Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-13, 10:11
  #1393
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av problemformulerarn
Nä.
En satellit som befinner sig i omloppsbana runt jorden upprätthåller sin fart, fast den befinner sig i jordens gravitationsfält.
Omöjligt att sluta posta här!

Men omloppsbanor har inget med raketdrift i sig att göra!

Det jag syftade på, men som inte har med ämnet att göra, är att en raket som färdas riktigt långt i rymden kan behöva korrigera riktning och hastighet om den utsätts för svag gravitation av närliggande himlakroppar. Det är ju därför det finns flera små raketmotorer här och var på en rymdfarkost som kan verka i olika riktningar.
Citera
2022-08-13, 10:44
  #1394
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Här kommer mitt sista svar i tråden:

"That didnt age well"
Citera
2022-08-13, 18:07
  #1395
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Precis, ett exempel på detta är SpaceX som i andra steget av Falcon 9 har en "single vacuum engine".
Man kan ju se på de återkommande live-sändningarna av uppskjutningar (exempelvis StarLink) hur den ser ut.
Dysan är markant större än på motsvarande i första steget.

/T


Om vi säger så här, större dysa, skulle det motsvara ett större hål på "lådan med en smällare i"?
Citera
2022-08-13, 21:07
  #1396
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Om vi säger så här, större dysa, skulle det motsvara ett större hål på "lådan med en smällare i"?
Nej. En raketdysa består av en inre kon, ett hål och en yttre kon.

Den exakta utformningen av alla mått skräddarsys efter vilket raketbränsle man har och ytterst förenklat styr diametern på själva hålet hur snabbt gaserna strömmar ut (ju mindre hål desto större hastighet) och den yttre konans vinkel och rundning styr hur väl man utnyttjar kraften av dessa.

Men som jag sagt tidigare är inte dysans utformning viktig för principen. Även en oknuten uppblåst ballong skulle flyga iväg i rymden om man släppte den. Mycket bättre än på jorden faktiskt!
Citera
2022-08-13, 21:08
  #1397
Medlem
Får vara en teoretisk superballong som klarar av vakuum! ;-)
Citera
2022-11-17, 14:37
  #1398
Medlem
Utbrutet från Apollo-tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Det är väl i OnT att diskutera det eller har modsen raderat sådant?
Vi kan återuppta diskussionen när jag läst 25.000 inlägg. Jag gissar dock att du precis som några andra i tråden jag talat med kommer fortsätta ducka kritiska frågor.

Nej jag kommer inte ducka några kritiska frågor om hur en raket fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

En jetmotor tar väl in luft framifrån och accelererar den bakåt, det finns väl ingen lagrad rörelseenergi i själva rymdraketen? Var tar jetmotorn sin luft ifrån i rymden?

Det är Newtons tredje lag vi diskuterar. Jetmotorn är ett slutet system. För att ett slutet system ska kunna accelerera måste det interagera med ett externt objekt. På jorden är det externa objektet luftmotståndet? Har du en annan uppfattning?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Newtons_r%C3%B6relselagar

En raket har lagrad kemisk energi som genom förbränning omvandlas till rörelseenergi.

Vi är nog överens om att avgaserna accelererar bort från raketen och att avgaserna har en massa? Det innebär att avgaserna har varit utsatta för en bakåtriktad kraft. Den kraften ger upphov till en lika stor men motriktad reaktionskraft. Reaktionskraften accelererar raketen framåt.

Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
För att ett slutet system ska kunna accelerera måste det interagera med ett externt objekt.

Det du kallar ett slutet system är raketen och avgaserna.
Rörelsemängden är lika stor före förbränningen som efter förbränningen.

Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
På jorden är det externa objektet luftmotståndet? Har du en annan uppfattning?

Ja jag har definitivt en annan uppfattning. En raketmotor (eller jetmotor) fungerar inte genom att "interagera med ett externt objekt".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback