Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-05-26, 22:03
  #25
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Ja, idag regnar det ned GDPR-mail från allehanda företag.

Personligen har jag upprättat ett policydokument som förhoppningsvis täcker nu- och framtida rutiner på mitt lilla företag.

Vad ska jag göra mer? Jag gör inga direkta utskick, men sparar naturligtvis telefonnr. mailadresser och ibland personnummer och fastighetsbeteckning (ROT-jobb, där måste jag ju spara uppgifter enligt bokföringslagen).

Om jag bara har namn och telefonnummer, ska jag ringa runt till dom 2000 personer jag har i telefonboken och berätta det, eller vad är tanken?

Sitter i ungefär samma sits. Gör inga utskick, "samlar inte in" någon data. Det jag har är min e-post och min telefon.

Enligt https://www.foretagarna.se/juridisk-faq/ovrigt/gdpr-live-fragor/
Citat:
Fråga: Klassas telefonnummer, mailadress eller IP-adress som särskild unik personinformation?

Svar: Telefonnummer, mailadress och IP-adress kan vara personuppgifter om de pekar ut eller används ihop med uppgifter om en identifierad eller identifierbar fysisk person.

Mailen behöver jag spara eftersom de dokumenterar beslut som gäller min verksamhet. Telefonen sparar namn och nummer i adressboken.

Min enkla fråga: vad ska jag göra med min Outlook och med min iPhone för att följa GDPR?

Har läst femtioelva artiklar om GDPR men den enkla frågan har jag inte hittat något svar på. Flashback, hjälp mig!

(För övrigt är GDPR ytterligare ett exempel på varför EU borde avskaffas.)
Citera
2018-05-27, 07:27
  #26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400
Jag förstår inte riktigt heller tanken. Jag har en email-lista på runt 3500 kunder som jag skickar nyhetsbrev till. Jag har bara telefonnummer, emailadress och namn. Om jag skulle skicka ut mail som dom måste godkänna så kommer inte ens hälften läsa mailet vilket betyder att jag förlorar stora summor i försäljning som kommer från nyhetsbrev.. jag kommer nog bara fortsätta skicka nyhetsbrev efter den 25.

Om hälften av dom inte ens kommer läsa mailet, kan jag inte riktigt se att du förlorar någon försäljning till dom!?

Men hur som, alla som inte svarar bör nog raderas (om du skickar ut ett mail).
Om du fortsätter skicka ut mail utan att ha fått ett medgivande så riskerar du böter, men rent faktiskt antar jag att det bara händer om du vägrar att ta bort människor som aktivt ber om att bli "glömda".

Men det nya med GDPR är ju att det faktiskt _kan_ vara olagligt att bara fortsätta använda gammal data.
Citera
2018-05-27, 07:32
  #27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av att
Sitter i ungefär samma sits. Gör inga utskick, "samlar inte in" någon data. Det jag har är min e-post och min telefon.

Enligt https://www.foretagarna.se/juridisk-faq/ovrigt/gdpr-live-fragor/


Mailen behöver jag spara eftersom de dokumenterar beslut som gäller min verksamhet. Telefonen sparar namn och nummer i adressboken.

Min enkla fråga: vad ska jag göra med min Outlook och med min iPhone för att följa GDPR?

Har läst femtioelva artiklar om GDPR men den enkla frågan har jag inte hittat något svar på. Flashback, hjälp mig!

(För övrigt är GDPR ytterligare ett exempel på varför EU borde avskaffas.)

Din motivering att du behöver gamla mailadresser för att dokumentera beslut är inte nödvändigtvis nog.

Det beror på hur gammalt det är.

Som sagt, GDPR är bl.a. till just för att förhindra att man (som företagare) slentrianmässigt behåller gammal data.
Citera
2018-05-27, 17:09
  #28
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Det är så sjukt oklara regler, känns ju som man måste be om lov för att ens ringa en kund, hur gör man det om man inte får ringa.. Hur gör tex alla säljbolag? Det man måste göra är ju att ringa runt till Företagare för att erbjuda sina tjänster osv...


Hur gör tex eniro eller hitta.se? dom lär ju gå i dunder KK om man inte får lagra något..
Har inte läst så mkt det är ju inte lätt att förstå det. eller kanske jag som inte lagt manken till att ens orka förstå det.

Mvh
Lasse
Citera
2018-05-28, 13:07
  #29
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
Det är så sjukt oklara regler, känns ju som man måste be om lov för att ens ringa en kund, hur gör man det om man inte får ringa.. Hur gör tex alla säljbolag? Det man måste göra är ju att ringa runt till Företagare för att erbjuda sina tjänster osv...


Hur gör tex eniro eller hitta.se? dom lär ju gå i dunder KK om man inte får lagra något..
Har inte läst så mkt det är ju inte lätt att förstå det. eller kanske jag som inte lagt manken till att ens orka förstå det.

Mvh
Lasse

Du behöver inte samtycke för att ringa kunder..

Min uppfattning är ett telefonförsäljning är ett berättigat intresse. Det innebär att du kan exempelvis beställa ringlistor, ringa på dem, men sedan måste du radera uppgifterna inom rimlig tid om det inte ledde till avslut.
Citera
2018-05-28, 23:46
  #30
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Du behöver inte samtycke för att ringa kunder..

Min uppfattning är ett telefonförsäljning är ett berättigat intresse. Det innebär att du kan exempelvis beställa ringlistor, ringa på dem, men sedan måste du radera uppgifterna inom rimlig tid om det inte ledde till avslut.

aha allright! annars hade ju hur många företag som helst gått i kk
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback