Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-14, 07:54
  #13
Medlem
Att börja köpa aktier just nu är inte det mest optimala. Börsen har stigit sedan 2008. Om du ändå vill investera på börsen just nu bör du dela upp inköpen under flera månader (150 000 kr).

Jag skulle ha köpt index fonder (Globalfond, Europa, USA, Asien).

Sedan skulle jag köpa några svenska investmentbolag Investor, Industrivärlden, men även HM och lite skog och kanske någon fastighetsaktie (troligen inte optimalt nu)

Du borde nog också köpa lite guld också om inflationen drar igång och börsen tokdyker.
Citera
2017-12-14, 09:42
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reedValveFlash
Att börja köpa aktier just nu är inte det mest optimala. Börsen har stigit sedan 2008. Om du ändå vill investera på börsen just nu bör du dela upp inköpen under flera månader (150 000 kr).

Jag skulle ha köpt index fonder (Globalfond, Europa, USA, Asien).

Sedan skulle jag köpa några svenska investmentbolag Investor, Industrivärlden, men även HM och lite skog och kanske någon fastighetsaktie (troligen inte optimalt nu)

Du borde nog också köpa lite guld också om inflationen drar igång och börsen tokdyker.

Håller med helt förutom guldinvesteringen för när det gäller guld så har jag ingen egen erfarenhet alls.
Fonder är ju ganska bekvämt för dom rullar på.
Spiltan Investmentbolag är en vettigt prissatt fond som har levererat bra ett tag nu.
Det finns många fonder som kostar mer än dom smakar.
Globala Indexfonder+Index Europa+Index USA brukar väl ingå i en normal fondportfölj tycker jag.
Räntefonder kan ju också vara något framöver?
Svenska+utländska aktier i stabila bolag med utdelning och snyggt CV är ju inte helt fel.
En mindre del i något förhoppningsbolaget som har mognat lite grann.

För närvarande har jag det mesta av mina investeringar liggande på Avanza som har riktigt bra kundsupport och sin "AvanzaAkademi" där det finns en hel del vettigt att läsa.
Googla och läs så lär du dig en hel del.

Du kanske tycker att det här med börsinvesteringar är intressant när du hållit på ett tag så då hittar du nog din egen strategi.

Tänk på att börskurserna är ganska uppskruvade nu.
Finns risk för en sättning inom ett år.
Sprid investeringarna över tid och vad du sätter pengarna på.

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback