Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-14, 00:53
  #13
Medlem
Prag, Budapest, Bratislava, Barcelona, malaga, Madrid för att nämna några i Spanien Lissabon, Madeira, Amsterdam, Köpenhamn, Berlin, München, Hamburg för att nämna några städer i Tyskland, Bukarest, Warszawa, Sofia, S:T Petersburg (Moskva är ju lite längre) är några snabba jag kan tänka på!
Citera
2017-12-14, 00:58
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av philip90
Tack men nej tack ^^

Tycker faktiskt att du även ska Svenska städer i beaktning. Nu bor du ju i Norge, som det verkar, men testa Ishotellet under en weekend tex. "Norrland"
Citera
2017-12-14, 01:01
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMe420
Prag, Budapest, Bratislava, Barcelona, malaga, Madrid för att nämna några i Spanien Lissabon, Madeira, Amsterdam, Köpenhamn, Berlin, München, Hamburg för att nämna några städer i Tyskland, Bukarest, Warszawa, Sofia, S:T Petersburg (Moskva är ju lite längre) är några snabba jag kan tänka på!

Oj tack men kan du vara mer specifik och ge skäl till exempelvis bratislava, vad man kan göra när man är där. det är lika viktigt för mig. tack åter igen!
Citera
2017-12-14, 01:02
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Tycker faktiskt att du även ska Svenska städer i beaktning. Nu bor du ju i Norge, som det verkar, men testa Ishotellet under en weekend tex. "Norrland"
Det har du faktiskt rätt i, Det var lustigt att du nämnde ishotellet. Det var faktiskt nått ja nyligen fick höra om, de var ett bra tips!
Citera
2017-12-14, 04:58
  #17
Medlem
Är det inte bättre att du skaffar en bok, typ "1000 städer du måste se innan du dör" eller vad det nu kan finnas för titlar.
Känner du inte till några städer? Är det inte bättre att åka till ställen man faktiskt vill besöka, inte bara för att någon föreslagit det?

I vilket fall skulle jag inte rekommendera städer som Tokyo eller Toronto för en weekend. Alldeles för lång flygtid. Satsa först och främst på Europa.

Ok, mest för att testa om jag kan få ihop 52:
1. Bergen
2. Stockholm
3. Göteborg
4. Visby
5. Jukkasjärvi
6. Helsingfors
7. Åbo
8. Åland
9. Tallinn
10. Riga
11. Vilnius
12. Moskva
13.St Petersburg
14. Warszawa
15. Krakow
16. Köpenhamn
17. Amsterdam (som du ju redan bokat)
18. Bryssel
19. London
20. Edinburgh
21. Dublin
22. Paris
23. Nice
24. Cannes
25. Monaco
26. Madrid
27. Barcelona
28. Mallorca
29. Sevilla
30. Malaga
31. Lissabon
32. Madeira
33. Grand Canaria
34. Berlin
35. Hamburg
36. München
37. Bern
38. Wien
39. Salzburg
40. Prag
41. Venedig
42. Rom
43. Sicilien
44. Dubrovnik
45. Sarajevo
46. Belgrad
47. Aten
48. Cypern
49. Valletta
50. Istanbul
51. Kiev
52. Minsk

Sedan finns ju ställen som Channel islands, Färöarna och Shetland, men är osäker på kommunikationerna dit. Eller varför inte Bornholm. Finns ju också massa fina platser i Sverige, som Dalarna t ex.
Citera
2017-12-14, 05:45
  #18
Medlem
Försök kolla vilka destinationer som finns från Gardemoen. Då har du nog en hyfsad resplan tror jag.
Citera
2017-12-14, 07:24
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Syserror som hänger här lär ha endel tips!

Jag är inte för så korta resor, är på 4 dagar så försvinner 2 dagar i rese dagar. Vilket även i sig blir väldigt stressigt.

Visst så klart går planera in tidiga morgon flyg så man landar på morgonen alla fall när gäller korta flyg inom EU. Även om man istället kan vara seg och trött resten av dagen.

För egen del hade det även handlat om inte värd lägga 60-80k på flyg för få 2 fulla dagar någonstans samtidigt.

Skulle valt försöka få lite längre resor samtidigt och tagit flera länder samtidigt, inom EU skulle jag nog försökt kolla på tåg isåfall. För går åka tåg genom del länder.

Dock skulle jag absolut inte tagit 4 dagar i veckan x 52 gånger. Både slitsamt, stressigt och väldigt slöseri med tid som försvinner. Räcker man missar ett flyg eller försening så ännu värre. Sedan ska man tänka efter 3 dagar man varit hemma ska iväg igen.

Dock under flera års period har jag varit bortrest över 150 dagar per år och bott på hotell, dock har det då alltid varit 10 dagar till 3 veckor i varje land. Så klart man kan ta några dagars kort resa över till grannland men inte samma sak göra korta resor x 52 veckor.
Citera
2017-12-14, 17:14
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Jag är inte för så korta resor, är på 4 dagar så försvinner 2 dagar i rese dagar. Vilket även i sig blir väldigt stressigt.

Visst så klart går planera in tidiga morgon flyg så man landar på morgonen alla fall när gäller korta flyg inom EU. Även om man istället kan vara seg och trött resten av dagen.

För egen del hade det även handlat om inte värd lägga 60-80k på flyg för få 2 fulla dagar någonstans samtidigt.

Skulle valt försöka få lite längre resor samtidigt och tagit flera länder samtidigt, inom EU skulle jag nog försökt kolla på tåg isåfall. För går åka tåg genom del länder.

Dock skulle jag absolut inte tagit 4 dagar i veckan x 52 gånger. Både slitsamt, stressigt och väldigt slöseri med tid som försvinner. Räcker man missar ett flyg eller försening så ännu värre. Sedan ska man tänka efter 3 dagar man varit hemma ska iväg igen.

Dock under flera års period har jag varit bortrest över 150 dagar per år och bott på hotell, dock har det då alltid varit 10 dagar till 3 veckor i varje land. Så klart man kan ta några dagars kort resa över till grannland men inte samma sak göra korta resor x 52 veckor.

Haha men vad nu?! Har oljeshejken gått och blivit snål på gamla dar? :O är väl inga problem att bara köpa ett par privata stridsplan som tar dig till valfritt ställe inom europa på 1 timme?
Citera
2017-12-14, 19:44
  #21
Moderator
Diablo1118s avatar
Privatekonomi --> Resor: allmänt - ej specifika resmål
/Moderator
Citera
2017-12-14, 21:08
  #22
Moderator
Neksnors avatar
Något tema kanske kan vara lämpligt, exempelvis alla Europas huvudstäder, i vilket städer som Cardiff och Nuuk kan klämmas in om man så önskar. Långdistansflyg är nog ingen större idé under en långhelg, men Bangkok tror jag går ganska bra att lösa från Oslo. Osäker på Thai Airways flyger alla dagar i veckan från Oslo, men jag hittade avgång Oslo torsdag 1 februari 13.30, ankomst Bangkok fredag 2 februari 06.20. Hemresan avgår Bangkok måndag 5 februari 00.20, ankommer Oslo 06.50 måndag 5 februari. Alla tider är lokala. Det innebär tre hela dagar (och två nätter) i Bangkok och kräver att du går direkt från flyget till jobbet.
Citera
2017-12-21, 07:55
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Något tema kanske kan vara lämpligt, exempelvis alla Europas huvudstäder, i vilket städer som Cardiff och Nuuk kan klämmas in om man så önskar. Långdistansflyg är nog ingen större idé under en långhelg, men Bangkok tror jag går ganska bra att lösa från Oslo. Osäker på Thai Airways flyger alla dagar i veckan från Oslo, men jag hittade avgång Oslo torsdag 1 februari 13.30, ankomst Bangkok fredag 2 februari 06.20. Hemresan avgår Bangkok måndag 5 februari 00.20, ankommer Oslo 06.50 måndag 5 februari. Alla tider är lokala. Det innebär tre hela dagar (och två nätter) i Bangkok och kräver att du går direkt från flyget till jobbet.

Detta är intressant.
Jag funderar själv på att resa till Bangkok över en helg.
Flyger jag från Arlanda på på torsdag efter lunch så kan jag vara Bangkok tidigt på fredag morgon. Åker hem från Bangkok på lördagsnatten och är i Arlanda tidigt på söndag morgon.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2898673

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback