Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-15, 01:18
  #13
Medlem
killawifes avatar
Om du lämnar in bilen för att de ska fixa parkeringsbromsen och parkeringsbromsen nu inte funkar så får de givetvis åtgärda det eller förklara sig.
Citera
2017-12-15, 02:27
  #14
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har de inte gjort ett fullgott jobb så ska det inte kosta dig nåt för att de rättar till det.
En sanning med modifikation. Dom kan ha utfört ett jobb, och ansett (eller bara antagit utan att testa) att problemet är löst. Om det t.ex. behövs lite mer justering eller något sådant simpelt borde dom lösa det utan att det kostar något, men om problemet är att man behöver göra ett betydligt större jobb och kanske byta diverse delar för att få ett bättre resultat kan man knappast förvänta sig att få en massa delar och arbete gratis bara för att första försöket inte nådde hela vägen fram.
Citera
2017-12-15, 02:56
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
En sanning med modifikation. Dom kan ha utfört ett jobb, och ansett (eller bara antagit utan att testa) att problemet är löst. Om det t.ex. behövs lite mer justering eller något sådant simpelt borde dom lösa det utan att det kostar något, men om problemet är att man behöver göra ett betydligt större jobb och kanske byta diverse delar för att få ett bättre resultat kan man knappast förvänta sig att få en massa delar och arbete gratis bara för att första försöket inte nådde hela vägen fram.

Ja det stämmer. Men man kan väl tycka att vissa av felen borde de upptäckt själva och inte lämnat ut bilen i det skicket
Citera
2017-12-15, 11:42
  #16
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
En sanning med modifikation. Dom kan ha utfört ett jobb, och ansett (eller bara antagit utan att testa) att problemet är löst. Om det t.ex. behövs lite mer justering eller något sådant simpelt borde dom lösa det utan att det kostar något, men om problemet är att man behöver göra ett betydligt större jobb och kanske byta diverse delar för att få ett bättre resultat kan man knappast förvänta sig att få en massa delar och arbete gratis bara för att första försöket inte nådde hela vägen fram.

Om det nu är på det viset så berättar men det för kunden när man lämnar ut bilen. De flesta seriösa bilverkstäder ringer t.o.m upp kunden när man upptäcker en sån sak och frågar hur denne vill att man ska göra.
Jag har dock själv råkat ut för nåt liknande en gång, konstigt nog också med en Saab. Jag lämnade in bilen för byte av servostyrning och pump och hade köpt dessa delar begagnade från en väl fungerande bil. Jag fick ett fast pris på jobbet. När jag hämtade bilen och skulle betala ville de ha 50% mer betalt men jag vägrade och då jag hade ett papper där priset vi kommit överens om stod så gav de sig. Jag var nöjd och körde iväg men blev snabbt missnöjd när servon fungerade SÄMRE än innan. Jag gick in och pratade med mekanikern som skyllde på dåliga delar och det fanns inget jag kunde göra då jag redan hade betalt. Notera dock att INGEN sa att resultatet var dåligt och ingen hörde heller av sig till mig och sa nåt utan allt jag hörde var: "bilen är klar".
__________________
Senast redigerad av killawife 2017-12-15 kl. 11:46.
Citera
2017-12-15, 13:41
  #17
Medlem
PeterNosters avatar
Ryck i spaken några gånger så att parkeringsbromsen justerar in sig efter beläggbytet.
Citera
2017-12-15, 14:37
  #18
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ryck i spaken några gånger så att parkeringsbromsen justerar in sig efter beläggbytet.


Då får han rycka sig trött...

Det sitter små bromsbackar till parkeringsbromsen som justeras genom ett hål i trumman/skivan.
Citera
2017-12-15, 14:43
  #19
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ryck i spaken några gånger så att parkeringsbromsen justerar in sig efter beläggbytet.

Har gjort detta ett flertal gånger. Parkeringsbromsen fungerade för övrigt dåligt innan bytet också.

Var inne och klagade idag, påpekade deras misstag och killen började självklart att försöka bortförklara deras slarv. Stod på mig och påpekade att dom har fyllt i att dom justerat och godkänt att den fungerar vilket den ej gör.

Fick en ny tid och detta skulle dom göra gratis. Påpekar dom fel och delar som måste bytas tänker jag säga ifrån och låta någon annan göra det.
Citera
2017-12-15, 16:07
  #20
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Då får han rycka sig trött...

Det sitter små bromsbackar till parkeringsbromsen som justeras genom ett hål i trumman/skivan.

Även om det är separata trumbromsar för parkeringsbromsen så självjusterar de väl som kompensation för slitaget på bromsbanden. Den justering du pratar om är väl till för att backa backarna så att man lättare får av trumman. Hade inte du bilverkstad?
Citera
2017-12-15, 16:37
  #21
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Även om det är separata trumbromsar för parkeringsbromsen så självjusterar de väl som kompensation för slitaget på bromsbanden. Den justering du pratar om är väl till för att backa backarna så att man lättare får av trumman. Hade inte du bilverkstad?


Den justeringen som jag pratar om är den enda justeringen som finns där inne i trumman och den justerar tyvärr inte sig själv, varken utåt eller inåt, den behöver manuell justering.

https://www.maptunparts.eu/img-produ...3-9-5-rear.jpg




Förmodligen så är väl hävarmen fastrostad på TS bil eller så kanske backarna är skit slut...?




.
Citera
2017-12-16, 02:11
  #22
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Även om det är separata trumbromsar för parkeringsbromsen så självjusterar de väl som kompensation för slitaget på bromsbanden. Den justering du pratar om är väl till för att backa backarna så att man lättare får av trumman. Hade inte du bilverkstad?


Alla bilar har inte självjustering och även de som har det har ofta problem med funktionen pga rost och smuts. Man får då precis som ormbiten säger med en skruvmejsel igenom ett hål på baksidan av trumman.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback