Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-13, 09:15
  #1
Medlem
D_V_Ss avatar
Politiker och generellt folk i viktiga samhällspositioner som intervjuas i tv. Många, om inte alla, har ju en väldigt slipad och i mitt tycke falsk persona. Man ser i deras glasartade, stirriga blickar och hör på rösten att de inte talar från hjärtat.

Och att reportern ofta inte synar deras von oben-attityd är irriterande. Överlag folk som har en viss karisma eller "alfahane"-attityd är svåra att ifrågasätta. Verkar som hjärnan låser sig i dessa situationer och underdånigt accepterar läget.

Men när man möter någon med "låg energi" (för att citera gode Trump) så ställs hjärnan om och man blir mer offensivt inställd och kan känna ett behov av att trycka ner människan.

Vad är det för dolda energier som styr oss?
Citera
2017-12-13, 09:25
  #2
Avstängd
NyNazistens avatar
Jag köper den inte och det är väldigt! Många med mig som inte gör det!
Lyssnar 1000 gr mer på en gammal verkstadsgubbe med ordentlig och kraftfull pondus.

Att journalister är mjäkiga och inte vågar sätta ner foten är mycket mer regel en undantag, finns några Janne Josefsson tex.
__________________
Senast redigerad av NyNazisten 2017-12-13 kl. 10:20.
Citera
2017-12-13, 13:32
  #3
Medlem
yggdrazils avatar
Ska man konsekvent ha vettiga saker att säga måste man ju tänka igenom alla vinklar man kan komma på, inte bara kasta ur sig något. Har man gjort det är det kanske inte så konstigt om resultatet blir stelt i slutändan. Det ser jag inte som von Oben, så mycket som en praktisk nödvändighet.

Personligen tycker jag inte att vi ska belöna karisma i politiken, jag tror inte att det leder till bättre politik direkt, och i det långa loppet belönar det personlighetsträning än vettig politik.
Citera
2017-12-13, 17:12
  #4
Medlem
GalFisks avatar
En vettig människa kan ändra åsikt om de får reda på nya trovärdiga fakta eller upplever att deras åsikt inte stämmer.
En politiker som ändrar åsikt bestraffas politiskt.
Inte konstigt att politiken är full av översittande tjurskallar, då det är den sortens människa som bäst kan hålla kvar sin åsikt även när den inte stämmer med verkligheten.
Citera
2017-12-13, 17:59
  #5
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
En vettig människa kan ändra åsikt om de får reda på nya trovärdiga fakta eller upplever att deras åsikt inte stämmer.
En politiker som ändrar åsikt bestraffas politiskt.
Inte konstigt att politiken är full av översittande tjurskallar, då det är den sortens människa som bäst kan hålla kvar sin åsikt även när den inte stämmer med verkligheten.

Slutet på "Stinsen brinner.. filmen alltså" har en kul scen angående det. "Nej, jag har inte ändrat mig säger jag ju!" Kommer inte ihåg hela dialogen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback