Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-13, 19:40
  #1
Medlem
Pippirayas avatar
Jag ser mig om efter ett nytt jobb och har en kompis som tipsar om rekrytering på hans arbetsplats. Det är en större arbetsplats och de rekryterar ca 10 per halvår. Snart är det dags igen.

Det jag har fått höra är att det är rätt stor personalomsättning, men många stannar länge om de är av det rätta virket.

Jag frågade hur man kommer in i arbetet och om det blir bra gruppkänsla eller rivalitet, såna saker. Han sa att man utbildas i grupp medan man jobbar, kraven ökar efterhand. Om man hamnar efter tex pga sjukdom får man extra stöd MEN, här kommer det märkliga: kraven ökar rejält eftersom man också får extra stöd.

Så den som har sämst förutsättningar får tydligen dubbel arbetsbelastning, för att komma ikapp dem som kommit längre. Ja, ni gissar rätt. Detta är en stor del av personalomsättningen. Nyanställda pallar inte trycket efter, låt säga, en veckas influensa. De lyckas inte prestera efter de krav som ställs utan säger upp sig, alternativt blir uppsagda pga att de inte sköter sitt jobb.

Jag har aldrig hört något liknande förut men har jobbat på små arbetsplatser förut.

Går det till såhär överlag? Jag blev ju mindre peppad på detta. Vet med mig att jag kan dra på mig en längre förkylning per vinterhalvår.
Citera
2017-12-13, 19:43
  #2
Medlem
Nä, så går det inte till överlag. Är det Samhall?
Citera
2017-12-13, 19:47
  #3
Medlem
Pippirayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nä, så går det inte till överlag. Är det Samhall?

Haha nä då skulle jag inte söka jobbet

Det är en större arbetsplats med typ medelmåttor som arbetskraft.
Citera
2017-12-13, 19:48
  #4
Medlem
Brukar ju ofta vara tvärtom. De arbetsskygga/icke produktiva ger man inget för de får det inte gjort. De duktiga brukar bränna ut sig pga att de får ta jobb från de missanpassade.

Det kanske är så det är? Fast din polare är en av de kassa? (Fast han har lite annan syn på det och tänker att han är den duktiga som pallar? Trots att det kanske är tvärtom?)
Citera
2017-12-13, 19:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippiraya
Haha nä då skulle jag inte söka jobbet

Det är en större arbetsplats med typ medelmåttor som arbetskraft.

Ingen arbetsplats vill ha medelmåttor, så någon form av anställningsstöd är det säkert som gäller.
Citera
2017-12-13, 19:52
  #6
Medlem
Pippirayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Brukar ju ofta vara tvärtom. De arbetsskygga/icke produktiva ger man inget för de får det inte gjort. De duktiga brukar bränna ut sig pga att de får ta jobb från de missanpassade.

Det kanske är så det är? Fast din polare är en av de kassa? (Fast han har lite annan syn på det och tänker att han är den duktiga som pallar? Trots att det kanske är tvärtom?)

Nej han är lagom och jobbar således kvar. Han berättade om ett par kollegor som lämnat på det sättet, en som gick självmant och en som fick sparken trots att båda gjorde mycket mer än de andra behövde göra. De anställda ser det som ett stort problem, ledningen har dock satt det i system av någon oförklarlig anledning.
Citera
2017-12-13, 19:53
  #7
Medlem
Couplets avatar
Min erfarenhet skriker: sky företag med en hög procentuell personalomsättning som pesten. Något är seriöst fel i en sån organisation och det är inte värt att testa om man är av "det rätta virket" om man inte håller på att bli vräkt/svälter ihjäl annars.
Citera
2017-12-13, 19:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Min erfarenhet skriker: sky företag med en hög procentuell personalomsättning som pesten. Något är seriöst fel i en sån organisation och det är inte värt att testa om man är av "det rätta virket" om man inte håller på att bli vräkt/svälter ihjäl annars.

Håller med.

De mesta lyckade företagen brukar vara de där personalen trivs.
Citera
2017-12-13, 20:00
  #9
Medlem
Pippirayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Min erfarenhet skriker: sky företag med en hög procentuell personalomsättning som pesten. Något är seriöst fel i en sån organisation och det är inte värt att testa om man är av "det rätta virket" om man inte håller på att bli vräkt/svälter ihjäl annars.

Det var också min tanke. Min kompis kan säkert vara ok då han sitter säkert (man på kvinnodominerad arbetsplats, gullegris) men det låter inte som ett ställe man vill till. Funderar på om det är för att skrämma folk från att vara sjuka. Vab är tydligen inte populärt heller.
Citera
2017-12-13, 20:10
  #10
Medlem
PierreTanguys avatar
Vad är det för yrke? Alltså vad är det för bransch?
Citera
2017-12-13, 20:17
  #11
Medlem
Vad är det för bransch egentligen? Vården?
Citera
2017-12-13, 20:39
  #12
Medlem
Pippirayas avatar
kontorsarbete, ska nog inte avslöja mer än så
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback