Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-01-25, 14:35
  #49
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scientificresearch
Är inte dessa varor klassade som hälsofarliga enligt svensk lagstiftning?

Inte fan vet jag, ta reda på det själv eller leta upp motsvarande då som inte är klassade som hälsofarliga, eller sök tillstånd. Jag är inte din morsa.

Citat:
Ursprungligen postat av Scientificresearch
Det är snarare priset på guld som jag tänker på. Tjocka guldplattor är dyra.

Och du tror att isolering från strålning, vakuumsystem och mätutrustning är billigt? Ja, plattorna kanske kostar ett par tusenlappar. ALLT kommer säkert kosta miljoner.

Du måste tamefan sitta och trolla. Någon annan får ta över, jag har tröttnat.
Citera
2018-01-25, 14:43
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Du måste tamefan sitta och trolla. Någon annan får ta över, jag har tröttnat.
Framförallt är ju alla råd helt meningslösa för att han säger att det egentligen inte är casimirkraften han skall mäta utan någon okänd kraft som på något okänt sätt är besläktad med denna men som aldrig synts i etablerade experiment. Det bästa vi kan göra är att beskriva just hur etablerade experiment fungerat, och det kan då inte vara något sådant han vill göra. Vad han vill göra istället vill han däremot inte tala om.
Citera
2018-01-25, 15:28
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Framförallt är ju alla råd helt meningslösa för att han säger att det egentligen inte är casimirkraften han skall mäta utan någon okänd kraft som på något okänt sätt är besläktad med denna men som aldrig synts i etablerade experiment. Det bästa vi kan göra är att beskriva just hur etablerade experiment fungerat, och det kan då inte vara något sådant han vill göra. Vad han vill göra istället vill han däremot inte tala om.
Information om hur effekten framkallats i tidigare experiment är relevant, däremot är information om hur den mättes irrelevant.
Citera
2018-01-26, 14:26
  #52
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Framförallt är ju alla råd helt meningslösa för att han säger att det egentligen inte är casimirkraften han skall mäta utan någon okänd kraft som på något okänt sätt är besläktad med denna men som aldrig synts i etablerade experiment. Det bästa vi kan göra är att beskriva just hur etablerade experiment fungerat, och det kan då inte vara något sådant han vill göra. Vad han vill göra istället vill han däremot inte tala om.

Ja precis. Från början till slut så är ju det här dömt att misslyckas. Här har vi ett experiment som är extremt komplicerat, kommer kosta miljoner att genomföra, specialutrustning, säkert en jävla grop på några kilometer ner under jordskorpan med en massa bly och vatten runt om, en himla massa mätutrustning, inte bara för effekten i sig, utan för att kunna subtrahera bort alla andra faktorer som inte går att isolera, som magnetism från kablar, strålning från utrustning osv. osv. osv.
Sen utöver det så vill inte skribenten ens läsa kompletta beskrivningar av hur experimentet går till, utan någon ska hålla honom i handen och berätta varenda litet steg. Och inte bara förklara faktorer som lämpliga material, utan hur man slipar en plåt... Eller vad man ska göra OM det potentiella slipmedlet är klassat på något sätt så man inte får tag på det.
Som du säger, det bästa vi andra kan göra är att beskriva hur det etablerade experimentet är genomfört. Och visst, det går ju såklart. Jag tror det är flertalet här inne som har vad som krävs för att sätta sig in i detta i lite större detalj, men det är ju arbete. Mycket arbete. Och även om någon la någon vecka på en exakt beskrivning på allt med komplett inköpslista på de billigaste delarna och rubbet, så är sannolikheten att den där okända kraften som ingen annan kunnat vare sig hitta, eller teoretiskt härleda, skulle vara sann, i princip lika med 0 med tanke på förkunskaperna som uppvisats.
Så som du säger, det känns meningslöst att fortsätta.
Citera
2018-01-26, 20:23
  #53
Medlem
Är mest imponerad över att du lyckades hålla det uppe så pass länge :P
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback