Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-14, 20:40
  #1
Medlem
Hej Hej!

Nu är det tyvvär så att min kära dator som jag varit så nöjd med slutade att fungera efter sista Windows uppdatering(arna). Var väl ett 30 tal så det tog sin lilla tid.

Datorn startar, men den kommer inte långt innan den tappar bilden till Tv:n. Kommer alltså inte fram till inloggningen.

Har prövat boota från usb-minne (windows10) och starta i bios vilket den inte går med på.

Har också prövat stänga av nätagget och dra ut allt kablage, ingen skillnad.

Har funderat på att pröva plocka ut cmos-batteriet, skulle det ens göra någon skillnad? Och sätta tillbaka förstås.

Snälla hjälp mig rädda henne.
Citera
2017-12-14, 21:06
  #2
Medlem
oldeubois avatar
Senaste versionen av Windows (1709) tog bort stödet för väldigt många gamla legacy-grafikkort. Vad har du för GPU? Förmodligen är ditt gpu för gammalt.
Citera
2017-12-14, 22:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Senaste versionen av Windows (1709) tog bort stödet för väldigt många gamla legacy-grafikkort. Vad har du för GPU? Förmodligen är ditt gpu för gammalt.
Jag har ett ASUS GeForce GTX 1060 6GB gaming.
Citera
2017-12-14, 22:19
  #4
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Jag har ett ASUS GeForce GTX 1060 6GB gaming.
Ok, det skall inte vara några som helst problem, i alla fall. Testat att starta i felsäkert och återställt grafikdrivrutiner?
Vad menar du med att datorn inte går med på att boota på USB?
__________________
Senast redigerad av oldeuboi 2017-12-14 kl. 22:30.
Citera
2017-12-14, 22:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Ok, det skall inte vara några som helst problem, i alla fall. Testat att starta i felsäkert och återställt grafikdrivrutiner?
Jag har prövat trycka del för "bios setup" och F11 för boot menu både med och utan USB stickan i datorn, det fungerar inte. Jag antar att man startar datorn i felsäkert läge i bios meny?

Finns det något annat jag kan trycka innan den tappar bilden? Den startar och går väl 20 sek sedan försvinner alla möjligheter att ens kommunicera med den, glider in i nått typ av stand by läge utan bild.

Grafikkortet både lyser och snurrar, kan det vara så illa att det är det som är trasigt? Då borde jag väl inte se något alls kan jag tycka.

I got nothing..
Citera
2017-12-14, 22:35
  #6
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Jag har prövat trycka del för "bios setup" och F11 för boot menu både med och utan USB stickan i datorn, det fungerar inte. Jag antar att man startar datorn i felsäkert läge i bios meny?

Finns det något annat jag kan trycka innan den tappar bilden? Den startar och går väl 20 sek sedan försvinner alla möjligheter att ens kommunicera med den, glider in i nått typ av stand by läge utan bild.

Grafikkortet både lyser och snurrar, kan det vara så illa att det är det som är trasigt? Då borde jag väl inte se något alls kan jag tycka.

I got nothing..
Nej, det har jag svårt att tro. Har du aktiverat boot menu i BIOS då? Du kan ju prova att ta ur GPU och köra på processorns GPU. Kortet är ju nästan nytt, tvivlar på att det är felet. Är nog mjukvarurelaterat. Hur gammal är PSU?
Citera
2017-12-14, 22:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Nej, det har jag svårt att tro. Har du aktiverat boot menu i BIOS då? Du kan ju prova att ta ur GPU och köra på processorns GPU. Kortet är ju nästan nytt, tvivlar på att det är felet. Är nog mjukvarurelaterat. Hur gammal är PSU?
Ingen aning, jag har aldrig varit inne i bios, när jag installerade datorn gjorde jag det med det medföljande usb-minnet som jag nu har prövat för att göra nån typ av återställning med, det fungerade tyvvär inte som jag tänkte.

Datorn är väl blott ett år gammal, att det är mjukvarurelaterat låter rimligt eftersom detta inträffade efter uppdateringarna.

Ta lös grafikkortet och boota menar du? Ska prövas.
Citera
2017-12-14, 22:45
  #8
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Ingen aning, jag har aldrig varit inne i bios, när jag installerade datorn gjorde jag det med det medföljande usb-minnet som jag nu har prövat för att göra nån typ av återställning med, det fungerade tyvvär inte som jag tänkte.

Datorn är väl blott ett år gammal, att det är mjukvarurelaterat låter rimligt eftersom detta inträffade efter uppdateringarna.

Ta lös grafikkortet och boota menar du? Ska prövas.
I BIOS brukar det finnas en inställning som säger typ "ENABLE F12 BOOT MENU". Får du mot all förmodan inte fart på datorn nu, använd en sekundär maskin och ladda ned Media Creation Tool från Microsoft, som du kan använda ihop med ett USB-minne på åtminstone 8GB för att skapa ett installationsmedie, om det du har inte verkar fungera.
Citera
2017-12-14, 23:04
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
I BIOS brukar det finnas en inställning som säger typ "ENABLE F12 BOOT MENU". Får du mot all förmodan inte fart på datorn nu, använd en sekundär maskin och ladda ned Media Creation Tool från Microsoft, som du kan använda ihop med ett USB-minne på åtminstone 8GB för att skapa ett installationsmedie, om det du har inte verkar fungera.
När jag halft demonterat grafikkortet kommer jag på att utan det har jag ingenstans att koppla in skärmen

Det går alltså inte att nödstarta igång henne utan en annan dator? Omständigt, lägger filmplanerna på hyllan.
Citera
2017-12-24, 01:16
  #10
Medlem
Om nu någon har fått liknande problem som mig så kan jag tala om för er att det var den senaste stora uppdateringen från Windows 10 som ställde till det.

Datorn är nu formaterad och installerad, dock utan den senaste win-uppdateringen och går som en klocka igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback