Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-12, 23:48
  #1
Medlem
Spelade hockey, fick en puck under armhålan på vänstra sidan där på revbenen. Började spotta blod i ca 1 timme, kom ej med vanligt saliv utom när jag drog upp slem lite från halsen (ja flytande blod blandat med slem)
Det upphörde efter en timme, inge andnöd utom har bara ont när jag hostar och rör armen (ont revbenen på sidan där jag fick pucken), min fråga är dock om jag bör åka till akuten nu ändå?
Citera
2017-12-13, 01:06
  #2
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modomannen
Spelade hockey, fick en puck under armhålan på vänstra sidan där på revbenen. Började spotta blod i ca 1 timme, kom ej med vanligt saliv utom när jag drog upp slem lite från halsen (ja flytande blod blandat med slem)
Det upphörde efter en timme, inge andnöd utom har bara ont när jag hostar och rör armen (ont revbenen på sidan där jag fick pucken), min fråga är dock om jag bör åka till akuten nu ändå?

Som sjuksköterska själv på akuten så skulle jag råda dig att åka in. Alternativt kontakta 1177. Men tycker som sagt efter dina symptom och beskrivning, att du ska nog åka in och kolla upp.

Krya på dig
Citera
2017-12-13, 10:42
  #3
Medlem
Var in på akuten nu och inge vätska eller punkterade lungor, de röntgade och kollade och sa att det var lugnt. Däremot detta med fraktur vet jag ej, hon som röntga sa att de endast tog bilder av lungorna och ej revbenen, sen kommer läkaren och säger ingen fraktur. (Vem fan ska man tro på???) sen röntga de isåfall fel ställe, för de röntga bakifrån och sedan högersidan
Citera
2017-12-13, 17:22
  #4
Medlem
Man tar alltid bilder framifrån och sidobild från höger när man röntgar lungor. Eftersom lungor vanligtvis är fyllda med luft ser man även problem på vänster sida när man röntgar från höger. På vanlig slätröntgen kan man inte utesluta revbensfraktur, man brukar dock se dem som är kraftigt felställda och kan ge problem. Vanliga revbensfrakturer är ofarliga och läker av sig själv på ca 6 veckor. Oftast får man mer ont efter några dagar. Eftersom att de inte är farliga behöver man inte aktivt leta efter dem med röntgen.
Citera
2017-12-30, 14:29
  #5
Medlem
Jag fick göra en kontraströntgen ca en vecka senare för att jag fortsatt spotta blod och det minska ej. Visade sig att det var en blödning i lungan trots allt, men en liten. Jag fick inge pencellin eller något utom en röntgentid 9 dagar senare. Sen dess har jag ej spottat blod. Jag gjorde röntgen igår men väntar på svar och det får jag den 4:e Januari. Jag har också börjat fått lite ont då och då där jag fick smällen av pucken (förmodligen där blödningen på lungan är). Vet ej vad det kan vara, för jag har ej spottat på blod. Eftersom att jag hade ett riktigt envist virus och hosta och hade feber under tiden då jag gjorde kontraströntgen så börjar jag fundera om jag fått en infektion eller något. Vad tror ni?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback