Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-14, 17:34
  #1
Medlem
2560ps avatar
Jag har en gammal trotjänare som fyllde 20 i år. När jag köpte den var den rätt dyr, och påkostad (100 Hz). Den fungerar fortfarande helt felfritt, bilden är perfekt. Används dagligen, då jag är soffpotatis. Efter jobbet åker den på direkt, och får jobba i 5-6 timmar. Ibland upp till 14 timmar, om den står på på helgen.

Hur är detta möjligt? Har någon en äldre apparat som fortfarande är helt perfekt, och som används såhär? Även om inköpspriset var rätt högt, måste detta vara en av de bästa affärer jag gjort, haha
Citera
2017-12-14, 17:39
  #2
Medlem
Har en tjocktv från 1994 och som fungerar än.
Har även en tv från mitten av 70- talet och som visar en liten ljuspunkt i mitten av rutan, men ingen bild då.
Får se hur länge den nya elektroniken jag har hänger med?
Får starta stoppuret :-D
__________________
Senast redigerad av manot 2017-12-14 kl. 18:29.
Citera
2017-12-14, 17:44
  #3
Medlem
Jellohs avatar
Gammal elektronik har ofta det felet att de inte går sönder. Jag har en hushållsassistent från mitten av 50-talet som används varje vecka och en tvättmaskin från början av 80-talet som jag köpt begagnad och som fungerar perfekt. Inget konstigt.

Lyckligtvis håller modrna prylar inte alls lika länge så ekonomin hålls igång.
Citera
2017-12-14, 17:49
  #4
Medlem
Lacerdas avatar
Min morbror har en Telefunken i sin sommarstuga fran 70-talet som fungerar. De senaste 15 aren har den bara anvaents max 3 manader om aret. Jag klagar inte naer jag kan se fotboll i staellet for att se pa faren och imponeras av deras braekande.
Citera
2017-12-14, 18:15
  #5
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Min morbror har en Telefunken i sin sommarstuga fran 70-talet som fungerar. De senaste 15 aren har den bara anvaents max 3 manader om aret. Jag klagar inte naer jag kan se fotboll i staellet for att se pa faren och imponeras av deras braekande.

En Telefunken håller ju för evigt, jag känner många som kör tjockisar fortfarande.Men jag vill inte hjälpa till när det frågar efter flytthjälp sen....
Citera
2017-12-14, 18:15
  #6
Medlem
GalFisks avatar
Elektronik lever oförutsägbart länge, och ibland får man intryck av att gamla prylar var bäst, eftersom man inte ser alla de som gick sönder på vägen. Din TV kan leva en sekund eller 20 år till.
Det som oftast strejkar till slut är elektrolytkondensatorer. De innehåller en vätska som till slut tar sig ut och förångas, eftersom det vore för dyrt att hindra detta helt. Värmerörelser kan också få viktiga delar att spricka.
Citera
2017-12-14, 18:24
  #7
Medlem
Ducadreams avatar
Jag hade min gamla telefon som jag bytte ut tidigt 2015 i 7 år, och den fungerar fortfarande. Jag är ganska gammalmodig av mig och har en vana att hålla saker länge. Telefonen som jag köpte 2015 har redan gått sönder och var tvungen att köpa en ny.
Citera
2017-12-14, 18:27
  #8
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Elektronik lever oförutsägbart länge, och ibland får man intryck av att gamla prylar var bäst, eftersom man inte ser alla de som gick sönder på vägen. Din TV kan leva en sekund eller 20 år till.
Det som oftast strejkar till slut är elektrolytkondensatorer. De innehåller en vätska som till slut tar sig ut och förångas, eftersom det vore för dyrt att hindra detta helt. Värmerörelser kan också få viktiga delar att spricka.

Sant. Jag har en rörradio i köket som också används mer eller mindre dagligen, den är från -52. Funkar fint och ljudet är underbart, men sänker man ner helt hörs ett svagt brummande. Vad jag läst mig till så är det en filterkondensator, eller vad det nu kan tänkas heta, som gett sig. Jag hör alltså 50 Hz brummande från transformatorn. Det stör inte när volymen är uppdragen så jag bryr mig inte om det
Citera
2017-12-14, 18:27
  #9
Medlem
Är det en Sony?

Sony hade unikt system med en bildkanon och endast två horisontella trådar vilket gjorde att de släppte genom mer ljus och därför behövde bildkanonen inte jobba lika hårt som trekanonskonstrukionerna. Dessutom förändrades de inte i färgen på samma sätt som en trekanon som oftast blev gröna i bilden med tiden (för att den blå slets mest). En sony höll färgerna mycket längre än andra märken.
Citera
2017-12-14, 18:29
  #10
Medlem
Nu kommer jag ihåg en tjocktv som inköptes någon gång på 2000- talet, den höll knappa 10 år, blev färgade ränder över rutan.
Men den hör till undantagen av all samtlig teknik jag har erfarenhet av.
Citera
2017-12-14, 18:29
  #11
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag hade min gamla telefon som jag bytte ut tidigt 2015 i 7 år, och den fungerar fortfarande. Jag är ganska gammalmodig av mig och har en vana att hålla saker länge. Telefonen som jag köpte 2015 har redan gått sönder och var tvungen att köpa en ny.

Haha, du är som jag Har en gammal Ericsson från 2008 som fortfarande funkar, med originalbatteri. Den har dock inte använts sen 2012 då jag fick jobbmobil, men jag startar den regelbundet (nåja) ändå.

Edit: Betalar t.o.m. minimisumman på mitt gamla abonnemang, för att ha mitt gamla nummer kvar ifall jag byter jobb. I så fall kommer jag börja använda den igen
__________________
Senast redigerad av 2560p 2017-12-14 kl. 18:33. Anledning: Tillägg
Citera
2017-12-14, 18:31
  #12
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Är det en Sony?

Sony hade unikt system med en bildkanon och endast två horisontella trådar vilket gjorde att de släppte genom mer ljus och därför behövde bildkanonen inte jobba lika hårt som trekanonskonstrukionerna. Dessutom förändrades de inte i färgen på samma sätt som en trekanon som oftast blev gröna i bilden med tiden (för att den blå slets mest). En sony höll färgerna mycket längre än andra märken.

Det är en Philips, jag fattar inte att den fortfarande är helt perfekt. Ibland pausar jag boxen och glömmer av det, den kan stå i timmar och visa samma bild. Ingen inbränning öht.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback