Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-12-15, 13:45
  #37
Avstängd
Forestmans avatar
Italienare, maffian, Don Corleone i Gudfadern..
Citera
2017-12-15, 14:13
  #38
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrassesTigrar
Artikeln/rapporten säger att det mer eller mindre är en fråga om dos-respons och en kombination av orsaker. Det finns många orsaker. Torr mun kan hjälpa till ganska bra om majoriteten av födan är flytande socker. Där kan Coca Cola vara avgörande pga fosforsyra. Vilket inte ska vara bra för tänderna. Det driver ur magnesium ur kroppen också. Samtidigt som blodtrycket är högt pga metamfetaminets effekter på centrala nervsystemet. Ständigt stresstillstånd så länge drogen är applicerad. Sen vad dem använder för andra droger kan vi bara spekulera om. Näringsbrist, mineralbrist, vitaminbrist, sömnbrist. Sen sker det ofta via rökning som skapar en sur rök/ånga. Om dem dessutom spyr regelbundet vid methanvändning så skadar det väldigt mycket också, nu vet jag inte hurvida vanligt det är, det stod som bieffekt iaf.

Väldigt mycket kan orsaka. Även hur ofta man går till tandläkaren. Har ingen aning om hur systemet ser ut USA då det lär skilja från stat till stat. Men om karies fortfarande existerar hos barn i Sverige så lär det finnas i befolkning i USA över 30 år.

Sen handlar tråden om amfetamin, om nu inte tjackpundare är synonymt med meth. Vilket det inte lär vara i Sverige. Här röks knappt amfetaminer överhuvudtaget.

En sak till. Kan dem ha lockat metamfetaminfolket med en gratis tandundersökning? Kanske till och med att dem drog dåliga tänder. Eftersom det kan ge dödlig utgång.

Jag skulle säga: ju mer metamfetamin, ju lägre samhällsklass, desto värre mun.

Det enda du egentligen har något emot på det jag sa var då med andra ord att det är amfetamin och inte metamfetamin? Jag sa att det var en kombo av torr mun, dålig munhygien, livsstil och levnadsstandard, och du sa exakt samma?
Undrar om min sambo som forskar på munhälsa kan komma med någon insight? Får återkomma.
Citera
2017-12-15, 15:37
  #39
Medlem
kanske för att dem tappat en del tänder (övre tänderna)
Citera
2017-12-15, 16:53
  #40
Avstängd
FrassesTigrars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Det enda du egentligen har något emot på det jag sa var då med andra ord att det är amfetamin och inte metamfetamin? Jag sa att det var en kombo av torr mun, dålig munhygien, livsstil och levnadsstandard, och du sa exakt samma?
Undrar om min sambo som forskar på munhälsa kan komma med någon insight? Får återkomma.
Problemet är att myten fortsätter att leva och används som orsaksförklaring. Det brukar ses som ett faktum, att det är vad som händer när man använder metamfetamin. Allt annat som ger muntorrhet har inte den effekten, så varför skulle metamfetamin ha det? Det är ett simpelt ifrågasättande.

Jag skrev:
Citat:
Cannabis ger värre muntorrhet än vad amfetamin gör. Vilket då borde betyda att Tomtarna vid gräsen till Psykosland hade skapat en tråd om det i cannabisavdelningen.

Minskat ph-värde i munhålan och kolhydratrester ska vara en stor bidragande faktor till karies.

Ditt svar:
Citat:
Meth mouth är alltså ett begrepp och det är helt korrekt så som det är beskrivet här. Men det är såklart också livsstil som spelar in, en tjackpundare är nog bra mycket mindre benägen att hålla ordning på käften än en cannabisbrukare.

Tomtarna vid gräsen till Psykosland är ett skämt, rätt dåligt kanske men tråden hade redan satt en standard i hur vi ska benämna droganvändare. Även du körde på i vanlig ordning. "Meth mouth" borde inte heta något annat än dålig tand/munhälsa. Det som orsakar karies för att sedan, vid inhumana förhållanden, börja ruttna och möjligtvis leda till döden är främst socker/kolhydrater som bakterier bryter ner och lämnar efter syra.
__________________
Senast redigerad av FrassesTigrar 2017-12-15 kl. 16:58.
Citera
2017-12-15, 17:15
  #41
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
De gnisslar tänder därför att de får spänningar i käkarna.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bruxism

Kolla under orsaker.
Citera
2017-12-15, 20:20
  #42
Medlem
Intressant iakttagelse. Bra.
Får en bild - ganska typiskt.
Gjorde en sökning och fann lite svar:
https://www.google.se/search?q=drug+...hrome&ie=UTF-8
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback