Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-13, 20:57
  #1
Medlem
Gabriel Knights avatar
När jag var in på Aftonbladets hemsida idag upptäckte jag att den verkar ligga på en amerikansk server.
Det har jag inte sett förut, åtminstone har jag nog inte tänkt på det utan reagerade nu på den amerikanska flaggan i ipfältet.
Ligger deras hemsida verkligen på en amerikansk server eller är den bara routad så? Om den ligger på en amerikansk server kan man ju fundera varför. Vill de undkomma de svenska it-lagarna?
Citera
2017-12-13, 21:01
  #2
Medlem
Stureplansstekarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
När jag var in på Aftonbladets hemsida idag upptäckte jag att den verkar ligga på en amerikansk server.
Det har jag inte sett förut, åtminstone har jag nog inte tänkt på det utan reagerade nu på den amerikanska flaggan i ipfältet.
Ligger deras hemsida verkligen på en amerikansk server eller är den bara routad så? Om den ligger på en amerikansk server kan man ju fundera varför. Vill de undkomma de svenska it-lagarna?
Nu vet inte jag var AB har sina servrar men de undgår inga svenska lagar då 1) Verksamheten utgår från Sverige och 2) De har utgivningsbevis för sidan.
Citera
2017-12-13, 21:11
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
När jag var in på Aftonbladets hemsida idag upptäckte jag att den verkar ligga på en amerikansk server.
Det har jag inte sett förut, åtminstone har jag nog inte tänkt på det utan reagerade nu på den amerikanska flaggan i ipfältet.
Ligger deras hemsida verkligen på en amerikansk server eller är den bara routad så? Om den ligger på en amerikansk server kan man ju fundera varför. Vill de undkomma de svenska it-lagarna?

De ligger inte på nån amerikansk server. De ligger bakom Cloudflare. Du behöver nog läsa på lite om vad CDN (Content Delivery Network) och GLB (global load balancing) är för något.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2017-12-13 kl. 21:15.
Citera
2017-12-13, 21:23
  #4
Medlem
Hlewagastirs avatar
Aftonbladet lagras på Amazons molntjänst. De fysiska servrarna är utspridda över världen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_Web_Services

Att de gjort på detta sätt tror jag är för att trafiken varierar väldigt mycket. En viral artikel kan ju dra mycket trafik under något dygn, för att sedan följas av stiljtje. Sen varierar trafiken över dygnet också. Med en global molntjänst betalar de bara för trafiken och slipper ha en egen server som ofta går på tomgång.
Citera
2017-12-13, 21:54
  #5
Medlem
Kapten-Booms avatar
Kanske är av samma anledning som Flashback, att man vill undvika yttrandefrihetsbegränsningar?

Aftonbladet (liksom andra vänstermedier) publicerar en hel del artiklar vars budskap är att folk ska bryta mot gällande lagstiftning. Hela asylkarusellen har ju varit i den stilen, de lagar som gäller är inte bra, därför ska de inte följas. Undrar hur samhället skulle se ut om alla fick göra så.

Är ju gränsen till uppvigling, så de vill nog skydda sig genom att placera servarna i USA av den anledningen.
Citera
2017-12-14, 09:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Kanske är av samma anledning som Flashback, att man vill undvika yttrandefrihetsbegränsningar?

Aftonbladet (liksom andra vänstermedier) publicerar en hel del artiklar vars budskap är att folk ska bryta mot gällande lagstiftning. Hela asylkarusellen har ju varit i den stilen, de lagar som gäller är inte bra, därför ska de inte följas. Undrar hur samhället skulle se ut om alla fick göra så.

Är ju gränsen till uppvigling, så de vill nog skydda sig genom att placera servarna i USA av den anledningen.

Nej för att det är kostnadseffektivt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback