Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-13, 12:27
  #1
Medlem
Ska röntga höfterna snart och är orolig att strålningen kan påverka min fertilitet, ge låg testosteron och allt möjligt skräp som cancer. Testiklar är ju extremt känsliga för strålning. Med blyskydd verkar strålningen minska med 40%. Någon som sitter på kunskaper och erfarenheter kring detta?
Funderar på att strunta i undersökningen. Kan min manlighet riskeras är inte undersökning värd det.
Citera
2017-12-13, 12:38
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Ska röntga höfterna snart och är orolig att strålningen kan påverka min fertilitet, ge låg testosteron och allt möjligt skräp som cancer. Testiklar är ju extremt känsliga för strålning. Med blyskydd verkar strålningen minska med 40%. Någon som sitter på kunskaper och erfarenheter kring detta?
Funderar på att strunta i undersökningen. Kan min manlighet riskeras är inte undersökning värd det.

Det är ju en procentsats givetvis... men se det så här istället denna strålning kan även döda begynnande cancerceller om du har flyt...

Skulle gissa (fullständigt gissning nu) att leva är som att kasta pil 50 meter på 100 ballonger och 1 av dem kan träffa fel och ge dig cancer... och denna röntgen kanske på sin höjd lägger till en ballong alltså 2 ballonger av 100...
Citera
2017-12-13, 12:45
  #3
Medlem
Att du röntgar din höft i 10 sekunder en gång är ju som en piss i havet. Att skippa undersökningen är att göra sig själv en stor otjänst. Sedan handlar det om din höft och då är det värt den minimala strålningsrisken. Man gör inte röntgen utan indikation när det kommer till höften.
__________________
Senast redigerad av J-dilla 2017-12-13 kl. 12:47.
Citera
2017-12-13, 17:37
  #4
Medlem
I min enfald trodde jag att blyskydden tog bort 100% av strålningen.
Varför använder sjukvården skydd som reducerar strålningen med bara 40% ?

Idag är röntgenmaskinerna väldigt lågstrålande så TS behöver troligen inte oroa sig annat än vid upprepad exponering.
Citera
2017-12-13, 18:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Det är ju en procentsats givetvis... men se det så här istället denna strålning kan även döda begynnande cancerceller om du har flyt...

Skulle gissa (fullständigt gissning nu) att leva är som att kasta pil 50 meter på 100 ballonger och 1 av dem kan träffa fel och ge dig cancer... och denna röntgen kanske på sin höjd lägger till en ballong alltså 2 ballonger av 100...

Jao just cancerrisken verkar inte nämnvärt stor. Jag är mest bekymrad över att energin i strålningen har sönder testikelceller och således leder till sämre testosteronnivå och fertilitet.

Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla
Att du röntgar din höft i 10 sekunder en gång är ju som en piss i havet. Att skippa undersökningen är att göra sig själv en stor otjänst. Sedan handlar det om din höft och då är det värt den minimala strålningsrisken. Man gör inte röntgen utan indikation när det kommer till höften.
Nej jag vet, jag behöver väl egentligen göra undersökningen för att konstatera höftledsförändringar men frågan är om nyttan väger över oron att få sänkt testosteron.

Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
I min enfald trodde jag att blyskydden tog bort 100% av strålningen.
Varför använder sjukvården skydd som reducerar strålningen med bara 40% ?

Idag är röntgenmaskinerna väldigt lågstrålande så TS behöver troligen inte oroa sig annat än vid upprepad exponering.

Det verkar vara olika beroende på tjocklek på skyddet. Det värsta är att skyddet kan störa bilder vid vissa tagningar också. Då kan man inte ha skydd. Just höftområdet behövs tydligen starkare strålning för att tränga igenom också.
Citera
2017-12-14, 10:08
  #6
Medlem
Ingen som utfört röntgen mot juvelerna som ej upplevt sänkt potens och allt vad låg testosteron innebär?
Vill inte bränna sönder mina könsceller. Finns verkligen inga studier på detta alls.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback