017-12-17 kl. 18:48.
Citera
2017-12-17, 20:01
  #14
Medlem
CIA-Agents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmai
3% vad jag vet är allt över 12% förbjuden för privatpersoner.
http://www.msb.se/sv/Forebyggande/Br...illstandskrav/
Där ser man...

Är det terroristernas fel? Eller ungdomars experiment som gått snett? När jag var i tonåren på 90-talet så fick jag nys om receptet på TATP i Internets begynnelse. Då såldes 35%-ig o givetvis testade man att tillverka en liten mängd av det. HTMD är väl också nån sån där instabil organisk peroxid som är lätt att tillverka med väteperoxid? Den har jag aldrig testat.

Jag tror dessa är vanliga bland terrorister. Finns typ i jihadmanualer o sånt. Har för mig att bomberna i London 2005 var stora mängder TATP. Självmordsbombare i Mellanöstern använder oftast hemtillverkat sprängmedel, samt den där Taimour Abdulwahab 2010, men han jihaderade bara sig själv...
Citera
2017-12-17, 20:45
  #15
Medlem
mmais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CIA-Agent
Där ser man...

Är det terroristernas fel? Eller ungdomars experiment som gått snett? När jag var i tonåren på 90-talet så fick jag nys om receptet på TATP i Internets begynnelse. Då såldes 35%-ig o givetvis testade man att tillverka en liten mängd av det. HTMD är väl också nån sån där instabil organisk peroxid som är lätt att tillverka med väteperoxid? Den har jag aldrig testat.

Jag tror dessa är vanliga bland terrorister. Finns typ i jihadmanualer o sånt. Har för mig att bomberna i London 2005 var stora mängder TATP. Självmordsbombare i Mellanöstern använder oftast hemtillverkat sprängmedel, samt den där Taimour Abdulwahab 2010, men han jihaderade bara sig själv...
ptja... som läget är nu så är det enklare att lagstadga än att lära folk vett och etikett
Citera
2017-12-18, 06:02
  #16
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmai
ptja... som läget är nu så är det enklare att lagstadga än att lära folk vett och etikett

Det går garanterat att tillverka organiska peroxider även med 3% H2O2 om man vill, bara man räknar om volymförhållandet på ingredienserna, det blir bara lite mer komplicerat för de som inte var med på kemilektionerna i skolan.

Nu tänker jag inte gå in något närmare på ämnet då jag inte vill uppmana någon till att göra något farligt och olagligt, kan däremot säga att HMTD är mindre otrevligt än TATP, men båda är otrevliga fast var och en på sitt sätt.

Ett råd: Låt bli, båda två är farliga nog att 1g kan ta bort din hand.

///JLP
Citera
2017-12-23, 13:10
  #17
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Apoteket har sedan länge varit ett värdelöst ställe att få tag i baskemikalier.
Sist jag kollade fanns 17.5% i färgaffären.
Behövs starkare kan det fryskoncentreras (rent vatten blir is och peroxiden stannar i lösning).

Har du någon erfarenhet av hur det kommer att fungera i praktiken? Med andra ord, vilka koncentrationer är uppnåeliga med en vanlig hemmafrys och (laglig) 12%-lösning?
Citera
2017-12-25, 10:45
  #18
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Har du någon erfarenhet av hur det kommer att fungera i praktiken? Med andra ord, vilka koncentrationer är uppnåeliga med en vanlig hemmafrys och (laglig) 12%-lösning?
20-25% frys: https://youtu.be/QSAV1tRY9kU
Ca. 35% kok: https://youtu.be/xvYeefmbmZI
Har inte testat själv.
Citera
2017-12-25, 11:08
  #19
Medlem
Är det nån fördel med att använda väteperoxid till rengöring? Jag brukar köpa diverse dundermedel på mataffären, men inget fungerar riktigt bra, så om väteperoxid funkar bra kanske man skulle prova det. Jag har i princip obegränsad tillgång till väteperoxid, problemet är bara att den håller 50%. Om jag skulle få för mig att ta hem en skvätt till rengöring så bör den ju spädas ut eftersom peroxiden i den koncentrationen reagerar våldsamt med allt organiskt, åtminstone har vi fått lära oss det på jobbet.... Hur gör man det? Är det bara att spä med t.ex. totalavsaltat vatten, vilket jag också har obegränsad tillgång till?
Citera
2017-12-26, 22:46
  #20
Medlem
wowvadintressants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterlan
Är det nån fördel med att använda väteperoxid till rengöring? Jag brukar köpa diverse dundermedel på mataffären, men inget fungerar riktigt bra, så om väteperoxid funkar bra kanske man skulle prova det. Jag har i princip obegränsad tillgång till väteperoxid, problemet är bara att den håller 50%. Om jag skulle få för mig att ta hem en skvätt till rengöring så bör den ju spädas ut eftersom peroxiden i den koncentrationen reagerar våldsamt med allt organiskt, åtminstone har vi fått lära oss det på jobbet.... Hur gör man det? Är det bara att spä med t.ex. totalavsaltat vatten, vilket jag också har obegränsad tillgång till?
Jag har bara använt 3% väteperoxid till rengöring och det funkar verkligen utmärkt till gamla vidriga badrumsskåp. Funkar även bra mot vaxproppar och lite allt möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback