Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-12-14, 17:19
  #25
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Hur kan det fortfarande finnas folk som vill arbeta med att sälja skit eller lura människor över telefon?
Jag antar att det FORTFARANDE är några som tackar ja till dessa pack när dom ringer om vi slutar med det kanske eländet dör ut av sig själv.

Samt om folk slutar ta dessa jobb hur desperat man än är.
Så, i ena änden ska man göra allt i sin makt för att försörja sig själv o bli av med bidragen när man tackar nej till jobb men för att döda en bransch ska man äventyra sin egna ekonomi o vägra jobba för dessa företag?
Jadu. Arbetsförmedlare är inget jobb jag rekomenderar dig att söka.

Har själv jobbar inom telemarketing o om jag någonsin kan börja jobba igen så är det dit jag tänker söka mig för att komma igång igen.
Det finns faktiskt en jäkligt bra anledning för unga personer att ta en period inom just telemarketing.
Det är riktigt bra för att utveckla sina sociala förmågor då många unga i dag inte ens vågar prata med okända personer. Har sett flertal unga som nappat på telemarketing o som fått gå samma dag då de inte ens vågade ta samtal.
För de som väl jobbar där så är det förbannat utvecklande o en bra väg in i andra yrken där man möter andra människor.
Ska avsluta med ett exempel.
En nära släkting till mig började med telemarketing. Hon gick sedan vidare till att sälja hemelektronik o blev snabbt en av företagets bästa säljare. Efter det så bytte hon företag utan provision o är i dag en riktigt uppskattad medarbetare.
I dag har hon bestämt sig för vad hon vill bli o kommer söka in på beteendevetarutbildning.

Sedan kan jag hålla med dig om att branshen är riktigt vidrig. Men den försöker sanera sig själv o två av de tre företag jag jobbade för var seriösa mot både kund o anställd.
Det tredje slutade jag på efter två veckor.
Citera
2017-12-14, 17:30
  #26
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Jo, det är det.

Säljer man bra produkter så klarar man sig bra med de mindre invasiva säljkanalerna. Det är bara oseriösa aktörer som behöver ringa upp halvdöva tanter för att nå sina försäljningsmål.

Hur många hederliga medborgare tror du att de måste busringa innan de får napp? Förutom att störa medborgaren så bryts såklart busringarens självkänsla ner efter alla nej.

Tro mig, det gör jag.

Uppmärksamhet och tid är vår tids bristvaror, och inget man går och strör runt sig.

Nej det är det inte.

Reklam är svindyrt och försvinner i bruset. Ta reda på vilka som handlar vad genom telefon istället för att rapa upp en massa goja. "Invasiv" snälla nån, blir du kränkt när folk målar om sitt hus också?

Beuhu, man förlorar två sekunder av sin "tid" (som man ändå spenderar mer av på att vänta på bussen) på att säga nej och lägga på, lägg av.

I ett kommersiellt samhälle med mycket pengar i omlopp får du stå ut med erbjudanden, reklam och annat för pengarna måste hållas i omlopp, det är business att sälja och marknadsföra, detta krävs för att ekonomin ska fungera. Passar det inte, flytta till ett u-land där det inte finns så mycket pengar i omlopp.
Citera
2020-10-19, 05:24
  #27
Medlem
Eastmancolors avatar
*Bump*

När jag pluggade jobbade jag i två perioder 1988-90 resp 1998-2000 med "telefonjobb" innan jag blev heltidsbyråkrat och akademiker. Gallupinstitut såsom SIFO och TEMO var såväl seriösa som ok arbetsgivare men lönen var inget vidare. Hög raggningsfaktor dock!

Typiska telemarketingföretag såsom BITE (om någon minns dem) kunde ge bonus uppenbarligen men jag såg till att om möjligt skaffa mig funktioner av typ intern kontrollant vilka endast gav fast lön. Mitt generella intryck var att telemarketingföretag tenderade att lura ungdomar på ett skamlöst sätt.

Numera verkar telemarketing vara högetablerat i t ex Indien och jag har flera ggr blivit uppringd av folk som låter som Peter Sellers ("Birdie nam-nam"). Avbryter dessa samtal omedelbums.

Förmodligen har internet redan tagit över det mesta av marknaden med tanke på all reklam överallt; t o m när man är inloggad på Outlook är det en högerflik med reklam. Ett tag kunde man höra att samtalet kom från en tfncentral innan någon ens började prata. Ett karaktäristiskt surrande ljud.
__________________
Senast redigerad av Eastmancolor 2020-10-19 kl. 05:28.
Citera
2020-10-19, 10:18
  #28
Medlem
Ändringar i telefonsystemet som försvårar kraftigt för autodialing är på väg. Men vi måste öka trycket - lagändringar måste också göras.

Telemarketing bör förbjudas helt, folk vill i allmänhet inte veta av det och det bör vi respektera som samhälle. Lagstiftningen ska vara så vattentät att det till och med är förbjudet att ringa befintliga kunder om huvudsyftet med ett samtal är att få till en avtalsändring, även om den klart är till fördel för kunden. Allt sådant får ske via post.
Inget undantag för insamlingar till välgörande ändamål eller non-profits. Det kan verka hårt, men lagstiftas inte detta också bort kommer vi bara till att kryphål i lagen användas för att fortsätta, sanna mina ord.

Avtal bundna per telefon ska också kunna ogiltigförklaras i domstol helt utan angiven anledning om mottagande part så önskar. Detta då det helt enkelt inte går att verifiera vad mottagaren har hört, om ljudet klippt eller om något är förvanskat.

Alla ungdomar som mister "jobbet"? Bryr mig inte, betalar gärna någon halv extra procent skatt gladeligen för att bidragsförsörja dem om så behövs. Jag tror även att gatustädning och hemtjänst fortfarande behöver många hjälpande händer och det bör vara ett mycket bättre steg in till livet och verkligheten än att sitta och plåga folk per telefon och kalla det för ett "jobb".
Citera
2020-10-19, 10:25
  #29
Medlem
stilichos avatar
Telemarketing borde väl snarare vara på uppgång. Det kan ju inte vara särskilt många år bort innan robotarna kan prata obehindrat med lättlurade konsumenter och då finns det helt plötsligt ett oändligt antal tjatmostrar som kan försöka få dig att köpa just den där prenumerationen på galoscher som du nog egentligen inte behöver.

Detta sagt så märker jag personligen väldigt lite av telemarketing. De enda som ringt mig det senaste året är några indier som försökte sälja in finansmarknadstjänster. Men i övrigt verkar Nix-registret fungera tillfredsställande.
Citera
2020-10-19, 10:29
  #30
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Hur kan det fortfarande finnas folk som vill arbeta med att sälja skit eller lura människor över telefon?
Jag antar att det FORTFARANDE är några som tackar ja till dessa pack när dom ringer om vi slutar med det kanske eländet dör ut av sig själv.

Samt om folk slutar ta dessa jobb hur desperat man än är.


Har du att välja mellan att jobba med telemarketing eller gå arbetslös så tar många hellre ett dåligt jobb än inget jobb alls. Alla har det inte lika bekvämt som du har.
Citera
2020-10-19, 10:49
  #31
Medlem
Ingen i min bekantskapskrets svarar om de inte känner igen numret som ringer. Tror ingen under 60 svarar i mobilen om de inte vet vem som ringer, såvida de inte väntar på ett viktigt samtal från ett okänt nummer. Däremot har jag en bekant vars syster har en lätt utvecklingsstörning och hon bara måste svara när mobilen ringer, trots förmaningar om att låta bli, givetvis med en uppsjö av mobilabonnemang, tidningsprenumerationer och kosttillskott och liknande som följd. Det är väl den sorten och de äldre som håller telemarketing vid liv. När de äldre generationerna försvinner lär telefonförsäljaren vara lika försvunnen också.
Citera
2020-10-19, 15:05
  #32
Medlem
Onan-erarens avatar
De där jävlarna ringde till min senildementa far å godemannen höll på att få spader, det var sängkläder, tofflor, medecin mot demens som bara var sockerpiller säkert å gud vet allt dom prackade på honom å dement som han var så svarade han ju ja utan att förstå vad han gav sig in på. Vi fick bestrida köpet å sista åren bodde pappa på ett äldreboende utan mobiltelefonen men då var han så dement att han inte kände igen oss barn ens.... Nä fy för telefonförsäljare säger jag bara.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback