Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-13, 13:49
  #13
Medlem
Itons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigiFlax
Helvete vad mycket skitsnack!

Kan du utveckla?
Citera
2017-12-13, 14:25
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigiFlax
Helvete vad mycket skitsnack!

Haha jaja, motivera dig istället för att kalla det skitsnack. Till skillnad ifrån dig så vet jag vad jag pratar om. Så du lär motivera varför du anser att det är skitsnack, annars kan du lämna tråden.
Citera
2017-12-14, 20:04
  #15
Medlem
DigiFlaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Haha jaja, motivera dig istället för att kalla det skitsnack. Till skillnad ifrån dig så vet jag vad jag pratar om. Så du lär motivera varför du anser att det är skitsnack, annars kan du lämna tråden.
Nej, du vet inte vad du pratar om.

Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
[...]vad IOTA däremot inte är främst till för är att vara just en ren valuta och vara bästa på detta. IOTA är främst IoT och inget annat.
Finns ingen logik bakom att IoT-enheter ska använda en specifik valuta och att du köper ditt kaffe med en annan valuta. I detta fall handlar det bara om att IOTA vill kapitalisera på ett buzzword. Finns inga tekniska argument för att göra denna distinktionen.

Citat:
För att få en "general adoption" av kryptovalutor där dom kan användas som direkt betalningsmedel så behöver vissa attribut uppnås, målet med en kryptovaluta är ju främst att kunna betala en lunch på ett fik och att vara fullt decentraliserat. Blockkedjor har som bekant problem med just storleken på kedjan.. detta gör det tekniskt omöjligt att vara just decentraliserat i klassisk bemärkelse, du behöver en full sync.
Det är inte alls svårt för en kryptovaluta att vara decentraliserat. De flesta kryptovalutor är det, IOTA är det dock inte. Det som dock blir svårt med ökad storlek på blockkedjan är ett fullt distribuerat system, men detta är bara ett ideal och ej en nödvändighet i praktiken.

Citat:
Målet är att en mobiltelefon eller liknande enhet ska kunna bidra till konsensus i nätverket, om än bara tillfälligt då betalning sker. Directed acyclic graphs gör detta möjligt då du kan uppnå något som kallas för "signed state" eller "fixed consensus state" där du prunar gammal data ifrån ledgern. Det många verkar tro är att man behöver spara all information om alla transaktioner som någonsin gjorts, vilket givetvis inte stämmer. Du vill enbart veta "current state of funds". En lång utveckling, du får dra dina egna slutsatser.
Finns inget stort mervärde i att mobiltelefoner ska bidra till konsensus i nätverket. Om det nu skulle vara önskvärt så kan mobiltelefoner även bidra med konsensus i en blockkedja genom PoS och prune. Så skulle då inte vara något unikt för IOTA som du verkar vilja påskina.

Citat:
Edit: en nyckelfaktor som alla valutor slänger sig med är just decentralisering, det är något extremt viktigt.
Japp, decentralisering är mycket viktigt som du säger. Så kan bara beklaga att IOTA är en centraliserad kryptovaluta.
__________________
Senast redigerad av DigiFlax 2017-12-14 kl. 20:06.
Citera
2017-12-15, 13:51
  #16
Medlem
Tänkte först bemöda mig att svara på ovanstående, men så insåg jag att det inte var någon idè då personen är tappad, för alltid. hehe.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback