Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-12, 23:43
  #1
Medlem
Jag har sett och googlat lite om det. Undrar om det finns en lista på alla "heliga" byggnader runtom Sverige?

T.ex moskén; hur vet man om det är sunni eller shia? Sedan har jag hittat "Bosniska Islamiska Församlingen". Innebär det att bara bosnier som är tillåtna att befinna sig där?

Med synagogor; får bara judar vistas där? Kan man inte bara ljuga sig in?

Typ i min stad finns det inte mycket. Tänk om någon är något som inte finns i staden. Vad gör personen då?
Citera
2017-12-12, 23:48
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Jag har sett och googlat lite om det. Undrar om det finns en lista på alla "heliga" byggnader runtom Sverige?

T.ex moskén; hur vet man om det är sunni eller shia? Sedan har jag hittat "Bosniska Islamiska Församlingen". Innebär det att bara bosnier som är tillåtna att befinna sig där?

Med synagogor; får bara judar vistas där? Kan man inte bara ljuga sig in?

Typ i min stad finns det inte mycket. Tänk om någon är något som inte finns i staden. Vad gör personen då?

Det kristna perspektivet är att man inte måste ha en kyrkobyggnad. Det är något som kom till senare. Jesus sa att där två eller tre är samlade i Hans namn, så är Han mitt ibland dom.
Citera
2017-12-12, 23:49
  #3
Medlem
Så vitt jag vet är Religiösa byggnader allmän plats och därmed får vanligt folk oavsett bakgrund besöka dessa kyrkor, tempel m.m.


Nu brukar kyrkor, i alla fall domkyrkor stå med öppen entré dörr för allmänheten medan judiska synagoga har grindar och moskéer stängda dörrar kanske för att hålla ute allmänheten. Och många gånger står det en skylt inglasad strax utanför vad för slags församling det är.
Citera
2017-12-12, 23:59
  #4
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Så vitt jag vet är Religiösa byggnader allmän plats och därmed får vanligt folk oavsett bakgrund besöka dessa kyrkor, tempel m.m.


Nu brukar kyrkor, i alla fall domkyrkor stå med öppen entré dörr för allmänheten medan judiska synagoga har grindar och moskéer stängda dörrar kanske för att hålla ute allmänheten. Och många gånger står det en skylt inglasad strax utanför vad för slags församling det är.

Var har du fått ifrån att en byggnad automatiskt blir en allmän plats bara för att den används för religiösa syften? Det tror jag verkligen inte stämmer.
Citera
2017-12-13, 01:01
  #5
Medlem
Innan jag går och skämmer bort mig.. Måste man donera pengar på slutet av mässan(eller vad det heter)? Jag vägrar att ge pengar mot min vilja.

Har vart på AA förut, och där säger dom att första gången behöver man inte ge något. Så jag har bara gått 1gång (fast på två olika ställen )
Citera
2017-12-13, 01:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Innan jag går och skämmer bort mig.. Måste man donera pengar på slutet av mässan(eller vad det heter)? Jag vägrar att ge pengar mot min vilja.

Har vart på AA förut, och där säger dom att första gången behöver man inte ge något. Så jag har bara gått 1gång (fast på två olika ställen )

Nej.
Citera
2017-12-13, 01:09
  #7
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Innan jag går och skämmer bort mig.. Måste man donera pengar på slutet av mässan(eller vad det heter)? Jag vägrar att ge pengar mot min vilja.

Har vart på AA förut, och där säger dom att första gången behöver man inte ge något. Så jag har bara gått 1gång (fast på två olika ställen )

Vad man måste och inte måste i synagogor och moskéer vill jag inte uttala mig om, men i kyrkor brukar man inte bli tvingad att ge något. Tanken är att alla ska känna sig välkomna oavsett om man är rik som ett troll eller fattig som en kyrkråtta.

Sen finns det vissa pastorer som gillar att ta ett bibelord i GT ur sitt sammanhang och hävda att varje kristen måste ge 10% av sin inkomst till kyrkan, men det är fullständigt obibliskt. Sådant prat är det bara att skaka på huvudet åt. Och även i dom kyrkor där man gör den tolkningen, så är det ingen uppföljning, utan det är fortfarande upp till var och en.

Bibelns syn på givande är att man ska ge av glädje och inte av tvång. Du behöver inte pytsa in en spänn om du inte vill.
Citera
2017-12-13, 06:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Jag har sett och googlat lite om det. Undrar om det finns en lista på alla "heliga" byggnader runtom Sverige?

T.ex moskén; hur vet man om det är sunni eller shia? Sedan har jag hittat "Bosniska Islamiska Församlingen". Innebär det att bara bosnier som är tillåtna att befinna sig där?

Med synagogor; får bara judar vistas där? Kan man inte bara ljuga sig in?

Typ i min stad finns det inte mycket. Tänk om någon är något som inte finns i staden. Vad gör personen då?

Man får väl be hemma eller utöva sin religion i sitt hem.
Om en shia flyttar till en byhåla får den vara shia i sitt hem.
Jag ser inte problemet.
Citera
2017-12-13, 18:59
  #9
Medlem
Freixenets avatar
Ts kunde kanske starta en hemsida som listar alla helgedomar och heliga rum i Sverige. Vore intressant för den presumtive sökaren.
Citera
2017-12-13, 19:55
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Innan jag går och skämmer bort mig.. Måste man donera pengar på slutet av mässan(eller vad det heter)? Jag vägrar att ge pengar mot min vilja.

Har vart på AA förut, och där säger dom att första gången behöver man inte ge något. Så jag har bara gått 1gång (fast på två olika ställen )

Haha, smyger du runt och går på gratis-sessioner?

Jag tror att det där med att ge vad man känner för, kom till när de insåg hur jävla värdelöst budskap de egentligen har. Och när folk började våga ta dem på orden och verkligen ge precis vad det var värt för en personligen (t.ex. 10:- om det betydde lika mycket som en Magnus Uggla-låt), då kom kollekthåven fram.

På AA delar man med sig av sig själv till varandra, och det borde väl räcka att man är där. Kanske kyrkan skulle anamma det också, istället för att en övermäktig präst och en onaturlig kör ska stå och predika/sjunga.

Eller börja med AA-möten inför publik och ta inträdesavgift för dem.
Citera
2017-12-19, 10:33
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Jag har sett och googlat lite om det. Undrar om det finns en lista på alla "heliga" byggnader runtom Sverige?

T.ex moskén; hur vet man om det är sunni eller shia? Sedan har jag hittat "Bosniska Islamiska Församlingen". Innebär det att bara bosnier som är tillåtna att befinna sig där?

Med synagogor; får bara judar vistas där? Kan man inte bara ljuga sig in?

Typ i min stad finns det inte mycket. Tänk om någon är något som inte finns i staden. Vad gör personen då?

Vad gäller synagogor så är de definitivt inte en allmän plats. Man kan besöka dem som icke-jude, men man måste fråga församlingen i förväg.
Citera
2017-12-21, 23:58
  #12
Medlem
Snabb fråga. Använder samma tråd.

Jag tittar på schemat, och vet inte direkt vad det innebär.

Vad är, eller skillnaden mellan: "Högmässa", "Gudstjänst", "Mässa", "Julnattsmässa".

Vad kan man förvänta sig på dessa? Dom har "Morgonbön" med, fast det förstår jag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback