Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-13, 10:19
  #1
Medlem
Spakkels avatar
Har börjat få problem med att somna sedan några veckor tillbaka.

Det som händer är att precis när jag börjar falla i sömn så väcks jag av ett puffljud som jag gör med mina läppar då luft från munnen pressas ut ur den.

Det verkar inte vara som att jag faktiskt andas med munnen, snarare att det efter en stund byggs upp en tillräcklig mängd luft i munnen för att den ska pressas ut genom läpparna. Då kommer alltså detta "puff-ljudet" vilket väcker mig. Jag kan ligga flera timmar med samma fenomen. Provar att ändra läge och vinkel på huvud/nacke etc men utan framgång. När jag väl lyckas falla i sömn utan puffar så vet jag inte vad jag gjorde för att få rätt på det (om jag ens gjorde något). Eller så kanske jag puffar fortfarande men är så pass trött att jag inte märker det. Vem vet?

Att sova på sidan är dock extremt svårt för mig eftersom jag hör min egen puls i örat som pressas mot kudden. Så det är nog inget alternativ heller.

Någon som varit med och något liknande och har tips?
Citera
2017-12-13, 10:28
  #2
Avstängd
Sherberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakkel
Har börjat få problem med att somna sedan några veckor tillbaka.

Det som händer är att precis när jag börjar falla i sömn så väcks jag av ett puffljud som jag gör med mina läppar då luft från munnen pressas ut ur den.

Det verkar inte vara som att jag faktiskt andas med munnen, snarare att det efter en stund byggs upp en tillräcklig mängd luft i munnen för att den ska pressas ut genom läpparna. Då kommer alltså detta "puff-ljudet" vilket väcker mig. Jag kan ligga flera timmar med samma fenomen. Provar att ändra läge och vinkel på huvud/nacke etc men utan framgång. När jag väl lyckas falla i sömn utan puffar så vet jag inte vad jag gjorde för att få rätt på det (om jag ens gjorde något). Eller så kanske jag puffar fortfarande men är så pass trött att jag inte märker det. Vem vet?

Att sova på sidan är dock extremt svårt för mig eftersom jag hör min egen puls i örat som pressas mot kudden. Så det är nog inget alternativ heller.

Någon som varit med och något liknande och har tips?

Kanner till fenomenet, hander mig nar jag druckit.
Citera
2017-12-13, 10:53
  #3
Medlem
Soluss avatar
Jag har det här problemet också. Skulle mer än gärna hitta en lösning på det.
Citera
2017-12-13, 11:33
  #4
Medlem
Vad lustigt, detta händer mig också ibland. Precis i sekunden som jag håller på att somna gör jag en utandning och släpper ut ett litet stön som får mig att vakna till igen.
Citera
2017-12-13, 11:43
  #5
Medlem
jipeesss avatar
fast hellre puffningar än att sova med öppen mun o drägla..
Citera
2018-01-03, 09:43
  #6
Medlem
Spakkels avatar
Tänkte att det kunde bero på att jag var lite förkyld, men nu är förkylningen borta och fortfarande kan jag inte sova pga mina ega "puffljud". Jag har provat allt förutom att tejpa munnen, som jag läste om någonstans. Känns inte som man ska behöva det, men vad gör man inte för att kunna sova?

Inte bra att ständigt käka sömntabletter heller så....

Det är bara så konstigt att jag fått detta problemet utan att kunna förklara vad det beror på.
Citera
2018-01-03, 10:02
  #7
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakkel
Tänkte att det kunde bero på att jag var lite förkyld, men nu är förkylningen borta och fortfarande kan jag inte sova pga mina ega "puffljud". Jag har provat allt förutom att tejpa munnen, som jag läste om någonstans. Känns inte som man ska behöva det, men vad gör man inte för att kunna sova?

Inte bra att ständigt käka sömntabletter heller så....

Det är bara så konstigt att jag fått detta problemet utan att kunna förklara vad det beror på.

Kanske täppt näsa? -Även om förkylningen är över. Testa nässpray, typ Nezeril och liknande. Får bara användas 14 dagar, men det kanske räcker för att problemet ska försvinna. Spraya näsan strax innan tillsänggåendet.
Citera
2018-01-03, 10:15
  #8
Medlem
Händer mig med, ibland. Har du testat att sova med öronproppar? Det kan kanske hjälpa, det är iaf värt ett försök...
Citera
2018-01-03, 10:47
  #9
Medlem
Spakkels avatar
Jag andas utan några problem alls med näsan, så jag tror inte nässpray skulle hjälpa.

Öronproppar skulle jag kunna prova. Testade det för några år sedan av annan anledning (grannar som väsnades), men kroppen verkade tro att den höll på att drunkna eller något så jag vaknade med ett ryck om och om igen. Kanske går bättre denna gången. Värt ett försök.
__________________
Senast redigerad av Spakkel 2018-01-03 kl. 10:50.
Citera
2018-01-30, 23:14
  #10
Medlem
Har samma problem, ofta hoppar jag till så jag vaknar.
Citera
2018-02-16, 08:53
  #11
Medlem
FJLGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakkel
Har börjat få problem med att somna sedan några veckor tillbaka.

Det som händer är att precis när jag börjar falla i sömn så väcks jag av ett puffljud som jag gör med mina läppar då luft från munnen pressas ut ur den.

Det verkar inte vara som att jag faktiskt andas med munnen, snarare att det efter en stund byggs upp en tillräcklig mängd luft i munnen för att den ska pressas ut genom läpparna. Då kommer alltså detta "puff-ljudet" vilket väcker mig. Jag kan ligga flera timmar med samma fenomen. Provar att ändra läge och vinkel på huvud/nacke etc men utan framgång. När jag väl lyckas falla i sömn utan puffar så vet jag inte vad jag gjorde för att få rätt på det (om jag ens gjorde något). Eller så kanske jag puffar fortfarande men är så pass trött att jag inte märker det. Vem vet?

Att sova på sidan är dock extremt svårt för mig eftersom jag hör min egen puls i örat som pressas mot kudden. Så det är nog inget alternativ heller.

Någon som varit med och något liknande och har tips?

Detta händer mig också ibland. Började förra året. Aldrig haft så innan.
Citera
2018-04-24, 01:08
  #12
Medlem
,,
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback