Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-13, 16:43
  #1
Medlem
nekmennits avatar
Om man handlar med bitcoin-certifikat på Avanza, så betalar man dels för själva certifikaten

Men det finns en hel del "dolda" avgifter

Vilka är dessa?

Som jag förstår är det hela 2,5% förvaltningsavgift?? Är det på hela innehavet, är det beräknat årsvis?

Sedan är det en spreadavgift?? Hur fungerar det?

Sedan courtage..

Också ränta på hävstång??

Vad mer?
Citera
2017-12-13, 17:35
  #2
Medlem
läs PDF filen på certifikatet så får du reda på allt. Courtage och förvaltningsavgift är inget konstigt. Dom tar en risk när dom tillhandahåller en kryptovaluta som ingen vet var den tar vägen.
Citera
2017-12-13, 18:04
  #3
Medlem
Förvaltningsavgift brukar vara årsvis, ja.

Spread är skillnaden mellan köp- och säljbud. Om du köper av någon som säljer och direkt säljer till den som vill köpa, finns en mellanskillnad där som du kan se i orderboken.
Citera
2017-12-13, 21:52
  #4
Medlem
nekmennits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuskadon
Förvaltningsavgift brukar vara årsvis, ja.

Spread är skillnaden mellan köp- och säljbud. Om du köper av någon som säljer och direkt säljer till den som vill köpa, finns en mellanskillnad där som du kan se i orderboken.


Jo jag vet vad spread är, men vet inte hur en avgift på spreaden är beräknad, blev förvånad när jag läste det. Men blev förvirrad och frågar därför om någon vet hur den fungerar.
Citera
2017-12-14, 12:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nekmennit
Jo jag vet vad spread är, men vet inte hur en avgift på spreaden är beräknad, blev förvånad när jag läste det. Men blev förvirrad och frågar därför om någon vet hur den fungerar.

har du någon aning hur urholkningseffekten fungerar? eller finns den endast vid x2+? Här snackar vi om x0.05 (1/200-dels bitcoin)
Citera
2017-12-14, 12:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nekmennit
Vad mer?

De flesta småsparare som handlar dessa instrument tycks inte bry sig det minsta om kostnaderna.
Detta grundar jag på att de uppenbarligen fullständigt skiter i fair value och utan att blinka ibland betalar mer än 10% över fair value. Vad spelar då 2.5% i förvaltning, eller en spread på 0.5-0.75% och några kronor i courtage?

De flesta verkar ju tro att detta skall gå upp i stratosfären, så att betala premium ses nog inte som ett problem.
__________________
Senast redigerad av T|N|X 2017-12-14 kl. 12:39.
Citera
2017-12-14, 14:37
  #7
Medlem
nekmennits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T|N|X
De flesta småsparare som handlar dessa instrument tycks inte bry sig det minsta om kostnaderna.


Därför jag frågar

Hur beräknas en spreadavgift?
Citera
2017-12-14, 14:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nekmennit
Därför jag frågar

Hur beräknas en spreadavgift?


Spreaden är ingen avgift.

Spreaden är skillnaden mellan aktuell köp/sälj-kurs.
Citera
2017-12-14, 15:02
  #9
Medlem
nekmennits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T|N|X
Spreaden är ingen avgift.

Spreaden är skillnaden mellan aktuell köp/sälj-kurs.

Jo jag vet vad spreaden är, men läste någonstans att man även betalde en avgift på spreaden vilket gjorde att jag var tvungen att fråga, då jag inte hört talas om det tidigare.
Citera
2017-12-14, 15:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nekmennit
Jo jag vet vad spreaden är, men läste någonstans att man även betalde en avgift på spreaden vilket gjorde att jag var tvungen att fråga, då jag inte hört talas om det tidigare.

Du kanske ska höra av dig till Avanzas kundtjänst istället om det nu är hos Avanza du tänkt handla.
Citera
2017-12-15, 13:55
  #11
Medlem
Jag köpte lite "bitcoins" häromdagen hos avanza. 707kr styck, köpte tre stycken.

Men exakt vad är det jag köpt. 1 bitcoin kostar ju tusentals $, har jag bara köpt en del av en bitcoin?
Citera
2017-12-15, 14:02
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QB_Tolchock
Jag köpte lite "bitcoins" häromdagen hos avanza. 707kr styck, köpte tre stycken.

Men exakt vad är det jag köpt. 1 bitcoin kostar ju tusentals $, har jag bara köpt en del av en bitcoin?
Du har typ köpt 1/200 dels bitcoin.
Det är heller inte du som äger bitcoin, det gör (eventuellt) utgivaren. Men enligt prospektet så skall certifikatet följa värdet för bitcoin i SEK. Så ett certifikat ska vara värt (ungefär) 0,05 BTC.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback