Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-13, 10:54
  #1
Medlem
enknutensaks avatar
Hej.

Jag har en bil med slutsiffra 7 i registreringsnumret. Alltså ska fordonsskatten betalas under December månad.
Jag har tänkt att sälja denna bil denna månad men undrar lite hur det går till

Kan jag betala skatten idag, ställa av bilen imorgon och sedan sälja i övermorgon, för att sedan få tillbaka resterande pengar ifrån den inbetalda skatten?

Citat:
Den som är registrerad som ägare till fordonet vid ingången av betalningsmånaden (se tabellen ovan) är skyldig att betala skatten. Exempel: Skatten för ett fordon ska betalas i februari. Den som är ägare till fordonet när februari månad infaller, det vill säga natten mellan 31 januari och 1 februari, är skyldig att betala skatten. Om fordonet säljs någon gång under den första dagen i februari, är säljaren ändå skyldig att betala skatten.

Ett inbetalningskort skickas ut senast den 12 i betalningsmånaden. Fordonsägaren har ett ansvar att se till att fordonsskatten blir betald i tid. Det gäller även om inbetalningskortet inte skulle nå fram. Om inbetalningskortet inte kommit fram senast en vecka före sista bokföringsdag, ska den betalningsskyldige kontakta Transportstyrelsen.

Om fordonsskatt påförs i samband med att ett fordon ställs på, är den person som var registrerad ägare vid påställningstillfället skyldig att betala skatten.


Jag tolkar detta som att det går att sälja bilen avställd, för att sedan få tillbaka pengarna?
__________________
Senast redigerad av enknutensak 2017-12-13 kl. 11:01.
Citera
2017-12-13, 11:09
  #2
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enknutensak
Hej.

Jag har en bil med slutsiffra 7 i registreringsnumret. Alltså ska fordonsskatten betalas under December månad.
Jag har tänkt att sälja denna bil denna månad men undrar lite hur det går till

Kan jag betala skatten idag, ställa av bilen imorgon och sedan sälja i övermorgon, för att sedan få tillbaka resterande pengar ifrån den inbetalda skatten?



Jag tolkar detta som att det går att sälja bilen avställd, för att sedan få tillbaka pengarna?
Om du ställer av bilen nu behöver du inte betala in skatten, och du kan sälja den avställd.
Citera
2017-12-13, 11:15
  #3
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Om du ställer av bilen nu behöver du inte betala in skatten, och du kan sälja den avställd.
Min erfarenhet är att man förlorar mer på att bilen är avställd när man skall sälja den än om den är skattad och klar. Lägg på skatten på försäljningspriset eller kom överens med köparen i förväg om att han/hon skall betala skatten.
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2017-12-13 kl. 11:30.
Citera
2017-12-13, 12:33
  #4
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Min erfarenhet är att man förlorar mer på att bilen är avställd när man skall sälja den än om den är skattad och klar. Lägg på skatten på försäljningspriset eller kom överens med köparen i förväg om att han/hon skall betala skatten.
Så är det säkert, jag skulle själv aldrig köpa en avställd bil som inte kan provköras, undantaget köp på bilfirma då förstås.
Citera
2017-12-13, 12:46
  #5
Medlem
killawifes avatar
Det är bara struligt att hålla på att trixa med skatten och man får betala en avgift varje gång man betalar den så hur som så förlorar någon på det. Jag brukar helst vilja att bilar jag köper är skattade och brukar bara sälja bilar besiktigade och skattade men sist hade jag att göra med en riktig strulpelle som först sa att han skulle betala skatten, sen vill göra avdrag på priset och jag betalade den, sen ställde av bilen, sen på den igen efter påpekan från mig, sen ville han betala skatten själv. Allt inom loppet av ett par dagar. Var inte som han.
Citera
2017-12-13, 13:22
  #6
Medlem
zoombos avatar
Betala en avgift varje gång? Vad är det för snack?
Däremot är det du som åker på skatten om du säljer den före den är avställd men en avställd bil är betydligt mer svårsåld. Baka in skatten i priset.
Citera
2017-12-13, 16:16
  #7
Medlem
enknutensaks avatar
Tack för svar!

Håller med om att det är struligt som fan att hålla på med skatten, men priset jag begär för bilen är en skitsumma. Så att betala skatten känns sådär kul, men bättre att bli av med skiten iallafall
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback