Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-14, 11:53
  #1
Medlem
makrillsstimmets avatar
Hej FB!

Jag är sugen på att börja syssla med finmekanik som en hobby (pilla med pincett på finmekaniska delar för att bygga ihop diverse mini-saker). Tänker då att man måste börja någonstans och att det borde finnas nybörjarkit/nybörjarset med alla delar som man behöver och små problem som man får lösa/bygga. Likt en som bygger modellplan.

Någon som har erfarenhet av det här? Hur har ni gått till väga? Funnit några nybörjarkit?
ett alternativ vore väl att köpa delar för sig, t.ex. urmakareset+förstoringsglas+klocka. Plocka isär klockan för att sedan plocka ihop den igen. Vet inte... tänker fritt.

Hur har ni gått till väga när ni började?
Citera
2017-12-14, 11:54
  #2
Medlem
ElvisFans avatar
En 3D-printer är min första tanke. Då kan du ta befintliga konstruktioner och förminska dem.
Citera
2017-12-14, 17:41
  #3
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag hade som hobby ett tag att plocka isär fiskerullar, rengöra och smörja alla delar och därefter sätta ihop allt igen. Det var spännande för trots att alla fiskerullar ser likadana ut på utsidan och har samma mekaniska funktioner är det enorm skillnad i hur de fungerar på insidan.
Det krävdes inte mer än att köpa en låda gamla rullar på Tradera, lämpligt smörjfett, lösningsmedel för rengöring samt vanliga verktyg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback