Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-13, 02:20
  #1
Medlem
I sommar blir det att uppleva Sydamerika, flygpriserna verkar vara relativt höga men planen är att Flyga till Rio De Janeiro > ta buss till Montevideo, (möjligtvis via iguazu waterfall) > buss eller färja till Buenos Aires för att flyga hem därifrån.

Brasilien = 2 veckor
Uruguay = 1,5 veckor
Argentina = några dagar

För de allra flesta skulle det nog anses vara för mycket resande och rekommendera att välja ett land att utforska men jag vill så gärna uppleva flera länder under samma resa, och fokuserar gärna mest på huvudstaden.

Tjejen är väl som alltid tveksam till säkerheten att resa runt i dessa länder, men hur ser ni annars på reseplanen, några tips på stop-overs eller helt enkelt andra resmål i Sydamerika?

Jag vill gärna uppleva Colombia och Ecuador men det flygresorna dit var to.m ännu dyrare så kan nog tänkas sparas till framtiden.
__________________
Senast redigerad av travellern 2017-12-13 kl. 02:32.
Citera
2017-12-13, 09:08
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av travellern
I sommar blir det att uppleva Sydamerika, flygpriserna verkar vara relativt höga men planen är att Flyga till Rio De Janeiro > ta buss till Montevideo, (möjligtvis via iguazu waterfall) > buss eller färja till Buenos Aires för att flyga hem därifrån.

Brasilien = 2 veckor
Uruguay = 1,5 veckor
Argentina = några dagar

För de allra flesta skulle det nog anses vara för mycket resande och rekommendera att välja ett land att utforska men jag vill så gärna uppleva flera länder under samma resa, och fokuserar gärna mest på huvudstaden.

Tjejen är väl som alltid tveksam till säkerheten att resa runt i dessa länder, men hur ser ni annars på reseplanen, några tips på stop-overs eller helt enkelt andra resmål i Sydamerika?

Jag vill gärna uppleva Colombia och Ecuador men det flygresorna dit var to.m ännu dyrare så kan nog tänkas sparas till framtiden.

Jag och sambon var till Sydamerika för drygt ett år sedan. Vi kaosade och körde Ecuador > Galapagos > Peru > Bolivia > Brasilien på typ sju veckor, vilket gick förvånansvärt bra men ändå var slitigt. Du kan läsa mer om vår resa här om du vill: http://kausti.com/blogg/?cat=103&order=asc&orderby=id

Det här med ”du kommer aaaaaldrig hinna njuuuta” och skit som alla kommer med ska du ta med en nypa salt. Man behöver liksom minst tre månader för att lära känna ett mindre land, och för min del är det inte vad resande handlar om idag. Jag vill se så mycket som möjligt när jag är ung (”ung”) och sen kan jag resa tillbaka till dom bra ställena en lägre tid när jag blir äldre. Med det sagt tror jag att er resplan kommer fungera helt okej.

I alla fall så skulle jag säga att säkerheten i stort sett aldrig var ett problem. Min sambo är rätt skrajsen av sig, men det var helt lugnt när vi var där (förutom typ ett ställe i Cusco).
Citera
2017-12-13, 09:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av travellern
I sommar blir det att uppleva Sydamerika, flygpriserna verkar vara relativt höga men planen är att Flyga till Rio De Janeiro > ta buss till Montevideo, (möjligtvis via iguazu waterfall) > buss eller färja till Buenos Aires för att flyga hem därifrån.

Brasilien = 2 veckor
Uruguay = 1,5 veckor
Argentina = några dagar

För de allra flesta skulle det nog anses vara för mycket resande och rekommendera att välja ett land att utforska men jag vill så gärna uppleva flera länder under samma resa, och fokuserar gärna mest på huvudstaden.

Tjejen är väl som alltid tveksam till säkerheten att resa runt i dessa länder, men hur ser ni annars på reseplanen, några tips på stop-overs eller helt enkelt andra resmål i Sydamerika?

Jag vill gärna uppleva Colombia och Ecuador men det flygresorna dit var to.m ännu dyrare så kan nog tänkas sparas till framtiden.

Två veckor i Rio låter mycket. Det är en cool stad men om ni vill ha bra stränder är Florianopolis bättre. San Pablo har bättre restauranger och nattliv och påminner lite om Mega City 1 så svårt att inte gilla. Paraty är rätt coolt, kolonialstad som svämmar över med tidvattnet. Bra stränder runt omkring och sydamerikas fetaste condominio i Laranjeras.

Uruguay är rent och lugnt. Ska ni vara där 1.5 halv vecka så hyr bil och åk runt. Cabo polonia och kusten dit med san antonio mfl är trevlig.

Argentina har mycket mer än Buenos Aires men några dagar räcker där för att äta lite kött och dricka bra öl, så mycket mer finns inte att göra som inte är billigare och bättre på andra ställen.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2898391

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback