Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-13, 09:07
  #1
Medlem
Har fått Sertralin utskrivet av läkare på vårdcentral, i väntan på att få KBT via samma ställe. Blev sjukskriven under tiden som ev. insättningssymptom kan ställa till det med ökad ångest osv.

Det jag undrar över är vad som kan hända med själva sjukskrivningen och utbetalning från Försäkringskassan om jag 1) bekostar KBT själv från privat mottagning för snabbare hjälp och 2) inte tar medicinen för att själva KBT-behandlingen faktiskt hjälper mig direkt. Har jag t.ex. skyldighet att meddela läkaren att jag inte tar medicinen? Räcker det att säga det vid uppföljningsbesöket? Kan Försäkringskassan strypa penningflödet om de får reda på det?
Citera
2017-12-13, 09:29
  #2
Avstängd
NyNazistens avatar
Ingen kan tvinga i dig mediciner och är du sjuk så bör du vara sjukskriven oavsett om du äter medicin eller inte!
Att du bekostar din vård själv kommer inte ligga dig i fatet däremot kan nog FK ta in en "egen" läkare för att utvärdera och undersöka dig.
Citera
2017-12-13, 09:37
  #3
Medlem
Pruttfisks avatar
Som i inlägget ovan håller jag med om att medicinerna inte ska spela roll för din sjukersättning.
Därtill är det stor hjälp för läkaren att veta om du tar medicinerna eller ej. Det spelar inte så stor roll att du inte tar dom, men säg till.
Ingen läkare håller det emot dig, men det är viktigt att veta om behandlingsförsöket fullföljs eller ej för att bedöma resultat.

Det viktigaste i slutändan är att du blir bättre, och om KBTn gör skillnad och SSRI inte gör det så är du på rätt väg.
Citera
2017-12-13, 14:22
  #4
Medlem
Tack för era svar, då kan jag känna mig aningens lugnare! Har grubblat på det här och varit rädd att själva sjukskrivningen ska dras tillbaka om jag inte äter medicinen. Det skulle vara riktigt illa om jag tvingades återgå till arbetet just nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback