Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2017-12-14, 19:38
  #97
Medlem
principalvtownsends avatar
På mitt barns dagis är alla etniska svenskar förutom ett som är utomeuropeiskt men kulturellt kristet och således firar alla Lucia.
Citera
2017-12-15, 03:22
  #98
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyNazisten
Helst av allt vill du väl att dom ska äta stekt falukorv också?

Trams!

Att inte äta falukorv på grund av vidskepelse är trams.

Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
TS är det viktigt för dig att negerbarnen integreras med dina små vita ungar? Konstigt kan tyckas, man bör väl vara glad att de inte smutsar ner fina svenska traditioner?

Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Det är väl skit samma om negerbarnen inte är med i luciafirandet?

Det funnes anledning att bli upprörd om man ställt in luciafirandet på grund av att negrerna blivit "kränkta" av det på grund av att det strider mot islam. Men om de nöjer sig med att låta bli att gå med i luciatåget så stör det väl ingen?

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Och????

Vill de inte fira Lucia så är väl det deras rättighet att inte delta ...

Citat:
Ursprungligen postat av jiZZed
Ja gud vad hemskt att det finns folkgrupper som inte firar samma traditioner. Antar du har samma problem med judar då med? Sköt ditt eget och sluts reflektera så mycket över skitsaker..

Jag tror inte detta är bra, på samhällsnivå, om det blir för vanligt. På individnivå är det bara trist för det enskilda barnet som inte får vara med.

För alla dom som tror på integration av invandrarna borde detta vara en signal om att den inte verkar fungera som de har tänkt, om det visar sig vara vanligt att föräldrarna styr bort barn från typiskt svenska aktiviteter.

Så här små barn borde inte ens har någon åsikt om Lucia är en bra grej eller inte. Uppenbart är det föräldrarna som aktivt ser till att barnen inte integreras.

Jag anser nog inte vi ska tvinga barnen att vara med på Lucia. Men det är verkligen inte liten bagatell som kan viftas bort så lättvindigt som ni gör.

Om vi ger efter på Lucia flyttas gränsen för vad som gäller. Det är nog lika bra att reagera på tendensen redan där. Reagerar vi inte kommer gränsen troligen flyttas, i små små steg. Till slut kommer flickorna inte delta i gymnastiken, och de kan läsa samma ämnen som mer typiskt svenska barn osv. Om barnen växer upp med helt olika kultur i bagaget finns stor risk att dom kommer fortsätta trivas bäst bland sina egna och vips så har vi samhällen i samhället.

Istället för att tvinga in enkilda barn i lussetåg måste vi kanske dra i importbromsen om vi ser många som här tendenser i samhället.

Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
TSom det hade varit omvänt, hade du låtit dina ungar springa runt i muslimska charader?

Det beror väl på om man vill att de ska få vänner eller inte. Tror du inte det finns en risk att andra föräldrar skulle verka för att deras barn inte ska umgås med de otrogna?

Nästa fråga är, tror du det finns något val? Förutom i tex i Dubai?

Vill man ens skicka sina flickor till skolan i dessa länder. Dom kan ju bli skjutna i huvudet!

Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Varför tvinga folk att vara med? Bra att svenskarna fick fira sin tradition.

Varför tvinga folk att inte vara med?

Citat:
Ursprungligen postat av klopa
Skulle du börja fira muslimska högtider om du blev placerat i något sådant land? Jag skulle iaf vilja att mina barn hade samma åsikter som mig och blev formad att likna en svensk så mycket som möjligt och inte ta efter muslimska värderingar mer än det behövs.
Förmodligen håller du med och kan inte förstå dubbelmoralen hos dig själv.

Jag tycker inte det är uppenbart efter att man läst trådstarten att TS anser att integration är positivt. Jag tolkade frågan mera neutralt, som att TS undrade om detta var representativt för sverige eller inte. Om det är det är så klart anmärkningsvärt. Det skulle ju då i så fall antyda att integrationen inte fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Du verkar lägga väldigt mycket energi på att övervaka hur andra beteer sig. Larvigt.

Hur skulle det ens vara möjligt att missa att tex alla svarta barn saknas från en i övrigt icke svart klass?

Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
På vilket sätt håller lucia och julen ihop svensken och vita som etniska varelser?

Precis som att åka och supa i Hultsfred, kolla på Trafikmagasinet, lyssna på Håkan, gnälla om sommarvädret, osv. Många bäckar små skapar en gemenskap. Ser du inte denna mekanism är du mer än lovligt trög.

Citat:
Ursprungligen postat av NyNazisten
I min familj är det tradition att gå till dagis/skola på Lucia för att beundra och glädja och glädjas med sin barn, du sitter istället där och tjurar ihop därför några andras ungar inte deltar.

Fokus föri helvete!

Har du ens läst trådstarten? Jag ser inget i inlägget som tyder på varken att TS tjurade eller att han inte kollade på sina barns uppträdanden. De kanske inte var på scenen non stop?

Citat:
Ursprungligen postat av Pluskvamimperfekt
Regelrätt skulle vara att skolan plockade bort alla religösa högtider. Jag som pastafarian, antikrist och jude är kanske inte så intresserad av att fira jul, lucia eller ramadan. Vi har religionsfrihet i Sverige. Är det en så kallad religionsfrihet att manipuleras utav den svenska skolan?

Jag ser inget problem i att behålla historia som vår flagga, och luciatågen tex. Det enda som är viktigt är att vi idag inte låter något samfund, kristet eller inte, påverka skolan eller övriga samhället.

Jag ser det inte som mer skadligt att sätta upp en pjäs om Josef och Maria, än Hans och Greta. Det är ju ur mitt perspektiv, idag, som vilka klassiska sagor som helst.

Gör inte de kristna den tjänsten att behandla deras sagor annorlunda.

Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Ok, glöm bort den depraverade kristendomen för stunden, som förvisso varit stark nog att konkurrera bort en ännu svagare och tydligen då också sämre konkurrent, "gamla svenska traditioner".

Men låt säga att du firar "gamla svenska traditioner" när du nu idag någonstans sitter och dricker ditt Zoegas-kaffe och gnager på en halvtorr lussebulle samtidigt som du med döda ögon stirrar på något luciatåg där de sjunger massa visor. På vilket sätt firar du? Vad firar du? Vad försöker du uppnå med detta firande? I mina ögon är detta en fullständigt bisarr och irrationell högtid/ritual utan konsensu för själlösa varelser som bara sitter och stirrar och vet inte vad fan de gör där, mer än att de gjort så sedan de lärde sig sitta.
Berätta gärna vem du dyrkar och vad du försöker uppnå med detta "sprirtuella" moment som tydligen är av sådan vikt för själlösa dumsvennar.

Kan du inte se det vackra i ett lussetåg med ljus och grejer... och så sången? Å helga natt tycker jag är riktigt bra. https://www.youtube.com/watch?v=PK-NZc4O6mA Förövrigt reflekteras stearinskenet obestridligt vackrast mot blont hår, vilket kan vara en orsak till att det blivit en stor grej just här. Nåja, nu pratade vi om ett dagiståg... som i bästa fall är söta. Men annars är det klart att ett sådant dagiståg riskerar bli mest som barn som leker Lucia-tåg. Jag tolkade dock din kommentar som att den gällde alla Lucia-tåg, och inte bara det förmodade lågkvalitetståget TS såg.

Citat:
Ursprungligen postat av 9797
sista åren ställdes firandet in helt och hållet med motiveringen att alla inte kändes inkluderade eller något dravel.

Inte inkluderade? Då får väl någon polisanmäla dagisfröken om det var hon som nekade dom. Och var det föräldrarna får väl någon göra en orosanmälan till soc. Visar det sig bero på någon slags grov vidskepelse kan det vara läge att se över situationen? Får de tex vård om det behöver, eller är det något skrock som hindrar det tex?

Citat:
Ursprungligen postat av NyNazisten
Jag tror inte ens TS har några barn

Troligt att TS bara stövlade in på ett dagis och satte sig och kollade lussetåg?

Citat:
Ursprungligen postat av Fashwave
Förstår inte hur du tänker i detta spörsmål.

Måste man integrera sig i Sverige?

Och jag förstår inte hur vi ska kunna ha regler som ger kvinnor samma rättigheter som män, samtidigt som vi ska ha regler som ger kvinnor sämre rättigheter. Hur har du tänkt det? Ska man kunna ansöka om dispens för att få slå sin fru? Eller ska det gå automatiskt på efternamn? Eller vill du skriva in något mått på näsbenet i lagboken?

Det är klart att vi måste integreras till ett folk, precis som det skedde när finnar och ungrare och andra kom hit. Olika inkompatibla kulturer kan inte leva i samma områden.

Citat:
Ursprungligen postat av gouaold
Dessa "apor" har exakt samma gener som du, bara det att du har lite mindre förstånd än dem.
Jag firar inte heller Lucia trots att jag är ursvensk, och man kan faktiskt fråga sig om det verkligen är en äkta svensk tradition.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lucia

Om en kultur angrips av multikulturanhängare kan du nog betrakta konceptet i stort som sett svenskt, även om det finns inslag ursprungligen hämtade från andra länder.

Multikulturanhängare är för all kultur, utom just den svenska.
Citera
2017-12-15, 03:27
  #99
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Att avstå att fira jul eller gå med i Luciatåg är väl inte synonymt med att kräva någonting ....

Vägra = Kräva slippa

Citat:
Ursprungligen postat av Imagoo
På min tid var det obligatorisk närvaro som gällde vid Luciafirande. Det var för jävligt, så det glädjer mig att negrerna nu har skapat ett prejudikat i frågan.

Ok. Vad skulle du gjort annars då, fem år gammal. Sprungit ut och lekt själv i dagisskogen då eller?

Var var barnen som saknades i TS berättelse? Ute? På toa? Hade någon uppsikt på dom?

Eller är detta en möjlighet som endast finns med föräldrar som gör sig mer eller mindre omöjliga på arbetsmarknaden, så att de kan passa barnen själva när det känns haram att ha dem i dagis?

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Att människor däremot vill avstå vissa traditionella och/eller religiösa sammanhang -- Det är en rätt som vi haft sedan länge i vår grundlag.

Om det bara handlade om ateism eller bara allmän leda som gjorde att barnen ville avstå vore det kanske ingen som brydde sig. Problemet här är väl att TS misstänker att det ligger andra mekanismer bakom, som i sin tur inte är kompatibla med svensk lagstiftning. Tex kan man tänka sig att dessa barn, med så extrema föräldrar, kommer bli upplärda vad man ska göra med homosexuella, vilket kanske inte handlar om en "behandling" som är förenligt med svensk lagstiftning.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Personligen anser jag nog ditt val av nick mest vara ett barnsligt uttryck som berättar om din okunskaphet

På vilket sätt skulle nicket berätta detta?

Vad är okunskaphet för något?


Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Ness
Hur hårt sitter din foliehatt egentligen..?

Vilken jävla tramstråd, fylld med rasism från folk som gått livets hårda skola. Pinsamt.

Jag säger inte att du har fel. Men jag vill påminna om att effekten av informationsbubblor kan drabba alla sidor. Bubblor kan vara på stora och små.

Citat:
Ursprungligen postat av Geordi
Jag vet att detta är Sverige. Jag vet också att en betydande del av befolkningen är muslimsk. Monokulturen är död, du kan inte förvänta dig att alla delar eller ens är intresserade av våra traditioner.

Där håller jag inte med. Ett samhälle kan inte fungera om olika grupper har helt olika moral och regler de följer. Vi eller dom måste anpassas till den andra. Och tyvärr, jag tror faktiskt jag vägrar sharia-kulturen. Den får de som vill ha någon annan stans.

Observera att jag inte lägger någon värdering i vilken kultur som är bäst. Kanske är kvinnor lyckligare vid spisen än i karriären. Jag säger bara att vi inte kan ha två regeluppsättning på en och samma gång. Om en muslimsk man slår en icke muslimsk kvinna, vad ska gälla då? Om en icke-muslim slår en muslimsk kvinna, vad gäller då? Du hör. Det blir jätte komplexa lagar.

Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Med tanken på språket du använder så är du nog bara en rasist och ett troll.

Du kanske borde lägga energi på ditt språkbruk så det inte smittar oss sig på dina barn och fundera lite att du hänger på Flashback som småbarnsförälder.

Hur fan skriver du själv? Och varför skulle det vara opassande att läsa och skriva på flashback som småbarnsförälder? Är du på riktigt, undrar jag. Troligen inte. Och i så fall är du inte riktig ändå.
Citera
2017-12-15, 03:34
  #100
Avstängd
Arkhamists avatar
Jag tar faktiskt ingen jätteanstöt av att negrerna inte firar civiliserade västerländska högtider. Jag firar inte deras Kwansa-trams heller, så det går på ett ut. De ska till att börja med inte vara här, så att de inte integreras är bara positivt både i det korta och det långa loppet. Värre hade väl varit om de hade börjat bära människokläder och bete sig som folk i allmänhet, då hade de för det vanliga sovande folket framstått som nästan vemsomhelst. Nu när de istället klär sig som typiska rap-negrar alternatvit muselmaner och inte deltar i civilsamhällets aktiviteter så ser även den mest naiva svennebanan att vi har att göra med gökungar i boet.
Citera
2017-12-15, 10:16
  #101
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Vägra = Kräva slippa
Nej, avstå - eftersom Luciafirande inte är något obligatoriskt ämne.

Citat:
Om det bara handlade om ateism eller bara allmän leda som gjorde att barnen ville avstå vore det kanske ingen som brydde sig. Problemet här är väl att TS misstänker att det ligger andra mekanismer bakom, som i sin tur inte är kompatibla med svensk lagstiftning. Tex kan man tänka sig att dessa barn, med så extrema föräldrar, kommer bli upplärda vad man ska göra med homosexuella, vilket kanske inte handlar om en "behandling" som är förenligt med svensk lagstiftning.
Religiösa skäl har alltid fungerat för de frikyrkliga samfunden i Sverige som inte deltar i julfirande.

Faktum är att det behövs inget skäl alls. Sen vad TS kan tänka sig blir ju humor om denne skall hänvisa till kompatibla med gällande lagstiftning.
Att välja sin religion och vilka traditioner man vill delta i är helt i enlighet med vår grundlag
Citera
2017-12-18, 08:39
  #102
Medlem
HasseAro69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gouaold
Dessa "apor" har exakt samma gener som du, bara det att du har lite mindre förstånd än dem.
Jag firar inte heller Lucia trots att jag är ursvensk, och man kan faktiskt fråga sig om det verkligen är en äkta svensk tradition.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lucia

Tvekar jag på, tror deras förstånd försvann när de sitter och lapar i sig smutsigt vatten i hemlandet.
Varför du då inte firar lucia, antar jag är p ga att du är nån jävla sosse wannabe hipster som måste göra och säga emot allt som är svensk tradition, och jo, att fira lucia är svensk tradition, punkt slut.
Citera
2017-12-20, 01:38
  #103
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Religiösa skäl har alltid fungerat för de frikyrkliga samfunden i Sverige som inte deltar i julfirande.

Ja, och? Min rekommendation gäller här också. Skicka socialen, och kolla upp hur illa det är ställt, och rädda barnen från sektverksamhet som helt och hållet bygger på lögner.
Citera
2017-12-20, 11:57
  #104
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Ja, och? Min rekommendation gäller här också. Skicka socialen, och kolla upp hur illa det är ställt, och rädda barnen från sektverksamhet som helt och hållet bygger på lögner.
För att tvinga folk att fira Lucia skulle ju inte innebära ett totalitärt sektliknande system....
Citera
2017-12-21, 23:31
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det här är konstigt, för enligt berättelsen så var lucia mörkhårig och muslim. Sen har det här gjorts till en svensk tradition där Lucia måste vara blond. Men fanns liksom inte så många blondiner där nere.

Lucia tillhörde romersk-katolska kyrkan
Citera
2017-12-22, 20:02
  #106
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
För att tvinga folk att fira Lucia skulle ju inte innebära ett totalitärt sektliknande system....

Om du läser mina inlägg i tråden ser du att jag inte argumenterat för att göra luciafirande obligatorisk.

Vad jag skrev var att om någon vägrar en sådan kul grej som lucia på grund av helt omotiverade skrockfulla argument och grupptryck från släkten eller suspekta samfund bör socialen ta en titt på familjen.
Citera
2017-12-24, 22:53
  #107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
När jag bevittnade de två yngsta pojkarnas luciafirande på dagis kunde jag konstatera att de tre somaliska negerbarnen inte var med. Förmodligen strider våra svenska traditioner mot islam. Viljan till integration är noll bland denna folkgrupp. Hur är det på övriga dagis deltar muslimerna där eller håller föräldrarna dom hemma?

Svensk tradition ? Lucia levde väl inte i Sverige, och vad gäller kristna högtider i övrigt kan jag upplysa TS om att kristendomen kommer från Mellanöstern och inte från Sverige. Jul,lucia,påsk,skolavslutning i kyrkan är alltså inte några svenska traditioner.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback