Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-13, 19:11
  #1
Medlem
Jag och min partner köpte en 180 säng som består av 2 sängbottnar, gavel, resårmadrass och bäddmadrass men vi fick hem dubbletter av allt. Vi hade ingen koll på hur många paket som skulle komma så vi tog emot allting som fraktgubben kom med till oss då vi inte hade någon tanke på att det skulle kunna bli så här fel. När vi nästan fått upp allt till vår lägenhet som är en 1:a tycker vi att det verkar vara lite mycket för bara en säng så vi förstår ganska snabbt att vi har fått för mycket.

Så nu stod vi med 2 stycken 180 sängar med tillbehör och våra gamla sängar i en etta. Ett stort och tungt paket ligger ute på gatan då vi inte får upp det utan att bryta förpackningen plus att vi inte har någon plats för det i lägenheten.

Vi ringer upp företaget som ber oss maila in bild på pappret(kolli?) på alla paket och sen skulle de kontakta oss snarast efter att vi skickat in mailet. Vi väntar över 2 timmar utan att någon kontaktar oss så vi ringer upp igen och får till svar att en handläggare kommer ringa upp oss imorgon förmodligen. Vi talar om att ett paket ligger ute på gatan då det är för tungt och stort att ta in utan att bryta upp och att vi inte har plats med det i lägenheten. De säger att vi har ansvaret för det och att vi får tillåtelse att bryta förpackningen för att kunna få upp det. Eftersom detta paket inte är jättelätt att förpacka p.g.a. att det är rätt stort och med tanke på att det var ihopsatt med pp-band tror jag att det heter (hårt plastband) så frågar jag hur det blir med frakten när det ska tillbaka och då säger de att det är vi som kommer få förpacka om det, vilket inte kommer bli så bra med det vi har hemma. En sak som jag inte tänkte på då var att vi inte heller kan förpacka det uppe i lägenheten eftersom det inte går att få ner då så vi måste alltså ta ut allt i snövädret och förpacka det utomhus lagom till frakten.

Paketet har vid det här laget stått utomhus i över 2 timmar och mitt i allt har det börjat snöa jättemycket. Som tur är har jag föräldrar med släpvagn så min farsa får åka tidigare från jobbet och ut på landet för att hämta släpvagnen och sedan till oss för att lasta på allt extra vi fick och ta hem det till föräldrarnas hem där det mesta nu står inomhus förutom det jättestora paketet som ligger utomhus.

Nu har det gått 2 dagar och vi väntar på att företaget ska kontakta oss angående detta. I senaste samtalet med företaget sa de att en handläggare kommer kontakta oss inom 3 dagar. Varför prioriterar de inte så struligt ärende som de själva ställt till med? Antagligen kontaktar de oss på fredag och sen får vi vänta på frakt till nästa vecka.

Vad gäller? Ligger allt ansvar på oss då vi tog emot paketen och skrev på? Måste vi alltså lägga ner en massa tid, pengar på material för att förpacka, bensinpengar och risken att varorna går sönder i frakten utan att få någon kompensation? Vi riskerar också att det som ligger utomhus tar skada så att vi får betala flera tusen för det. Ett av paketen var skadat redan när vi fick det med stora hål som jag antar att vi måste förpacka om?

Företaget/hemsidan är Trademax. Kommer aldrig handla från dem igen.
Citera
2017-12-13, 19:17
  #2
Medlem
Mackan52s avatar
Vad stod det på fraktsedeln ni skrev på?
Citera
2017-12-13, 19:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Vad stod det på fraktsedeln ni skrev på?

Vilken information tänker du på?
Citera
2017-12-13, 19:27
  #4
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leokgo
Vilken information tänker du på?
Hur många kollin stod det på fraktsedeln?
Citera
2017-12-13, 19:29
  #5
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Hur många kollin stod det på fraktsedeln?

Detta.
Citera
2017-12-13, 19:36
  #6
Medlem
2560ps avatar
Har ni betalt för en säng och fått två, så sälj den ena. Det är ju inte ert fel att företaget gör bort sig. Sätt in pengarna på ett sparkonto eller nåt, efter tre år (om jag minns rätt) är de era.

Edit: De är era eftersom ni påtalat felet och inte fått gehör, man ska inte bara låtsas som det regnar. Mejla dom och få det dokumenterat att ni hört av er, eller spela in samtal.
Citera
2017-12-13, 19:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leokgo
Vad gäller? Ligger allt ansvar på oss då vi tog emot paketen och skrev på? Måste vi alltså lägga ner en massa tid, pengar på material för att förpacka, bensinpengar och risken att varorna går sönder i frakten utan att få någon kompensation?

Ja, du är ansvarig för produkterna om du tagit emot dom (dvs om det står på fraktsedelns som du skrivit på).
Citera
2017-12-13, 19:41
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Har ni betalt för en säng och fått två, så sälj den ena. Det är ju inte ert fel att företaget gör bort sig. Sätt in pengarna på ett sparkonto eller nåt, efter tre år (om jag minns rätt) är de era.

Edit: De är era eftersom ni påtalat felet och inte fått gehör, man ska inte bara låtsas som det regnar. Mejla dom och få det dokumenterat att ni hört av er, eller spela in samtal.

Ja vad är det värsta som kan hända? Förutom att man får betala för en extra säng + företagets rättegångskostnader.
Citera
2017-12-13, 19:42
  #9
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodiejunior
Ja, du är ansvarig för produkterna om du tagit emot dom (dvs om det står på fraktsedelns som du skrivit på).

Nej, det där gäller transportskador. Ser man att förpackningarna är skadade ska man anmäla det direkt till transportören, så att leverantören kan kräva ersättning.

Jmf. om jag beställer 2 st torkarblad över nätet. Det kommer två förpackningar, men när jag väl öppnar dem ser jag att det ligger ett par i varje.
Citera
2017-12-13, 19:43
  #10
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodiejunior
Ja vad är det värsta som kan hända? Förutom att man får betala för en extra säng + företagets rättegångskostnader.

Har man hört av sig till dem och förklarat att de gjort fel, händer ingenting.
Citera
2017-12-13, 19:44
  #11
Medlem
Couplets avatar
Har jobbat åtskilliga år med godsmottagning och det som frågats ovan är centralt: "hur många kollin skrev ni på för?"

Ni förväntas inte haja hur er sändning är förpackad, det bestämmer ju leverantören. Har ni skrivit på för 2 kolli och tagit emot 4 är ni rökta, liksom tvärtom. Har ni däremot kvitterat rätt antal kollin så har ni en god chans att driva detta mot leverantören. Er kontroll av leveransen mot orderbesked kan rimligen inte ske förrän ni packat upp grejerna.

Fick ni en orderbekräftelse? Står det "två sängar" på den och ni godkänt dubbla uppsättningar, dvs inte uppmärksammat leverantören på misstaget, så kan ni också få det svårt med en retur.

Man kan får rätt gentemot en levernatör/speditör, även om man klantat sig i godsmottagnings- och ordererkännandeskede, men det är svårt och kräver en massa energi. Fattade inte om fakturan var på 1 eller 2 sängar?
Citera
2017-12-13, 19:47
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Har man hört av sig till dem och förklarat att de gjort fel, händer ingenting.

Och du grundar denna kommentar på vad exakt?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback