Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-13, 11:52
  #1
Medlem
Rewstons avatar
Så jag kör en SAAB 95 -02, ~27000mil och har varit innom familjen sen dag ett.
Nu när man kör i högre hastigheter antingen med 4an i ~60km/h, eller 5an i 70km/h och uppåt så låter det som att motorn går i högre varvtal än vad varvräknaren visar.
För övrigt så funkar allt 100, bilen startar på en gång vid tändning osv.
Det jag senast fick byta ut var bränslepumpen som hade gått sönder.

Tänkte att jag skulle få era synpunkter på det hela om vad det eventuellt kan vara och om det är värt att lämna in bilen för felsökning osv.
__________________
Senast redigerad av Rewston 2017-12-13 kl. 12:38.
Citera
2017-12-13, 12:30
  #2
Medlem
" ......" Än vad hastighetsmätaren eller varvräknaren visar? Rör sig inte varvräknaren?

Har du en tomgång på ca 900 rpm och varvtalet ökar linjärt med att du gasar så är det knappast fel på varvräknaren.

Googla varvtal vid en viss hastighet med 5an för din motor och växellåda så ser du om du har högre varvtal än vad som är vanligt.

" Saab xxx rpm at 100 km/h (60 MP/h)"
Citera
2017-12-13, 12:40
  #3
Medlem
Rewstons avatar
Förlåt för otydligheten.
Jag ska ut och åka om ca 20minuter så då tar jag lite nummer och så blir det lättare för alla.
Citera
2017-12-13, 13:49
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rewston
Förlåt för otydligheten.
Jag ska ut och åka om ca 20minuter så då tar jag lite nummer och så blir det lättare för alla.

Jag förstår vad du menar men kan inte komma på ett bra svar :-)

Bytte själv en gång bränslepump till en bil (och gav den en betydligt kraftigare för senare trim) och den lät så inåt skogen jämfört med orginalpumpen... men detta var mer ett konstant "tjut". Bara för att relatera till ditt/dens bränslepumpsbyte alltså...

Antingen en ofantligt varvvillig motor och en stor latens på varvräknare? dvs motorn varvar upp i högre varv då och då men varvräknaren hinner inte med (inte troligt dock)...

Eller så kommer detta ljud någon annanstans... (mest troligt)...

Växellådan? som normalt har varit ett bekymmer för SAAB kan man anta (även om ingen SAAB älskare tycker så givetvis...)
Citera
2017-12-13, 22:07
  #5
Medlem
Avgassystem eller grenrör som läcker?
Citera
2017-12-14, 04:18
  #6
Medlem
Slitande koppling?

Slirande...
Citera
2017-12-14, 17:21
  #7
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerhufvud
Slitande koppling?

Slirande...
Skulle synas på varvräknaren.

Jag tror inte alls att motorn varvar mer än vad varvräknaren visar, utan det är nåt helt annat som låter. Men TS är väl fortfarande ute och åker, men förhoppngsvis kommer han hem så vi kan få fler detaljer, och gärna en ljudinspelning.
Citera
2017-12-14, 22:16
  #8
Medlem
Baconlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rewston
Så jag kör en SAAB 95 -02, ~27000mil och har varit innom familjen sen dag ett.
Nu när man kör i högre hastigheter antingen med 4an i ~60km/h, eller 5an i 70km/h och uppåt så låter det som att motorn går i högre varvtal än vad varvräknaren visar.
För övrigt så funkar allt 100, bilen startar på en gång vid tändning osv.
Det jag senast fick byta ut var bränslepumpen som hade gått sönder.

Tänkte att jag skulle få era synpunkter på det hela om vad det eventuellt kan vara och om det är värt att lämna in bilen för felsökning osv.

Men om motorn går i högre varvtal än vad varvräknaren visar och allt fungerar annars så är det varvräknaren som inte visar rätt varvtal, inget att bry sig om på en gammal bil.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback