Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-14, 06:52
  #1
Medlem
borrizs avatar
Det är inte någon ekonomi med att köra en dedikerad dator för mining!

Vad tycker ni om att använda datorn i pauser då den inte används, utan bara står där till ingen nytta?
Det finns programvara som letar efter utomjordingar i pauser, så detta borde vara fullt möjligt
Citera
2017-12-14, 07:02
  #2
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Det är inte någon ekonomi med att köra en dedikerad dator för mining!

Vad tycker ni om att använda datorn i pauser då den inte används, utan bara står där till ingen nytta?
Det finns programvara som letar efter utomjordingar i pauser, så detta borde vara fullt möjligt

Vad är skillnaden på en dedikerad och en burk som minar när den inte används förutom tiden den minar? Kostnaden per timme i elförbrukning är ju densamma.

Sen att vissa bygger dedikerade riggar med ett antal GPUer är en annan femma. Givetvis är det upp till dig att minea när och hur du vill
Citera
2017-12-14, 07:06
  #3
Medlem
KastaMasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Det är inte någon ekonomi med att köra en dedikerad dator för mining!

Vad tycker ni om att använda datorn i pauser då den inte används, utan bara står där till ingen nytta?
Det finns programvara som letar efter utomjordingar i pauser, så detta borde vara fullt möjligt

Det finns coins som använder Proof-of-Stake (Staking) istället för Proof-of-Work. Då behöver du en viss mängd coins i plånboken samtidigt som du kör en full node. Då får du coins i utbyte mot din tjänst. Bra sätt att passivt tjäna pengar utan att spendera pengar på hårdvara/el.

Om du ska mina så är det viktigt att tänka på att använda dig utav en mindre pool. Om alla minar på samma pool får den poolen för mycket makt och det går emot tanken att nätverket ska vara decentraliserat.
Citera
2017-12-14, 07:16
  #4
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KastaMask
Det finns coins som använder Proof-of-Stake (Staking) istället för Proof-of-Work. Då behöver du en viss mängd coins i plånboken samtidigt som du kör en full node. Då får du coins i utbyte mot din tjänst. Bra sätt att passivt tjäna pengar utan att spendera pengar på hårdvara/el.

Om du ska mina så är det viktigt att tänka på att använda dig utav en mindre pool. Om alla minar på samma pool får den poolen för mycket makt och det går emot tanken att nätverket ska vara decentraliserat.

Det du menar där är en masternode antar jag?

Men ja, PoS och masternodes är bra grejer!
Citera
2017-12-14, 08:56
  #5
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KastaMask
Det finns coins som använder Proof-of-Stake (Staking) istället för Proof-of-Work. Då behöver du en viss mängd coins i plånboken samtidigt som du kör en full node. Då får du coins i utbyte mot din tjänst. Bra sätt att passivt tjäna pengar utan att spendera pengar på hårdvara/el.

Om du ska mina så är det viktigt att tänka på att använda dig utav en mindre pool. Om alla minar på samma pool får den poolen för mycket makt och det går emot tanken att nätverket ska vara decentraliserat.
Låter spännande, kan du utveckla?
Citera
2017-12-14, 09:28
  #6
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Låter spännande, kan du utveckla?

Inte mer klurigt än att du får "ränta" på de coins du håller i din wallet. Och masternodes är som sagt en reward man får för att hålla ett exakt antal coins i walleten och får en viss % av miningen.

hur mycket man får i ränta och rewards från masternodes är helt upp till de/den som skapat coinen. Och detta kan även ändras under tidens gång hur mycket man får.
Citera
2017-12-14, 13:18
  #7
Medlem
KastaMasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Det du menar där är en masternode antar jag?

Men ja, PoS och masternodes är bra grejer!

Yes! Menar såklart en Master Node. DASH, PIVX, NEO är några exempel på coins med staking.

Det finns även LISK som har ett udda voting system där man får ett visst antal röster baserat på hur mycket LISK man har i sin wallet, man röstar sedan på delegater (master nodes?) och i utbyte får man coins. Blev ärligt talat lite avtänd på allt röstande då jag fortfarande inte förstår varför det ska röstas så mycket... Om någon har en ELI5 förklaring så hade det uppskattats.

Här finns mer info och lista på de delegater som ger mest för din röst https://liskhunt.com
Citera
2017-12-14, 13:49
  #8
Medlem
Grandesporross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Inte mer klurigt än att du får "ränta" på de coins du håller i din wallet. Och masternodes är som sagt en reward man får för att hålla ett exakt antal coins i walleten och får en viss % av miningen.

hur mycket man får i ränta och rewards från masternodes är helt upp till de/den som skapat coinen. Och detta kan även ändras under tidens gång hur mycket man får.
Tycker att proof of stake förstör hela vitsen med krypto. Vad gör en PoS valuta för fundamental skillnad från en Fiat? mig veterligen blir de PoS eliten med mest pengar och de som ansvarar för coinsen som sitter på hela makten...

lite off topic men är man bara ute efter kortsiktig profit så javiss.
__________________
Senast redigerad av Grandesporros 2017-12-14 kl. 13:54.
Citera
2017-12-15, 07:03
  #9
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandesporros
Tycker att proof of stake förstör hela vitsen med krypto. Vad gör en PoS valuta för fundamental skillnad från en Fiat? mig veterligen blir de PoS eliten med mest pengar och de som ansvarar för coinsen som sitter på hela makten...

lite off topic men är man bara ute efter kortsiktig profit så javiss.

Mjo på sätt och vis håller jag med..crypto har för mig alltid varit PoW, alltså minande genom hårdvara. Men varför inte kombinera ? Mina OCH dra in lite via PoS.. masternodes tycker jag är rätt genialiskt då det skapar ytterligare ett driv att behålla coins, men givetvis måste det finnas mer än detta bakom en coin för att lyckas på lång sikt.
Citera
2017-12-15, 14:03
  #10
Medlem
Grandesporross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Mjo på sätt och vis håller jag med..crypto har för mig alltid varit PoW, alltså minande genom hårdvara. Men varför inte kombinera ? Mina OCH dra in lite via PoS.. masternodes tycker jag är rätt genialiskt då det skapar ytterligare ett driv att behålla coins, men givetvis måste det finnas mer än detta bakom en coin för att lyckas på lång sikt.

För mig så handlar valutor och dess syfte att man använder det vid transaktioner och att det i sig inger förtroendet och behåller värde, eftersom man kommer överens om dess värde. Att man uppmuntrar hoarding är fundamentalt kontraproduktivt, det kommer förmodligen ge en falskt värdeökning eftersom man inte säljer utan hoardar coins för PoS. på många sätt är det precis likadant som en fiat och QE , om alla EUR och USD som bankerna fått hade kommit direkt ut till marknaden hade inflationen gått i taket men eftersom man hoardar för sämre tider kommer de inte ut. Men förr eller senare rör det på sig och däri ligger risken. Vem köper när en stor del av valutaförsörjningen bara legat på ett konto... värdet minskar när det inte finns en bid.
__________________
Senast redigerad av Grandesporros 2017-12-15 kl. 14:06.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback