Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-14, 11:08
  #1
Avstängd
h4ck3rsl4ck3rs avatar
Har en kylare i alu som är helt ingensatt. Hur gör man bäst ren den? Plocka ur den och spola med högtryck baklänges hjälper nog bara till en viss del misstänker jag. Är kylarrens från biltema något att ha? Eller finns det något annat medel, som är effektivare?
Citera
2017-12-14, 12:43
  #2
Medlem
2560ps avatar
Är den igensatt av "kylarcement" eller nåt? Annars kan du använda citronsyra eller kaustiksoda, men då får du skölja väldigt noggrant efteråt så inga rester blir kvar:

http://www.classicmotor.se/artiklar/...ra-kylsystemet
Citera
2017-12-14, 13:04
  #3
Avstängd
h4ck3rsl4ck3rs avatar
Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Är den igensatt av "kylarcement" eller nåt? Annars kan du använda citronsyra eller kaustiksoda, men då får du skölja väldigt noggrant efteråt så inga rester blir kvar:

http://www.classicmotor.se/artiklar/...ra-kylsystemet

Funderade på det också, men vet inte om kaustiksoda kanske äter aluminium? Då kan man använda den som sprinkler sen.

Jag vet inte vad det är för glegg faktiskt, precis köpt bilen billigt för att den går varm, upptäckte att det inte finns någon cirkulation i systemet nu, och det är därför den kastar ur sig kylvattnet. Märkte nu när jag skulle tömma den på vatten, att övre slangen till kylaren var varm, såklart, men när jag lossade den nedre så kom det rostigt vatten som var iskallt, så alltså ingen cirkulation. Spolade igenom kylaren med högtryck nu, åt båda hållen, och det verkade flöda som det skulle.

Har kollat detta:
Vattenpump är ok.
Termostat är ok.
Inget vatten i oljan.
Ingen olja i vattnet.
Det ryker inte vitt så den bränner inte kylvätska.

Således verkar det inte vara blockpackningen.

Ska dra iväg och blåsa igenom hela kylsystemet med högtryck, någonstans är det tvärstopp på cirkulationen, kan det ha blivit någon inre spricka i godset som kan ge detta resultat? Har snart slut på ideer, bilen är ett mysterium.

Ps. Om någon annan med liknande problem skulle läsa här framåt, och göra samma sak, glöm inte att motorn måste vara kall när du blåser igenom med kallt högtryck, annars kan aluminiumtoppen slå sig med brusten blockpacking som följd!
__________________
Senast redigerad av h4ck3rsl4ck3r 2017-12-14 kl. 13:28.
Citera
2017-12-14, 13:10
  #4
Medlem
zoombos avatar
Skulle definitivt inte använda kaustiksoda då den troligtvis fräter på aluminium. Spola med hetvatten bakvägen, det bör räcka. En kylare innehåller rätt många kanaler så att den skulle slå helt tätt förefaller sig rätt osannolikt - om inte "händige Harry" har försökt laga den med allehanda gegga. Säker på att du inte har en stor luftficka någonstans? Dessa kan vara rätt svårforcerade ibland.
Citera
2017-12-14, 13:25
  #5
Avstängd
h4ck3rsl4ck3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Säker på att du inte har en stor luftficka någonstans? Dessa kan vara rätt svårforcerade ibland.

DET, är en tanke! Läste att de som kan Suzuki säger att när man fyller kylvätska så ska den stå i "uppförsbacke" för att få ut all luft. Jag tänkte äsch, så ska man väl inte behöva göra, finns ju luftnippel på utgående slang till element att lufta med. Men, han kanske vet vad han pratar om... ?

Tycker det låter märkligt, pumpen trycker ju runt så luftfickor bör ju följa med ut om man varvar upp lite, så tänker jag i.a.f. men det kanske är feltänk?
__________________
Senast redigerad av h4ck3rsl4ck3r 2017-12-14 kl. 13:32.
Citera
2017-12-14, 13:28
  #6
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Skulle definitivt inte använda kaustiksoda då den troligtvis fräter på aluminium. Spola med hetvatten bakvägen, det bör räcka. En kylare innehåller rätt många kanaler så att den skulle slå helt tätt förefaller sig rätt osannolikt - om inte "händige Harry" har försökt laga den med allehanda gegga. Säker på att du inte har en stor luftficka någonstans? Dessa kan vara rätt svårforcerade ibland.

På TS beskrivning låter luftficka mest sannolikt. En bra idé kan vara att höja upp bilen fram och ställa den på pallbockar, sen fylla systemet. Varmkör motorn och fyll på allteftersom, håll koll på tempen.

Edit: Tvåa på den, det hade TS redan koll på
Citera
2017-12-14, 13:34
  #7
Avstängd
h4ck3rsl4ck3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
På TS beskrivning låter luftficka mest sannolikt. En bra idé kan vara att höja upp bilen fram och ställa den på pallbockar, sen fylla systemet. Varmkör motorn och fyll på allteftersom, håll koll på tempen.

Edit: Tvåa på den, det hade TS redan koll på

Ja, jag ska åka och blåsa ur systemet, sedan testar vi påfylling i kraftig vinkel.

Men... det finns såklart något skäl till att den började gå varm till att börja med, något har ju hänt...

Bävar inför om jag måste klyva motorn och byta packning ändå, det sitter kamkedja på den här rackarn, så det vore invecklat och väldigt mycket jobb.

Hålla koll på tempen ja, det är en kul feature på denna, finns bara två lampor, en blå för cold, och en röd för hot!
__________________
Senast redigerad av h4ck3rsl4ck3r 2017-12-14 kl. 13:43.
Citera
2017-12-14, 13:35
  #8
Medlem
aceton
Citera
2017-12-14, 13:47
  #9
Avstängd
h4ck3rsl4ck3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojje777
aceton

Det är väl inte så snällt mot gummi? Har man inga slangar kvar... tror jag.
Citera
2017-12-14, 14:05
  #10
Avstängd
h4ck3rsl4ck3rs avatar
Har just gjort ett komptest. Den ska ligga på 11. De yttre cylindrarna ligger på 11 och 12, och de mittre på 8,3 samt 9,2.

Vad säger ni om det? Riva motor? Har toppen vridit sig, eller brända ventiler? Det första känns rimligast, orka... jaja. Man får begrava nyllet i facklitteratur igen, Suzuki är en ny bekantskap i garaget!

Enda fördelen med kamrem, behövs större ingrepp så är det himmelsvitt enklare.
__________________
Senast redigerad av h4ck3rsl4ck3r 2017-12-14 kl. 14:16.
Citera
2017-12-14, 14:36
  #11
Medlem
zoombos avatar
Mja, det där är nog att anse som rätt normala siffor. Har varit värre om det legat ner mot 5-6 kg på nån cylinder. Drygt att riva motorn bara för att få lite jämnare komp.

Jag hade en japs som hade kokat hårt när förre ägaren hade den. Renoverade toppen, planade den och slipade in ventilerna.
Gick fortfarande som en påse nötter. Svårtstartad och rök.

Kompaprov visade då på mellan 8.1-8.5 på alla cylindrar - ska ligga på 13. Troligen hade kokningen tagit död på härdningen i kolvringarna så den sålde jag vidare, hehe...
Vet du om den har kokat rejält när förre ägaren hade den?
Citera
2017-12-14, 14:54
  #12
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h4ck3rsl4ck3r
Har just gjort ett komptest. Den ska ligga på 11. De yttre cylindrarna ligger på 11 och 12, och de mittre på 8,3 samt 9,2.

Vad säger ni om det? Riva motor? Har toppen vridit sig, eller brända ventiler? Det första känns rimligast, orka... jaja. Man får begrava nyllet i facklitteratur igen, Suzuki är en ny bekantskap i garaget!

Enda fördelen med kamrem, behövs större ingrepp så är det himmelsvitt enklare.

Spricka i packningen mellan 2 och 3? Är som nämnts inga katastrofsiffror, och borde väl inte påverka kylsystemet om den nu inte drar nån kylarvätska.

På Wish kan man köpa boroskop för några tior som kopplas till dator eller mobil, kan användas för att inspektera ventilerna. Jag köpte ett sånt till dator, funkar fint även om det inte är HD precis.

Edit: https://www.wish.com/search/boroscope
__________________
Senast redigerad av 2560p 2017-12-14 kl. 14:55. Anledning: Länk
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback