Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-14, 23:32
  #1
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Wada har identifierat 300 dopade

Wada överlämnade i dag en lista på 300
ryska idrottare som ska ha varit dopade
till olika specialförbund, som nu får
fatta beslut om eventuella sanktioner.

Flera av namnen, som även berör sommar-
idrottare, är aktuella för vinter-OS i
Pyeongchang i februari.

Listan kommer från en databas
tillhörande antidopningslabbet i Moskva
och en kopia gick till IOK:s Schmid-
kommission som låg till grund för
uteslutningen av Ryssland i OS.

-Vi tror på många avstängningar, säger
Wadaföreträdaren Günter Younger.

Vad tror ni, några hockeyspelare? Hur många i KHL kan vara dopade?
Citera
2017-12-14, 23:34
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Vad tror ni, några hockeyspelare? Hur många i KHL kan vara dopade?

Ungefär hälften så många som i NHL skulle jag gissa.
Citera
2017-12-14, 23:45
  #3
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Ungefär hälften så många som i NHL skulle jag gissa.

Nej amerikanska lagar är mycket mjukare så däröver är de inte dopade. Sedan visst sker det absolut, men tvekar rejält att dopning som bryter mot lagen i det land man är i sker i större utsträckning i Nordamerika än i Ryssland.
Citera
2017-12-14, 23:47
  #4
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Nej amerikanska lagar är mycket mjukare så däröver är de inte dopade. Sedan visst sker det absolut, men tvekar rejält att dopning som bryter mot lagen i det land man är i sker i större utsträckning i Nordamerika än i Ryssland.

Haha, ja, det var ju också ett sätt att se på det.

Med tanke på att ingen kollar och att det ska spelas över 100 matcher per säsong om det blir ett långt slutspel, och att gubbar på 40+ tuggar på som om dom vore 22, så misstänker jag att du inte är helt rätt ute där.
Citera
2017-12-14, 23:55
  #5
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Haha, ja, det var ju också ett sätt att se på det.

Med tanke på att ingen kollar och att det ska spelas över 100 matcher per säsong om det blir ett långt slutspel, och att gubbar på 40+ tuggar på som om dom vore 22, så misstänker jag att du inte är helt rätt ute där.

Det görs dopingkontroller i NHL hela tiden från oberoende aktörer. Dessa gör minst på 3 spelare per lag per säsong och ca 120 st totalt. Dopning är inget som sitter i kroppen några dagar heller utan rätt så länge. Men visst testar man inte alla. Det hade kostat för mycket. Lagen gör dock egna dopingkontroller ibland och åker spelaren fast så mörkar man detta med en okänd skada och låter spelaren komma tillbaka från "skadan" när dopningen gått ur.

SÅ att ingen kollar är bara skitsnack. Dock har du rätt i att det inte går helt rätt till där borta. Men de kommer runt mycket dopning med att ge de lagliga medel där borta som är olagliga tex i Sverige och med massa energipiller.
Citera
2017-12-15, 12:49
  #6
Medlem
Dirty.s avatar
Tror doping är extremt utbrett i både NHL och KHL. Ingen verkar ha några seriösare doping tester och det finns väldigt mycket preparat som hjälper till rejält med återhämtning vilket är väldigt viktigt i hockey.
Citera
2017-12-15, 17:54
  #7
Medlem
94jackars avatar
Det är uppenbarligen en anledning till att NHL inte gärna släpper sina spelare till OS. Det sker dopingtester efter varje match.
NHL vill ha kontroll kring dessa saker så det är väl gissningsvis en anledning till att dom startade sitt egna WC
Citera
2017-12-15, 21:33
  #8
Medlem
von_Ss avatar
Att det kryllar av doping i dessa ligor tror jag definitivt. Inte då klassiskt skumrask där man möter en skugga i ett hörn på gymmet och får ett fejkat urinprov via en mystisk handskakning utan snarare att lagens extremt duktiga läkare hjälper spelare tillbaka från skador på alla tänkbara proffsiga och mindre proffsiga sätt. Inte läkaren Vladimir som dyker upp och mirakelhealar skador och sjukdomar på en kvart utan riktiga läkare som arbetar dagligen med allt en läkare kan tänkas arbeta med.

Om jag får en bra medicin av doktorn i Sverige tänker jag "Jävlar vad snabbt jag blev frisk. Skönt!". Man kan ju tänka att professionella idrottare ska vara extra vaksamma men åtminstone min fördom är snarare att professionella idrottare och i synnerhet hockeyspelare är betydligt dummare än gemene man.
Citera
2017-12-17, 18:40
  #9
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Tror doping är extremt utbrett i både NHL och KHL. Ingen verkar ha några seriösare doping tester och det finns väldigt mycket preparat som hjälper till rejält med återhämtning vilket är väldigt viktigt i hockey.

Seriösa dopningstester finns visst.

Citat:
Ursprungligen postat av 94jackar
Det är uppenbarligen en anledning till att NHL inte gärna släpper sina spelare till OS. Det sker dopingtester efter varje match.
NHL vill ha kontroll kring dessa saker så det är väl gissningsvis en anledning till att dom startade sitt egna WC

Konflikten ligger i att IOK och NHL har olika listor över vilka medel som ska vara tillåtna och inte. IOK accepterar inte medel som är i små dosor som finns i olika vanliga saker som inte är prestationshöjande medan NHL på sin lista över vad som borde tillåtas har med några tvivelaktiga medel. IOK:s lista över förbjudna medel är absolut för hård och löjlig ibland, medan NHL:s krav över visa ämnen som bör vara tillåtna är diskonterbara och kan man vaar kritisk emot. Min personliga uppfattning är i alla fall att IOK är alldeles för hårda och NHL alldeles för mjuka. NHL är absolut inte den stora boven här. IOK kan inte ha med ämnen som man kan få i sig i små dosor som inte är prestationshöjande alls.

IOK sköt sig i foten med Bäckström också 2014. Visst, det var ett misstag från hans läkare, men dessa hårda regler visar hur det kan drabba oskyldiga och bli väldigt fel.
Citera
2017-12-18, 08:26
  #10
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Seriösa dopningstester finns visst.
Beror på vad man klassar som seriöst. Enligt mig är allt allt annat än ett system där idrottarna måste upge var de befinner sig 24/7 enbart ett spel för galleriet och inte det minsta lilla seriöst. Och då menar jag verkligen 24/7 för att vara tillgängliga för slumpmässiga tester. Vad jag vet så finns det inte ens något i närheten av det inom hockeyn.
Citera
2017-12-18, 14:10
  #11
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Beror på vad man klassar som seriöst. Enligt mig är allt allt annat än ett system där idrottarna måste upge var de befinner sig 24/7 enbart ett spel för galleriet och inte det minsta lilla seriöst. Och då menar jag verkligen 24/7 för att vara tillgängliga för slumpmässiga tester. Vad jag vet så finns det inte ens något i närheten av det inom hockeyn.

Helt meningslöst då det är läkarna i klubbarna som hjälper till att dopa de.
Citera
2017-12-18, 18:00
  #12
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Helt meningslöst då det är läkarna i klubbarna som hjälper till att dopa de.
Självklart ska inte testerna utföras av någon som överhuvudtaget har ett intresse i klubben/spelaren utan ska göras av en oberoende aktör.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback