Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-01-19, 22:38
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ja, tror de flesta som pendlar från Uppsala ska till Stockholm city och är mindre intresserade av tåg som stannar i Rotebro et al.

Gällande Öresundstågen så upplevde jag faktiskt inte så stora problem när jag bodde där. Men du har förmodligen rätt i att det är svårt att jämföra Billberga och Norrviken sett till antalet pendlare

De två stationer du nämner sist är "små", även om det säkert är skillnader mellan dem. Norrvikenbornas utnyttjande av sin station är väldigt lågt jämfört med de stora förortsstationerna. Det handlar mer om folks förmåga att protestera.
Citera
2018-01-20, 04:25
  #62
Medlem
OdCaBos avatar
Varför verkar nästan ingen vara medveten om att SL kört "skip stop" sedan åtminstonde 90-talet på vissa tåglinjer? Det diskuteras som om det vore ett nytt fenomen bara för att det kanske inte varit så på Pendeltågen tidigare.
Citera
2018-01-20, 09:13
  #63
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av statligbluff
De två stationer du nämner sist är "små", även om det säkert är skillnader mellan dem. Norrvikenbornas utnyttjande av sin station är väldigt lågt jämfört med de stora förortsstationerna. Det handlar mer om folks förmåga att protestera.

Håller helt med. Om man protesterar i sådan omfattning (som man tydligen gjort i Sollentuna kommun) så tas det till slut ett politiskt beslut.

Tyvärr har vi i Sigtuna kommun (trots att väldigt många pendlar härifrån) inte verkat så engagerade i frågan. Tror många här inte kommer bli glada att åter igen förlänga sin pendlingstid (med troligtvis bibehållet 4 tåg i timmen)
Citera
2018-01-20, 17:12
  #64
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Varför verkar nästan ingen vara medveten om att SL kört "skip stop" sedan åtminstonde 90-talet på vissa tåglinjer? Det diskuteras som om det vore ett nytt fenomen bara för att det kanske inte varit så på Pendeltågen tidigare.
Jag har ingen aning, inte 08, men som jag tolkar det har det här gjort de enskilda pendeltågslinjerna mer beroende av annan tågtrafik.
Personligen tycker jag att en dum grej med det är att det blir en komplexare trafik för den enskilde pendlaren. Man måste dessutom skylta tydligare på tågen eftersom inte alla stannar överallt. Man skulle kunna lösa det snyggt genom att ha olika utseende på vanliga pendlar och skipstoppendlar, men det försvårar fleet management.
Citera
2018-01-21, 00:18
  #65
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag har ingen aning, inte 08, men som jag tolkar det har det här gjort de enskilda pendeltågslinjerna mer beroende av annan tågtrafik.
Personligen tycker jag att en dum grej med det är att det blir en komplexare trafik för den enskilde pendlaren. Man måste dessutom skylta tydligare på tågen eftersom inte alla stannar överallt. Man skulle kunna lösa det snyggt genom att ha olika utseende på vanliga pendlar och skipstoppendlar, men det försvårar fleet management.

Roslagsbanan.

Citybanan har ju kostat miljarder för att man ska få mer plats. Nu rapporteras det åtminstone om färre förseningar för andra tåg.
https://www.rt-forum.se/article/view..._med_citybanan

Tror inte de behöver måla om några tåg utan det räcker med ett x efter linjenumret. Man får titta på linjekartan om man inte vet vilken linje som går vart.
__________________
Senast redigerad av pudellus 2018-01-21 kl. 00:42.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback