Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-13, 00:09
  #1
Medlem
withyous avatar
Hej!

Har hittat en bil som jag fått intresse för. En Renault Clio 1,6 från 2003. Enligt säljaren är kamremmen bytt vid 10 tusen mil och bilen har nu gått nästan 12 tusen mil. När behöver kamremmen bytas nästa gång?

Såg även att bilen är avställd vilket säljaren inte berättat utan jag sökte fram information. Har jag rätt att be säljaren få den påställd och att han betalar skatt för den innan jag provkör? Går det snabbt att få detta gjort? Tänkt att jag ska kolla på den imorgon/senare idag.
Citera
2017-12-13, 00:12
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av withyou
Hej!

Har hittat en bil som jag fått intresse för. En Renault Clio 1,6 från 2003. Enligt säljaren är kamremmen bytt vid 10 tusen mil och bilen har nu gått nästan 12 tusen mil. När behöver kamremmen bytas nästa gång?

Såg även att bilen är avställd vilket säljaren inte berättat utan jag sökte fram information. Har jag rätt att be säljaren få den påställd och att han betalar skatt för den innan jag provkör? Går det snabbt att få detta gjort? Tänkt att jag ska kolla på den imorgon/senare idag.

Nej, du har inte rätt att kräva ett skit av en privat säljare. Däremot kan du använda det som "prutmetod" att du inte köper den om han inte gör det. Men då kan han säga tack och hej.

TÄNK PÅ, att om du köper den avställd och fyller i på ägarbytespappret "PÅSTÄLLNING I SAMBAND MED ÄGARBYTE" så kommer skatten falla ut på DIG.

Kommer ni överens om att HAN ska betala skatten, måste du se till att få det gjort INNAN ägarbytet genomförs. Mycket lätt att bli lurad där om man inte vet vad som gäller.

EDIT: Oavsett hur ni gör så tar det 20 minuter att ställa på och betala skatt för honom, och 0 minuter för dig.
Citera
2017-12-13, 00:19
  #3
Medlem
withyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultra24
Nej, du har inte rätt att kräva ett skit av en privat säljare. Däremot kan du använda det som "prutmetod" att du inte köper den om han inte gör det. Men då kan han säga tack och hej.

TÄNK PÅ, att om du köper den avställd och fyller i på ägarbytespappret "PÅSTÄLLNING I SAMBAND MED ÄGARBYTE" så kommer skatten falla ut på DIG.

Kommer ni överens om att HAN ska betala skatten, måste du se till att få det gjort INNAN ägarbytet genomförs. Mycket lätt att bli lurad där om man inte vet vad som gäller.

EDIT: Oavsett hur ni gör så tar det 20 minuter att ställa på och betala skatt för honom, och 0 minuter för dig.

Tack så mycket för utförlig information, ska tänka på det!
Citera
2017-12-13, 00:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultra24
Nej, du har inte rätt att kräva ett skit av en privat säljare. Däremot kan du använda det som "prutmetod" att du inte köper den om han inte gör det. Men då kan han säga tack och hej.

TÄNK PÅ, att om du köper den avställd och fyller i på ägarbytespappret "PÅSTÄLLNING I SAMBAND MED ÄGARBYTE" så kommer skatten falla ut på DIG.

Kommer ni överens om att HAN ska betala skatten, måste du se till att få det gjort INNAN ägarbytet genomförs. Mycket lätt att bli lurad där om man inte vet vad som gäller.

EDIT: Oavsett hur ni gör så tar det 20 minuter att ställa på och betala skatt för honom, och 0 minuter för dig.
för mig tog det 1 minut att ställa på bilen med bank id
Citera
2017-12-13, 01:01
  #5
Medlem
Trollfeeders avatar
Man ska alltid vara misstänksam när man köper begagnad bil, men extra mycket när säljaren undanhåller viktig information. Är bilen avställd så ska det stå i annonsen. Allt annat är oseriöst. Du kan ju fråga dig vad säljaren mer var ovillig att berätta om...
Citera
2017-12-13, 04:16
  #6
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withyou
Hej!

Har hittat en bil som jag fått intresse för. En Renault Clio 1,6 från 2003. Enligt säljaren är kamremmen bytt vid 10 tusen mil och bilen har nu gått nästan 12 tusen mil. När behöver kamremmen bytas nästa gång?

Såg även att bilen är avställd vilket säljaren inte berättat utan jag sökte fram information. Har jag rätt att be säljaren få den påställd och att han betalar skatt för den innan jag provkör? Går det snabbt att få detta gjort? Tänkt att jag ska kolla på den imorgon/senare idag.

Att bilen är avställd är inget skumt. Han har väl inte kört med den eftersom han har köpt en ny antagligen. Men tiden den varit avställd kan skvallra om hur länge han försökt sälja den. Är det en lång tid har bilen varit svårsåld och/eller att han försöker kräma ut så mycket det går för bilen, mer än vad marknaden anser att den är värd. Det kan vara ett prutargument.

Jag tycker du fokuserar på fel saker. Det är väl inte hela världen om bilen är avställd när du provkör. Men vågar du inte provköra en avställd bil så kolla allt annat med bilen först. Bestäm dig sedan för om du ska köpa den under förutsättning att provkörningen går bra. Om du har fattat ett sådant preliminärt beslut kanske säljaren vill ställa på den åt dig så att du kan provköra. Eller så kanske han kan köra den åt dig enligt dina instruktioner.

Om det nu stämmer att kamremmen är nybytt behöver du inte tänka så mycket på när det ska göras igen. Men sannolikt att 10000 mil är första bytet så då ska den bytas vid 20000 mil igen. Och då har antagligen bilen fallit så mycket i värde att man skiter i det och "gasar tills det rasar".

Ja det går snabbt att ställa på en bil. Skatten får man tillbaks när man säljer en bil så du tjänar inget på att han ställer på bilen. Folk som skriver "nyskattad" i en annons är alltså idioter.
Citera
2017-12-13, 06:46
  #7
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av withyou
Hej!

Har hittat en bil som jag fått intresse för. En Renault Clio 1,6 från 2003. Enligt säljaren är kamremmen bytt vid 10 tusen mil och bilen har nu gått nästan 12 tusen mil. När behöver kamremmen bytas nästa gång?

Såg även att bilen är avställd vilket säljaren inte berättat utan jag sökte fram information. Har jag rätt att be säljaren få den påställd och att han betalar skatt för den innan jag provkör? Går det snabbt att få detta gjort? Tänkt att jag ska kolla på den imorgon/senare idag.
Kamremmen ska bytas varje 12000 mil eller 5 år, den borde alltså vara bytt -08, -13 och nästa år? Så hur länge sedan är det, kolla på det istället när det är så lite mil det handlar om.
Att den är avställd är ju inget konstigt, använd det som prutargument (ett av dem).Skatten kommer du säkert att få, men använd det sist, börja med vanlig prutning och om det närmar sig affär så tar du fram skatteargumentet. I dagens läge får du väl vara glad för om det bara blir det, det verkar som fler och fler privatsäljare tror att utannonserat pris är samma som slutpris.

Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Ja det går snabbt att ställa på en bil. Skatten får man tillbaks när man säljer en bil så du tjänar inget på att han ställer på bilen. Folk som skriver "nyskattad" i en annons är alltså idioter.
Nej, det är de inte, skatten följer med bilen. Så länge bilen inte ställs av får ingen tillbaka nån skatt.
Citera
2017-12-13, 07:53
  #8
Medlem
Har köpt många bilar avställda.
I ungdomens dagar kolla man om det var skattemånad , var det det kryssa man i påställning direkt på pappret.
Säljaren fick skatten.. inte många som tänkte på det.
Kamremmen går även på tid , ska finnas en klisterlapp i motorrummet med miltal o datum när det är gjort , finns inte lappen hade jag utgått från att det är dags nu.
Som någon skrev tidigare är det gratis för ägaren att ställa på o försäkra bilen o ställa av den igen samma dag då kör du lagligt hem.
Citera
2017-12-13, 09:29
  #9
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Jag tycker du fokuserar på fel saker. Det är väl inte hela världen om bilen är avställd när du provkör. Men vågar du inte provköra en avställd bil så kolla allt annat med bilen först
Att inte köra en avställd bil handlar inte om att inte våga utan om att inte vara dumdristig!

Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Ja det går snabbt att ställa på en bil. Skatten får man tillbaks när man säljer en bil så du tjänar inget på att han ställer på bilen. Folk som skriver "nyskattad" i en annons är alltså idioter.
Eller så är det du som är en idiot som inte tagit reda på hur det fungerar.
Citera
2017-12-13, 12:54
  #10
Medlem
killawifes avatar
Kör man en avställd bil kan man få böter och få gå hem. Det har hänt mig. Det som är värre är att om man kör bilen och det händer en olycka så brukar inte ens försäkring gälla vilket kan blir väldigt dyrt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback