Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-13, 23:53
  #1
Medlem
Tristanas avatar
Hej.

Jag har sedan en tid tillbaka behövt visa förstadagsintyg. Inga konstigheter i det. Jag har sedan en tid tillbaka haft problem med kräkningar, illamående och ångest. Efter att min arbetsgivare börjat kräva intyg har jag haft en öppen dialog med min chef vad mitt problem är och hur det påverkar mig. Jag arbetar med kunder.

Jag har efter att fått förstadagsintyg tagit tag i problemet jag haft sedan mina högstadiestudier men inget jag tänkte på då. Jag käkar nu Atarax mot oro, Metoclopramide mot illamående och en tillfällig kur med omeprazol mot sura uppstötningar. Detta har hjälpt mig otroligt mycket.

Mitt problem, det finns dagar jag spyr utan anledning, mitt jobb vill därför inte ha mig där, tillexempel idag vid vintertider då vinterkräksjukan går. Jag åker hem igen och ringer VC som inte vill ha in mig då jag riskerar att smitta ner hela avdelningen och personalen, förstadagsintyg skriver de inte om man inte har ett avtal med min arbetsplats, de ber därför min arbetsgivare ringa. Jag messar min chef och berättar varpå han förklarar att det är ren bullshit att de får neka mig vård. Jag får gå ner å sätta mig ändå.

Jag åker ner till VC som inte har några mer lediga tider. Meddelar min chef som säger att Jourcentralen är öppen, de kan inte neka mig vård. Jag åker då motvilligt till Jourcentralen i min stad och ber om hjälp, de meddelar mig att VC inte får neka mig vård och att JourC inte skriver ut några intyg och de ger mig medicin mot diarre.

Min fråga är nu, hur ska jag göra? Vi har ingen företagshälsa för de håller på skaffa avtal om detta. Hur får jag ett sjukintyg när ingen tar in mig? Jag förstår att VC inte bokar in en tid för minsta lilla grej för att skriva intyg.

Har ni några tips på hur jag kan göra?
__________________
Senast redigerad av Tristana 2017-12-14 kl. 00:00.
Citera
2017-12-14, 08:50
  #2
Medlem
Den som krävs på förstadagsintyg kan dock vända sig till arbetsgivaren och kräva att den anvisar en läkare
Citera
2017-12-14, 10:28
  #3
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Den som krävs på förstadagsintyg kan dock vända sig till arbetsgivaren och kräva att den anvisar en läkare


Det bruss på ifall arbetsplatsen har kolleltivavtal eller inte.

Hsr dem inte det. Så gäller lagen och försäkringskassans riktlinjer som säger att om en arbetstagare kan antas vara sjuk mer än 10 tillfällen på ett år så kan arbetsgivaren begära sjukintyg från första dag.

Även försäkringskassan kan bestämma att du ska lämna sjukintyg från första dag.

I försäkringskassans riktlinjer står att arbetsgivaren BÖR betala för kostnaden av sjukintyg. Men det finns inget måste för arbetsgivaren varken att anvisa en viss vårdcentral, läkare eller att betala kostnaden.

Utan han ska gå till sin vanliga vårdcentral.

Däremot om det finns kolleltivavtal så kan detta vara reglerat där men det är olika i olika kollektivavtal och isåfall måste vi veta vilket TS arbetsgivare är bunden av.
Citera
2017-12-14, 15:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Den som krävs på förstadagsintyg kan dock vända sig till arbetsgivaren och kräva att den anvisar en läkare
Har du någon källa på det?
Citera
2017-12-14, 15:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Det bruss på ifall arbetsplatsen har kolleltivavtal eller inte.

Hsr dem inte det. Så gäller lagen och försäkringskassans riktlinjer som säger att om en arbetstagare kan antas vara sjuk mer än 10 tillfällen på ett år så kan arbetsgivaren begära sjukintyg från första dag.

Även försäkringskassan kan bestämma att du ska lämna sjukintyg från första dag.

I försäkringskassans riktlinjer står att arbetsgivaren BÖR betala för kostnaden av sjukintyg. Men det finns inget måste för arbetsgivaren varken att anvisa en viss vårdcentral, läkare eller att betala kostnaden.

Utan han ska gå till sin vanliga vårdcentral.

Däremot om det finns kolleltivavtal så kan detta vara reglerat där men det är olika i olika kollektivavtal och isåfall måste vi veta vilket TS arbetsgivare är bunden av.
Har du någon källa på det fetade?
Citera
2017-12-14, 21:18
  #6
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Har du någon källa på det fetade?


Läste det för något år sedan på försäkringskassan hemsida är helt säker att det stod så.

Men ska se om jag hittar det igen.

REDIGERAT INLÄGG:

Hittade inte samma som för några år sedan men hittade denna källa som säger följande.

”Under förutsättning av att det finns särskilda skäl får arbetsgivaren – enligt en lagregel som trädde i kraft 2008”

”Särskilda skäl kan vara upprepade korta sjukperioder eller välgrundad anledning att misstänka fusk.”

Det står inte exakt vad upprepade innebär men om man kollar försäkringskassans hemsida så kan man se att om man är sjuk mer än 10 tillfällen på ett år så går ett allmänt HÖGRISKSKYDD in och man slipper första karensdagen.

Eftersom högriskskyddet går in vid 10 tillfällen kan man också anta att 10 tillfällen under 12 månader räknas som upprepade tillfällen och särskilda skäll.

Källor:

Sida 15
https://www.forsakringskassan.se/wps...df?MOD=AJPERES

https://www.lag-avtal.se/nyhetsarkiv...kintyg-6553818
__________________
Senast redigerad av bergwall94 2017-12-14 kl. 21:43.
Citera
2017-12-14, 21:48
  #7
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Den som krävs på förstadagsintyg kan dock vända sig till arbetsgivaren och kräva att den anvisar en läkare

”Vem ska betala för att man måste besöka läkare för att få ett förstadagsintyg? /Fundersam”

”Det finns inga regler i lagen om att arbetsgivaren ska betala. Men har du tillgång till företagsvård kan du eventuellt gå dit. Vissa kollektivavtal innehåller regler om att arbetsgivaren ska betala när det gäller begäran om förstadags-
intyg. Kontrollera vad som gäller dig!”

Källa:

http://da.se/2013/06/borde-jobbet-sta-for-lakarbesok/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback