Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-13, 21:54
  #1
Medlem
AIKDaniels avatar
Hej,

Skulle behöva lite hjälp med detta. Jag ska flytta utomlands och har lagt upp min bostadsrätt för uthyrning.
Jag har nu blivit kontaktad av en ambassad som vill hyra min lägenhet till en person som flyttar hit, personen som ska bo här låter helt exemplarisk utefter beskrivningarna.

Jag vet dock att ambassader är lite speciella och likaså diplomater.
Googlade runt och fick läsa en artikel om en diplomat som ställde till stora problem.

Vad ska jag göra?
Citera
2017-12-13, 21:56
  #2
Medlem
Hyr ut den via en agent.

www.keyrelocation.se. är bra
Citera
2017-12-13, 22:19
  #3
Medlem
Normalt skriver man kontrakt där den som hyr avsäger sig besittningsrätten.

Men om det är en diplomat kan den inte röras om han bryter mot lagen.

Jag avråder starkt att hyra ut till en diplomat eller ambassad. Du är princip rätttslös om något händer.
Citera
2017-12-13, 22:26
  #4
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIKDaniel
Vad ska jag göra?
https://www.svd.se/kan-forlora-bosta...-vagrar-flytta
Citera
2017-12-13, 22:26
  #5
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIKDaniel
Hej,

Skulle behöva lite hjälp med detta. Jag ska flytta utomlands och har lagt upp min bostadsrätt för uthyrning.
Jag har nu blivit kontaktad av en ambassad som vill hyra min lägenhet till en person som flyttar hit, personen som ska bo här låter helt exemplarisk utefter beskrivningarna.

Jag vet dock att ambassader är lite speciella och likaså diplomater.
Googlade runt och fick läsa en artikel om en diplomat som ställde till stora problem.

Vad ska jag göra?

Jag har gjort det tidigare med dåliga erfareneheter, skicka PM med mer info så ska jag ge dig de råd jag har.
Citera
2017-12-13, 22:50
  #6
Medlem
AIKDaniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Hyr ut den via en agent.

www.keyrelocation.se. är bra

Tankarna gick i dem banorna också, även hittat: Qasa. Någon erfarenhet av demV

Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Normalt skriver man kontrakt där den som hyr avsäger sig besittningsrätten.

Men om det är en diplomat kan den inte röras om han bryter mot lagen.

Jag avråder starkt att hyra ut till en diplomat eller ambassad. Du är princip rätttslös om något händer.

Exakt så jag tänkte också, om det står i kontraktet att ambassaden är vållande ifall någonting händer osv?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
https://www.svd.se/kan-forlora-bosta...-vagrar-flytta

Läste det, helt sjukt att det kan bli sådär. Känns som att det bästa jag kan göra är att avstå från det hela.

Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Jag har gjort det tidigare med dåliga erfareneheter, skicka PM med mer info så ska jag ge dig de råd jag har.

Skickar PM.
Citera
2017-12-13, 22:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIKDaniel
Tankarna gick i dem banorna också, även hittat: Qasa. Någon erfarenhet av demV

Exakt så jag tänkte också, om det står i kontraktet att ambassaden är vållande ifall någonting händer osv?

Läste det, helt sjukt att det kan bli sådär. Känns som att det bästa jag kan göra är att avstå från det hela.

Skickar PM.

Glöm det. Jag hade inte gjort det. Nu har du fått många varningar och får avgöra själv hur du ska göra.
Citera
2017-12-14, 00:14
  #8
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIKDaniel
Tankarna gick i dem banorna också, även hittat: Qasa. Någon erfarenhet av demV



Exakt så jag tänkte också, om det står i kontraktet att ambassaden är vållande ifall någonting händer osv?



Läste det, helt sjukt att det kan bli sådär. Känns som att det bästa jag kan göra är att avstå från det hela.



Skickar PM.

Problemet är att du har INGA rättigheter.
Du kan skriva i kontraktet att personen som hyr ska betala dig trettio kilo guld varje gång personen går på toa. Diplomatisk immunitet betyder att varken du, kronofogden eller ens polis eller militär får röra personen.

Dem kan lätt gå in i din lägenhet, få nycklarna och sedan aldrig betala hyra. Utan att du kan få hjälp.

Så nä, hyr ALDRIG ut till en ambassad
Citera
2017-12-14, 00:33
  #9
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIKDaniel
Hej,

Skulle behöva lite hjälp med detta. Jag ska flytta utomlands och har lagt upp min bostadsrätt för uthyrning.
Jag har nu blivit kontaktad av en ambassad som vill hyra min lägenhet till en person som flyttar hit, personen som ska bo här låter helt exemplarisk utefter beskrivningarna.

Jag vet dock att ambassader är lite speciella och likaså diplomater.
Googlade runt och fick läsa en artikel om en diplomat som ställde till stora problem.

Vad ska jag göra?

Sälja din bostadsrätt är vad du borde göra. Det är nog klokast att stanna utanför Sveriges förfall och värdeminskningen på din br lär fortsätta.
Citera
2017-12-15, 19:02
  #10
Medlem
Unfabricables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
https://www.svd.se/kan-forlora-bosta...-vagrar-flytta
Utan betalvägg: https://web.archive.org/web/20171215...at/oxnqod.html
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback