Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-12, 18:14
  #1
Medlem
Har en mopedmotor från en kvalitetstillverkare liggandes(piaggio) och har börjat fundera lite över att bygga en egen flakmoped men mitt stora problem är hur jag ska lösa framvagnen på ett bra sätt. Hur ska jag fästa hjulen så att dom går att svänga med? Vart får jag tag i lämpliga hjul? Styrstag osv kan jag inte riktigt se framför mig hur det fungerar. Detsamma gäller bromsar fram. Svetsning och övrig design ska inte vara några problem. Någon som byggt en egen flakmoped? Någon som har en flakmoped och kan skicka lite bilder? Någon som vet vart jag får tag i delar? Fritt fram att diskutera och bolla idéer i tråden
Citera
2017-12-12, 18:38
  #2
Medlem
rajrajmfs avatar
Att bygga en flakmoppe från grunden är mer jobb än vad man kan tro.
Jag hade letat efter ett renoveringsobjekt/tom ram att utgå ifrån istället.

Men har du tiden och kunskapen att bygga en från grunden lär du kunna googla fram bra ritningar/sprängskisser.

Lycka till!
Citera
2017-12-12, 23:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemligskiteller
Har en mopedmotor från en kvalitetstillverkare liggandes(piaggio) och har börjat fundera lite över att bygga en egen flakmoped men mitt stora problem är hur jag ska lösa framvagnen på ett bra sätt.

Jag tror det smidigaste är att köpa en billig begagnad kinafyrhjuling och ta framvagnen på den. Då har du ju alla viktiga delar som fjädring, spindelleder och skivbromsar ganska billigt.

Dessa är väldigt dyra till flakmoppe annars.
Citera
2017-12-14, 22:33
  #4
Medlem
Baconlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemligskiteller
Har en mopedmotor från en kvalitetstillverkare liggandes(piaggio) och har börjat fundera lite över att bygga en egen flakmoped men mitt stora problem är hur jag ska lösa framvagnen på ett bra sätt. Hur ska jag fästa hjulen så att dom går att svänga med? Vart får jag tag i lämpliga hjul? Styrstag osv kan jag inte riktigt se framför mig hur det fungerar. Detsamma gäller bromsar fram. Svetsning och övrig design ska inte vara några problem. Någon som byggt en egen flakmoped? Någon som har en flakmoped och kan skicka lite bilder? Någon som vet vart jag får tag i delar? Fritt fram att diskutera och bolla idéer i tråden


Om du frågar så här mycket så kommer du aldrig att kunna bygga en framvagn, det är så många faktorer som du ska ta hänsyn till.
Köp en färdig risig moppe/framvagn och renovera den istället.
Citera
2017-12-15, 07:10
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JDod
Jag tror det smidigaste är att köpa en billig begagnad kinafyrhjuling och ta framvagnen på den. Då har du ju alla viktiga delar som fjädring, spindelleder och skivbromsar ganska billigt.
Billigt visst, enkelt visst men inte mycket till lastförmåga.
Citera
2017-12-18, 18:29
  #6
Medlem
Här är en liknande tråd: (FB) vill få tag i en ritning för att svetsa ihop en flakmoped!!!

Kolla mitt sista inlägg i tråden så finns länk till sprängskisser på flakmopeder.
Citera
2017-12-18, 22:41
  #7
Medlem
Baconlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ((UNDERGROUND))
Här är en liknande tråd: (FB) vill få tag i en ritning för att svetsa ihop en flakmoped!!!

Kolla mitt sista inlägg i tråden så finns länk till sprängskisser på flakmopeder.

De ritningarna duger inte på långa vägar om du ska bygga en packmoppe.
Sedan bör du kunna svetsa och ha kunskap om framvagnsgeometri vilket är och kan vara knepigt även om man kan det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback