Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-16, 06:37
  #13
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ok, ja du kan borra upp hål för nya ventiler men det är inte säkert att det blir bättre, det kan t o m bli ännu värre. Sommartid har ju uteluften ett högt fuktinnehåll. När den kommer in i källaren och möter den kalla väggen så kan vatten från luften kondensera på väggen. En viss luftomsättning måste du ha för luftkvalitetens skull men för att hålla nere fukten på väggar och golv så är nog en avfuktare ett bättre val. Överdriven luftomsättning kyler ju ner kåken också och kostar pengar för uppvärmning.

Ska du ha en avfuktare så köp en bra sådan, det har tydligen inträffat en hel del bränder med avfuktare. Tyvärr vet jag inte vilka modeller som börjat brinna mest.

Helt sant, jag har ventiler i källaren och på sommaren blev det fuktigt.

Det fetade, också helt sant. Jag inbillar mig att det beror på att de sätts igen av damm pga bristande underhåll - det är ju ändå en pryl som står i källaren som man inte tänker på.

TS: Gör rent filtret regelbundet och kolla så det inte är fullt med damm inne i maskinen så tror jag inte det spelar så stor roll vilken maskin du väljer. Jag har sett ett groteskt skräckexempel på jobbet, hela apparaten var fullsmetad med damm inuti. Fick blåsa ur den med tryckluft för att få den ren, jag hade inte blivit det minsta förvånad om den fattat eld om den hade fått fortsätta stå och gå utan tillsyn.

Dessutom - placera den mitt i rummet, avskild från brännbara grejer. Du som jag har en betongkällare (ingen krypgrund) om jag förstått dig rätt. Skulle skiten ta eld så är det ingen fara (nåja), bara den inte sätter eld på grejer runtomkring.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback