Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-23, 14:44
  #121
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surri

Om 10 år kommer alla garva åt Visa och Mastercard när dom säger att dom vill ha 3% av alla dina köp och banken vill ha årsavgift + kortavgift.
Kommer inte dessa avgifter bara att flyttas någon annanstans i kedjan? Jag har svårt för att se hur övergången från ettor och nollor till Fiat ska gå till utan att dagens finansmecka + alla stater ska ha sina värden (skapade ur tomma intet) intakta?
Citera
2018-04-07, 07:37
  #122
Medlem
Attans att man köpte i januari när de stod i 111kr. Nu nere i 29kr...

Bitcoins påväg ut eller hur ser det ut om man ska vara ärlig?
Citera
2018-10-21, 23:28
  #123
Medlem
Psychadelic1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stonemate
NEO kommer gå om alla nästa år =)

Skitsnack.
Citera
2018-10-22, 00:10
  #124
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Bitcoins påväg ut eller hur ser det ut om man ska vara ärlig?
Har varit väldigt robust i några månader nu, på en bas 10 000% upp sedan 1.5 år tillbaka. Så njah, absolut ingenting ser ut att vara "på väg ut".

Sen är det ju en väldigt konstig marknad, så det är klart skit kommer träffa fläkten lite här och var. Bitcoin och Ethereum förblir otroligt starka projekt såhär 2018. Bitcoin för att det kastade in mänskligheten i en ny fas av globalt sammarbete, Ethereum för att det drivit konceptet vidare de senaste 4-5 åren (och leder fortfarande hela utvecklingen).

Man kan lugnt säga att trots att hundra tusentals riktigt smarta människor arbetar med detta har man knappt skrapat lite på lite ytan av potentialen (delvis för att fundamentala protokoll fortfarande behöver en hel del arbete, d.v.s. mainstream adoption är kort sagt inte möjligt ännu).

Det är som med internet. Idag sitter folk och spekulerar i vilka triviala saker blockchain kan ersätta (tex vilka tredjeparter vi kan plocka bort genom att introducera blockchain). Som folk naivt gjorde med internet; att digitalisera en befintlig process. Och inte ens det har vi riktigt börjat med för blockchain (för internet tog det rejäl fart på 80- och 90-talen).

Vad som kommer hända sedan är att vi upptäcker att det inte riktigt handlar om att göra gamla saker via en blockchain, det handlar om en helt ny box med helt nya möjligheter. Autonom interop, kanske? Oklart vad man ska kalla det, det är åtminstone så stor skillnad att det liksom inte går att jämföra.

Antingen begriper man vad som håller på att hända här och tycker detta är sjukt intressant, eller så gör man det inte, och då blir det fullständigt meningslöst internet-larv:
https://github.com/kfichter/mind-breed

För antingen har man kopplat vart vi är på väg och ser att det där är att peta lite, lite, lite försiktigt i just den framtid detta kommer att skapa, eller så har man inte det. Och då gör man nog bättre i att bry sig om annat åtminstone några år. Det är ju som sagt inte ens på protokoll-nivå fundamentalt färdigt för mainstream. Annorlunda förklarat: det kan inte plötsligt komma någon slags must-have app imorgon. Ni behöver inte vara oroliga att missa något sådant närmsta tiden.

Vill ni spekulera: köp någon bitcoin, ett gäng ether. Lås in skiten och glöm det några år.
__________________
Senast redigerad av Trillske 2018-10-22 kl. 00:16.
Citera
2018-10-26, 12:51
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Sen är det ju en väldigt konstig marknad, så det är klart skit kommer träffa fläkten lite här och var. Bitcoin och Ethereum förblir otroligt starka projekt såhär 2018. Bitcoin för att det kastade in mänskligheten i en ny fas av globalt sammarbete, Ethereum för att det drivit konceptet vidare de senaste 4-5 åren (och leder fortfarande hela utvecklingen).

Man kan lugnt säga att trots att hundra tusentals riktigt smarta människor arbetar med detta har man knappt skrapat lite på lite ytan av potentialen (delvis för att fundamentala protokoll fortfarande behöver en hel del arbete, d.v.s. mainstream adoption är kort sagt inte möjligt ännu).

Det är som med internet. Idag sitter folk och spekulerar i vilka triviala saker blockchain kan ersätta (tex vilka tredjeparter vi kan plocka bort genom att introducera blockchain). Som folk naivt gjorde med internet; att digitalisera en befintlig process. Och inte ens det har vi riktigt börjat med för blockchain (för internet tog det rejäl fart på 80- och 90-talen).

Vad som kommer hända sedan är att vi upptäcker att det inte riktigt handlar om att göra gamla saker via en blockchain, det handlar om en helt ny box med helt nya möjligheter. Autonom interop, kanske? Oklart vad man ska kalla det, det är åtminstone så stor skillnad att det liksom inte går att jämföra.

Trillske, du minns kanske att jag nämnde Gavins nya projekt "Polkadot" för något år sedan. Nu vet jag inte om du har följt utvecklingen sedan dess, men det jävla geniet ser ut att göra det igen. Testnätet lanserades för några månader sedan (kan reka att prova spinna upp en nod, se här, här och här). Det här året är kusligt likt 2014. Bear market och den stora massan fokuserar på bitcoin, ethereum (helt befogat) och en drös andra shitcoins och undrar när nästa bull market sätter igång. Men de har inte en susning om vad som ligger och bubblar och pyr under ytan (precis som ethereum gjorde 2014). Utvecklarna börjar dock få upp ögonen för vad som håller på att ske, som den här artikeln visar: https://techcrunch.com/2018/10/23/pa...mpression=true

Edit: för de som inte känner till "Gavin" så är det alltså den egentliga arkitekten bakom ethereum tillika tidiga CTO samt författare av ethereums yellow paper.
__________________
Senast redigerad av Tobbesvensson 2018-10-26 kl. 13:40.
Citera
2018-10-26, 16:15
  #126
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Trillske, du minns kanske att jag nämnde Gavins nya projekt "Polkadot" för något år sedan. Nu vet jag inte om du har följt utvecklingen sedan dess, men det jävla geniet ser ut att göra det igen. Testnätet lanserades för några månader sedan (kan reka att prova spinna upp en nod, se här, här och här). Det här året är kusligt likt 2014. Bear market och den stora massan fokuserar på bitcoin, ethereum (helt befogat) och en drös andra shitcoins och undrar när nästa bull market sätter igång. Men de har inte en susning om vad som ligger och bubblar och pyr under ytan (precis som ethereum gjorde 2014). Utvecklarna börjar dock få upp ögonen för vad som håller på att ske, som den här artikeln visar: https://techcrunch.com/2018/10/23/pa...mpression=true

Edit: för de som inte känner till "Gavin" så är det alltså den egentliga arkitekten bakom ethereum tillika tidiga CTO samt författare av ethereums yellow paper.
Att kalla Gavin den "riktiga arkitekten" blir rätt missvisande då det är Vitalik som drivit i princip hela marknaden sedan Bitcoin. Han har liksom gått in och utmanat (med framgång) världseliten inom ekonomi.

Vad gäller ren teknik (vilket är en bråkdel av vad Ethereum är och försöker göra) stämmer det bättre. Gavin var rent av den som hjälpte Vitalik igång tekniskt, och Gavin drev den tekniska arkitekturen för Ethereum. Man ska komma ihåg att Gavin är typ dubbelt så gammal som Vitalik.

Polkadot följer jag självklart, men ur ett "Gavin-perspektiv". På gott och ont är han en typisk tunnelseende ingengör - han älskar teknik. Precis allt Gavin gör är därför spännande, innovativt och väl värt att följa, men det är i princip slumpmässigt huruvida det är värdefullt. Saker har gått sönder, och de kommer fortsätta gå sönder.

Om man vill se detta ur ett spekulations-perspektiv skulle jag leta efter situationen som uppstod med Ethereum: att någon som mer bryr sig om värde i ett större perspektiv tar Gavins tekniska briljans och tekniska erfarenhet och gör det till en värdefull produkt.

Edit: hoppas förövrigt vi ser nya sammarbeten mellan Vitalik och Gavin i framtiden. Det är ett dreamteam. Båda är briljanta på ett kommenterande sätt, och båda tillhör den lilla % i det här området som drivs av att skapa saker åt värden snarare än åt sig själva.
__________________
Senast redigerad av Trillske 2018-10-26 kl. 16:26.
Citera
2018-10-26, 16:23
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Att kalla Gavin den "riktiga arkitekten" blir rätt missvisande då det är Vitalik som drivit i princip hela marknaden sedan Bitcoin. Han har liksom gått in och utmanat (med framgång) världseliten inom ekonomi.

Här menade jag naturligtvis den "tidiga tekniska arkitekten". Jag tar inget ifrån Vitalik. För mig är han otvivelaktligen den person som har betytt mest för hela blockkedjeindustrin (kanske till och med mer än satoshi).

Att beskylla en person som bla startat Web3 foundation för tunnelseende är rätt märkligt dock. Isf är det en väldigt generisk form av tunnelseende som även Vitalik, Vlad mm delar.
__________________
Senast redigerad av Tobbesvensson 2018-10-26 kl. 16:26.
Citera
2018-10-26, 16:31
  #128
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Här menade jag naturligtvis den "tidiga tekniska arkitekten". Jag tar inget ifrån Vitalik. För mig är han otvivelaktligen den person som har betytt mest för hela blockkedjeindustrin (kanske till och med mer än satoshi).

Att beskylla en person som bla startat Web3 foundation för tunnelseende är rätt märkligt dock. Isf är det en väldigt generisk form av tunnelseende som även Vitalik, Vlad mm delar.
Det jag menar med tunnelseende är att han ensidigt försöker innovera tekniken, inte nödvändigtvis värdet som ska skapas. Detta är i princip raka motsatsen till hur Vitalik och Vlad fungerar.

Till och med jag som annars brukar anses ganska bred kan bli rastlös när Vitalik och Vlad pratar för mycket om mjukare värden (vilket i princip även innefattar nuvarande spår av konsensus för governance). Ofta kommer jag fram till att de har rätt (teknik är en nödvändig tröskel som tex EOS misslyckas med - men det hade inte räckt någonstans att de varit tekniskt duktigare). Men som sagt, man blir lite stressade när de besvarar all hysteri kring TPS med typ "lol, community då?".

Så situationen idag blir att Bitcoin är tryggast och sämst, för det gör inte ett skit (förutom att skrika generiskt på twitter om cash vs core). Ethereum gör extremt mycket, men sätter alltid tillit och säkerhet i första rummet (det är därför vi nu fick vänta 3 månder till på constantinople; tex vill de inte lansera det under jul-ledigheter osv).

Polkadot bara kör, och eftersom det är Gavin så kommer de fortsätta bara köra. Så vi kan räkna med att de fortsätter vara häftiga.... och att saker fortsätter gå sönder.

Jag är extremt nöjd med den situationen. Vi behöver Gavins explosiva innovation för att komma framåt, och vi behöver Ethereums fungerande produkt och robusta nätverk för typ.. vad gör vi annars här liksom?
__________________
Senast redigerad av Trillske 2018-10-26 kl. 16:46.
Citera
2018-10-27, 07:46
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det jag menar...
Håller med om det mesta. På tal om häftigt, this just in: https://www.youtube.com/watch?v=0IoUZdDi5Is
Citera
2018-12-07, 11:51
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Trillske, du minns kanske att jag nämnde Gavins nya projekt "Polkadot" för något år sedan. Nu vet jag inte om du har följt utvecklingen sedan dess, men det jävla geniet ser ut att göra det igen. Testnätet lanserades för några månader sedan (kan reka att prova spinna upp en nod, se här, här och här). Det här året är kusligt likt 2014. Bear market och den stora massan fokuserar på bitcoin, ethereum (helt befogat) och en drös andra shitcoins och undrar när nästa bull market sätter igång. Men de har inte en susning om vad som ligger och bubblar och pyr under ytan (precis som ethereum gjorde 2014). Utvecklarna börjar dock få upp ögonen för vad som håller på att ske, som den här artikeln visar: https://techcrunch.com/2018/10/23/pa...mpression=true

Edit: för de som inte känner till "Gavin" så är det alltså den egentliga arkitekten bakom ethereum tillika tidiga CTO samt författare av ethereums yellow paper.

Polkadot är ett väldigt intressant projekt, och Gavin är inget annat än ett geni.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback