Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-18, 20:33
  #49
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santacl
Som sagt kritikerna gillar denna, precis om senaste Star Wars. Vad pöbeln däremot tycker verkar inte vara exakt samma sak när man kikar runt.
Det är sant, men bara för att pöbeln och publiken inte alltid är överens betyder inte det att det alltid är publiken som har "rätt", om det nu är så viktigt.

Det finns massor av exempel på filmer där både pöbeln och publiken tyckt samma sak, och älskat samt ratat filmer likartat. I slutändan är det endast tiden som avgör vad som retrospektivt anses vara mästerverk eller inte.
Citera
2018-03-18, 20:44
  #50
Medlem
BullensPilsners avatar
Sömnpiller. Ödsla inte er värdefulla tid på den.
Citera
2018-03-18, 20:44
  #51
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Lägg ner den där barnsliga härskartekniken med "utveckla för oss som inte hade turen att födas med samma intellektuella kapacitet som du", det vinner du inga poäng på. Varför har du så stora problem med att en film som du verkar ogilla mer av personliga anledningar är uppskattad?

Jag skulle väldigt gärna vilja veta vad du anser vara bra sci-fi om du nu genuint älskar det. Personligen så är mina två absoluta favorit-sci-fi-filmer Solaris och Minority Report. Två väldigt olika sci-fi-filmer dock, en som (väldigt förenklat) handlar om det okända utomjordiska, och en som handlar om det framtida teknologiska.

Aliens som invaderar jorden har vi sett otaliga gånger på film, men just i Annihilation presenteras en rätt annorlunda version av en alieninvasion. Det är en utomjordisk livsform som inte riktigt vet vad den gör eller vart den hamnat, och det är just mystiken och det okända som är så intressant. Mutationerna som sker innanför skimret kan inte förklaras, och när det som sker inte riktigt kan förklaras blir det som mest creepy. Vad vill organismen? Vill den verkligen invadera jorden? Förstår den själv att den sprider förstörelse? Inget är svart eller vitt. Sedan så har vi just temat med självförstörelse och hur alla huvudkaraktärerna på något sätt vill "förstöra sig själva". T.om. Oscar Isaac's karaktär är självdestruktiv, han visste om att hans fru var otrogen och hade förlorat hoppet. Och sedan i slutet av filmen så får vi se att den Kane som kom tillbaka egentligen är en klon, och att Lena nu bär på "skimret" inom sig. Men det är upp till oss som åskådare att avgöra vad som kommer att hända, och om det verkligen blir en "annihilation" så att säga när deras framtida gener sprids vidare. Var det detta som den utomjordiska organismen ville? Lägg märke till att den utomjordiska organismen härmade Lenas alla rörelser i filmens klimax... försöker den bli som människan? Och i så fall, om det ligger i människans natur att förstöra sig själv så är det kanske just det som organismen tar efter? Och om du letar efter fler teman i filmen kan du ju bara tänka på cancer vilket nämns i början av filmen, som sprider sig och tillslut förstör.

Bra sci-fi är enligt mig sci-fi som gör att man kan sitta flera timmar i sträck och filosofera över teman, symbolik och ödet, och det är just vad Annihilation gör.

Men allt det där var ju skrivet på våra näsor så att säga, men vi har väl olika definitioner av "djup". Titeln avslöjar ju allt som du mycket riktigt påpekar. Men det har jag inget problem med, jag kan gilla både lättsmälta filmer och riktiga grubbelstenar, men helheten måste vara bra och där faller Annihilation platt som en pannkaka. Jag kan inte rationalisera bort allt det fullkomligt usla med filmen som jag redan har nämnt. Jag gillar hård sci-fi som gör sitt yttersta för att förklara varför och hur grejer sker (Rodney McKay och Samantha Carter t ex) och sånt fanns det ytterst lite av i Annihilation och det lilla som fanns var gymnasiebiologi.
Citera
2018-03-18, 20:58
  #52
Medlem
santacls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Det är sant, men bara för att pöbeln och publiken inte alltid är överens betyder inte det att det alltid är publiken som har "rätt", om det nu är så viktigt.

Det finns massor av exempel på filmer där både pöbeln och publiken tyckt samma sak, och älskat samt ratat filmer likartat. I slutändan är det endast tiden som avgör vad som retrospektivt anses vara mästerverk eller inte.

Stör mig inte på filmen, den var ok (6/10) men hade hoppats på något annat men blev lite bortskämd med hans förra film men även Sunshine. Angående kritikerna och deras inflation som går just nu i betyg är en annan femma. Varenda film nu för tiden är en nutida klassiker men ingen jävel kommer snacka om Annihilation om 40 år som tex Alien som den blivit jämförd med.
__________________
Senast redigerad av santacl 2018-03-18 kl. 21:11.
Citera
2018-03-18, 22:54
  #53
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Men allt det där var ju skrivet på våra näsor så att säga, men vi har väl olika definitioner av "djup". Titeln avslöjar ju allt som du mycket riktigt påpekar. Men det har jag inget problem med, jag kan gilla både lättsmälta filmer och riktiga grubbelstenar, men helheten måste vara bra och där faller Annihilation platt som en pannkaka. Jag kan inte rationalisera bort allt det fullkomligt usla med filmen som jag redan har nämnt. Jag gillar hård sci-fi som gör sitt yttersta för att förklara varför och hur grejer sker (Rodney McKay och Samantha Carter t ex) och sånt fanns det ytterst lite av i Annihilation och det lilla som fanns var gymnasiebiologi.
..och där avslöjade du dig själv.

Tydligen var det ju INTE skrivet på våra näsor, eftersom folk somnat i fåtöljerna och gått ifrån biografen med stora frågetecken ovanför huvudena. Så i slutändan betyder det bara att du inte gillar filmen av andra anledningar.

OK, så du gillar Stargate och Star Trek och sån skit. Du gillar ju visst sånt som ger direkta svar på allting. Eller så gillar du sci fi som gör mer social och political commentary? Själv gillar jag sci fi som berör på ett mer psykologiskt djup. Det gäller även i skriftlig form, vilket är varför jag gillar böcker som The Left Hand of Darkness av Ursula K Le Guin.
Citera
2018-03-18, 23:06
  #54
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
..och där avslöjade du dig själv.

Tydligen var det ju INTE skrivet på våra näsor, eftersom folk somnat i fåtöljerna och gått ifrån biografen med stora frågetecken ovanför huvudena. Så i slutändan betyder det bara att du inte gillar filmen av andra anledningar.

OK, så du gillar Stargate och Star Trek och sån skit. Du gillar ju visst sånt som ger direkta svar på allting. Eller så gillar du sci fi som gör mer social och political commentary? Själv gillar jag sci fi som berör på ett mer psykologiskt djup. Det gäller även i skriftlig form, vilket är varför jag gillar böcker som The Left Hand of Darkness av Ursula K Le Guin.

Men ditt smocko, jag talar inte för alla andra? Vad är ditt problem? Du hugger på grejer som jag inte har sagt i varje inlägg du postar, ge fan i det. Jag tycker filmen var en simpel historia och jag tycker att den har för många och för allvarliga brister för att förtjäna bättre än 1/5. Kalla den djup om du vill, jag håller inte med. Ja, jag gillar vetenskap så jag gillar "sån skit". Hård sci-fi utesluter inte psykologiskt djup, tyvärr levererar Annihilation varken eller. Lägg ner attityden är du snäll, bete dig inte som en skit för att du har misstagit Annihilation för en betydelsefull film.
Citera
2018-03-19, 09:29
  #55
Medlem
UndeadNinjas avatar
Nu har även jag tagit mig tid att se denna film och kan konstatera att det sämsta med filmen var effekterna på monstrena osv.

För övrigt så var det en bra film och det jag gillade mest med filmen var i slutet när
Citera
2018-03-19, 13:45
  #56
Medlem
tokyokyotos avatar
Fattade inte budskapet. Vad var budskapet egentligen? Det viktigaste med film ju
Citera
2018-03-19, 17:39
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tokyokyoto
Fattade inte budskapet. Vad var budskapet egentligen? Det viktigaste med film ju

Jag tyckte det fanns budskap i överflöd.

Kortfattat



Typ...
__________________
Senast redigerad av pex666 2018-03-19 kl. 17:41.
Citera
2018-03-20, 00:13
  #58
Medlem
Det känns som om jag har tagit crazy pills. Hur kan det inte va någon annan som reagerar att filmen bara strömmas i 480p på datorer? Det ser ut som en dålig DVD-screener, suddigt och fult.

Tydligen funkar full-HD och 4k på Apple-TV och smarta TVs, men på min PC och Mac är det max 480p-upplösning. Enligt netflix-support är det filmstudion som har begärt detta. Fyfan

Kolla själv med alt+ctrl+shift+d
Citera
2018-03-20, 01:50
  #59
Medlem
fernebos avatar
Gillade verkligen Ex Machina, men denna var bara sådär. Idén och upplägget var bra, men genomförandet inte lika lyckat. Dels blev den aldrig särskilt otäck och dels så brydde man sig inte så mycket om de underutvecklade och rätt stereotypa karaktärerna. Inte ointressant, men ändå en besvikelse. 3/5
Citera
2018-03-20, 16:01
  #60
Medlem
Bittersteels avatar
Jag känner mig delat när det kommer till den här filmen. På det positiva, har filmen ett intressanta tema genom hela filmen och specialeffekterna är riktigt bra (tarmålarna såg riktigt läbbigt ut) och den flöt på bra fram till fyren.
De flesta karaktärerna förutom Portman och Oscar Issac var ganska vanilj och jag glömde bort de så fort de försvann ifrån berättelsen. Sekvenserna vid fyren var ganska trippig och jag tappade bort mig där då. Slutet var ganska ambivalent men på ett bra sätt.
Överlag skulle jag rekommendera filmen, men det är nog ingen för alla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback