Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-14, 09:36
  #1
Medlem
Hej!
Jag har en Amd fx-6300 och hade standardfläkten ett bra tag. Den låg då på 3,5 Ghz standard från fabrik, men eftersom den är ungefär 6 år gammal så funderar jag på att överklocka den och lyckades klocka den stabilt så den ligger på 4.2 Ghz. Jag undrar om det finns något sätt att klocka så den blir ännu snabbare för att jag inte vill investera i nytt eftersom då måste hela kittet bytas ut. Bytte till en 120mm fläkt med ett 3x så stort kylelement jämfört med det jag hade tidigare.
Går det att klocka över mer om man har en bättre processorfläkt?
Citera
2017-12-14, 09:55
  #2
Medlem
Om det enda som hindrar överklockningen är temperatur så behöver du en bättre processorfläkt. De håller livet ut om du kör luft och behöver bara byta ut fläktarna när de dör.

Jag hade personligen bara "bite the bullet" och köpt en ryzen plattform istället. 1600 + b350 + ram and call it a day.
Citera
2017-12-14, 10:09
  #3
Medlem
Så är det ju, men jag har ju en hyfsat gammal motherboard å då måste jag byta hela kittet så att säga, det enda som skulle passa var hårddisken och graffakortet. Det jag ville ha skulle kosta 8000 och det var en Ryzen 1600x med massa fina grejer till det
Citera
2017-12-14, 12:39
  #4
Medlem
Har du ökat spänningen också när du överklockat den till 4,2GHz?

När man överklockar så måste man till slut börja dra upp spänningen för att få den stabil. Mer spänning, mer effekt, mer värme som måste ledas bort.
Bättre kylare kan leda bort mer värme och man brukar i regel kunna överklocka mer då man kan höja spänningen mer.
Men allt har sina gränser och man bör inte överstiga en viss spänning, även om man kan leda bort värmen, då det kan vara skadligt för CPU:n.

Har tyvärr ingen koll alls på CPU:n du har och hur den är att överklocka.
Har kört Intel väldigt länge nu. Men köpte mig precis nya grejer och det blev AMD igen med ett Ryzen system.

Men annars är det nog som sagt hög tid att uppgradera =)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback