Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-13, 06:43
  #1
Medlem
Kongruensbojds avatar
Avdelningen underliga julskivor måste väl rymma denna pärla från 1993? De flesta har säkert hört Lokets och Harald Tröttigers rap i En riktigt god jul. Eller Lokets egen Vart tog tomten vägen? som är en svidande uppgörelse med dåtidens politik, eller vad sägs om ”Vart tog jultomten vägen / Försvann han under gran Eller tog han pappas Ford och drog ner på stan / Det ryktas han bankat på socialens port / Tomten permitterad det är som förgjort”?

Nåväl, förutom dessa och den oerhört svårtydda Bonden & kråkan (som handlar om en bonde som skjuter en kråka och tar vara på sitt byte, minst sagt... juligt värre!) är det här ett album fullt med julsånger av tämligen ordinärt slag. Några flickor från Victoriakören är förresten med och styr upp spektaklet. Här är två punkter värda att analysera.

1) Lokets frasering och artikulering när han upprepar en textrad, som i Jag gick mig ut en afton. ”De banden som vi knöto dem ingen lossa kan” låter onaturligt och betoning ligger på helt slumpmässiga ord. Detta ofog återkommer dessutom i varje låt. Varför stoppade ingen Loket?

2) Inkonsekvens vad gäller översättning från engelska. Bjällerklang får heta som originalet, Jingle Bells. Men övrig text får en ny, svensk touch: ”Jingle bells Jingle bells / fålen travar på / snön den yr när släden far / hör hur bjällror slå”.


Ska finnas en musikvideo med nämnda Treutiger, om nån hågad vågar leta upp den. Skivan finns att streama så det är inte nödvändigt att leta hos skivhökaren efter CD eller MC.

Nå, vad tycker ni om Loket som sångare och tômtegôbbe?
Citera
2017-12-13, 07:14
  #2
Medlem
Prokofyevs avatar
Här är Loket och Treutigers video. Jag tror den ironiska generationen, som var på topp 1993, inspirerat dem till det här mästerverket.

https://www.youtube.com/watch?v=ospGFXpSkOg
Citera
2017-12-13, 10:51
  #3
Medlem
jag köpte skivan på tradera förra veckan just för att loket är så äcklig
Citera
2017-12-13, 11:49
  #4
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prokofyev
Här är Loket och Treutigers video. Jag tror den ironiska generationen, som var på topp 1993, inspirerat dem till det här mästerverket.

https://www.youtube.com/watch?v=ospGFXpSkOg

Säg inte det. Loket och Harald var den tidens superstars, kungar på TV4 respektive Kanal 1.

Citat:
Ursprungligen postat av weber-45
jag köpte skivan på tradera förra veckan just för att loket är så äcklig

Vad fick du ge? Är det något samlarvärde på en dylik?
Citera
2017-12-13, 11:52
  #5
Medlem
Vad fick du ge? Är det något samlarvärde på en dylik?[/quote]

Sök själv på tradera inte vidare svårt.
Citera
2017-12-13, 13:30
  #6
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Vad fick du ge? Är det något samlarvärde på en dylik?

Inte direkt. Ligger några uppe. En med utrop på 9r här: https://www.tradera.com/item/340120/...f-loket-olsson

Sen finns en med fastpris på 79kr här: https://www.tradera.com/item/340120/...ket-olsson-cd-
Citera
2017-12-13, 14:37
  #7
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weber-45
Vad fick du ge? Är det något samlarvärde på en dylik?

Sök själv på tradera inte vidare svårt.[/quote]

Svårare än att citera?

9 kr låter som ett lockpris.


Vet någon hur mycket cash denna skiva inbringade? 1993 var ju ändå några år innan mp3 dödade musikindustrin.
Citera
2017-12-13, 15:31
  #8
Medlem
Dreamtimes avatar
Den är återutgiven 1994 med en bonuslåt! Klart man måste äga båda versionerna.
Citera
2019-12-24, 05:16
  #9
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamtime
Den är återutgiven 1994 med en bonuslåt! Klart man måste äga båda versionerna.
Det är den versionen vi hittar på Spotify.

Har fortfarande svårt att smälta denna julskiva. Den är minst sagt bisarr. Loket var kung på den tiden och ingen vågade säga till honom att han inte kunde sjunga; ”Fru Söderström FRU SÖDERSTRÖÖÖM” låter som ett skämt.

Hans smash hit Vart tog tomten vägen? håller dock så här ett kvarts sekel senare.
Citera
2019-12-26, 23:44
  #10
Medlem
Den fick jag i julklapp när den kom😄 jo ,jag hade faktist önskat mig den också.
Citera
2019-12-27, 21:16
  #11
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dapper-dan
Den fick jag i julklapp när den kom😄 jo ,jag hade faktist önskat mig den också.

Rippa skivan och lägg upp den
Har inte hört den
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback