Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-12, 17:34
  #1
Medlem
Hej!
Undrar om ni har några tips på vad jag, en svensk kvinna i medelåldern, kan tänka på när jag i mitt arbete vill få vissa män att t ex acceptera att "Nu är det stängningsdags, nu måste ni resa er och gå".
Som det är nu upplever jag det som att en del män från en vissa kulturer inte kan ta någon som helst tillsägelse från en kvinna. Även om det handlar om en så enkel sak som att "vi stänger här nu". Jag är ganska lång (längre än vissa av männen) så jag känner mig egentligen inte i underläge rent kroppsligt. Men jag skulle önska att jag genom att säga rätt saker och kanske i kombination med lämpligt kroppsspråk fick dem att förstå att det jag säger är det som gäller, t ex "Ni talar för högt, ni stör andra, dämpa er".
I stället måste jag ringa på en vakt, det är det enda som hjälper. Det kan bara inte göra som jag säger! Ta order från en kvinna, nej!

Jag undrar så om jag ska eller inte ska se dem stadigt i ögonen, t ex.

Ibland försöker de få mig att hämta ett glas vatten (jobbar ej på restaurang), men det får de ta på toaletten. Vattenfrågan misstänker jag kommer för att de vill känna att de kan få mig att göra som de vill. Men det går jag inte med på.

Tips mottages tacksamt.
Citera
2017-12-12, 19:21
  #2
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas60
Jag undrar så om jag ska eller inte ska se dem stadigt i ögonen, t ex.

Det skulle kunna uppfattas som någon slags utmaning och få igång sexuella känslor, om ni stirrar ut varann. Mitt tips är att möta deras blick precis så mycket som man normalt gör när man samtalar med främlingar. Jag har för mig att vi tittar i ögonen 2/3 av tiden och fäster blicken sidan om den vi pratar med resten av tiden. När jag lyfter bort blicken sveper jag rakt åt sidan och inte upp, som om jag vore överlägsen, eller ned, som om jag vore underlägsen. Fast jag är påg, så det kanske inte funkar exakt lika.

Det är nog bäst att fortsätta kalla på vakt också. Problemet är, om jag förstår rätt, inte att du är kvinna eller har för lite muskler eller så, utan att du är nummerärt underlägsen. Det hade jag också varit i den situationen. När vakten kommer är ni två personer som kan vittna om att de vägrat lämna lokalen så, om jag ska spekulera lite, så förväntar de sig antagligen att få problem med rättsväsendet om de inte lämnar i det läget. M a o, hade vakten varit ensam hade han haft ungefär samma problem.
Citera
2017-12-12, 20:36
  #3
Medlem
Ok, kalla på manlig vakt alltså. Men jag skulle så gärna själv vilja kunna få dem att göra som jag vill. Tänk om jag bara kunde ställa mig och titta på dem, tyst, med armarna i kors, och så skulle de bara gå. Jag är bredaxlad. Men det är nog en önskedröm. Vad skulle man göra om de började skratta i så fall?
Citera
2017-12-12, 21:06
  #4
Medlem
Finns nog ingen lösning på problemet mer än att fråga vad deras problem är och varför de kom hit överhuvudtaget! Men du skall ha klart för dig att de har ingen som helst respekt för dig !
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback