Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-12, 17:12
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/poli...nm4716687.aspx

"Polisen öppnar ingen förundersökning efter skottdådet mot SD:s partilokal – trots att patrull inte ens har varit till platsen.

– Det finns inga spår att säkra, säger Maria Jakobsson, kommunikatör."

"– Nej, jag betvivlar att polispatrull ens har varit till platsen. Skadegörelsen har i stället beskrivits per telefon.
Varför skickades ingen patrull för att inspektera skadorna och säkra spår?
– Det handlar om tidpunkt och resurser. Som det ser ut, finns inga spår att säkra. Anmälan har inte heller nått fram till jourhavande förundersökningsledare i Norrbotten, utan utredningen lades ner redan av PKC (Polisens kontaktcenter, reds anm).
Ett skottdåd riktat mot en partilokal kan beskrivas som ett angrepp mot demokratin. Borde inte polisen ta det på större allvar?
– Det kan inte jag uttala mig om, men jag kan förstå att det finns spekulationer från olika håll, säger polisens kommunikatör Maria Jakobsson."


Skotthål i partilokal

http://www.nsd.se/nyheter/lulea/skot...nm4716366.aspx

"Luleå Sverigedemokraternas lokal på Örnäset i Luleå har utsatt för skadegörelse. Enligt partiet har något skjutit mot lokalen med ett finkalibrigt vapen."

Vem skjuter med luftvapen mot SD? Rätt av polisen att inte utreda mer?
Citera
2017-12-12, 17:26
  #2
Medlem
Polisen är ett nästan lika stort skämt som Postnord. Men så är det, polisen måste prioritera p g a resursbrist. Och ja, då bortprioriteras skottlossning, misshandel rån med mera, från att tidigare bara bortprioriterat stölder, personrån och andra "mindre allvarliga" brott. Uppe i norra delarna av landet var det väl bara 3 polispatruller som skulle ha hand om hela lappland + norrland + lite till. Den här utvecklingen är ganska så skrämmande inför framtiden.
Citera
2017-12-12, 17:27
  #3
Medlem
Ett utmärkt sätt att hålla statistiken över skjutningar nere. Måste tänka på Sverigebilden!
Citera
2017-12-12, 20:01
  #4
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/poli...nm4716687.aspx


Skotthål i partilokal

http://www.nsd.se/nyheter/lulea/skot...nm4716366.aspx

"Luleå Sverigedemokraternas lokal på Örnäset i Luleå har utsatt för skadegörelse. Enligt partiet har något skjutit mot lokalen med ett finkalibrigt vapen."

Vem skjuter med luftvapen mot SD? Rätt av polisen att inte utreda mer?


Ett finkalibrigt vapen behöver inte vara ett luftvapen, kan även vara t.ex. kaliber 22.
Citera
2017-12-12, 20:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Ett finkalibrigt vapen behöver inte vara ett luftvapen, kan även vara t.ex. kaliber 22.

Det kan vara mycket grövre än .22

Citat:
Finkalibriga vapen är de eldvapen som har kaliber mindre än 20 millimeter. Exempel på finkalibriga vapen är pistoler, gevär och kulsprutor. Tyngre eldvapen klassificeras som olika sorters pjäser.
Citera
2017-12-12, 20:15
  #6
Avstängd
Tok-Franss avatar
Har någon hittat kulan?
Om inte, varför?
Citera
2017-12-12, 20:22
  #7
Avstängd
Som en föredetta statsminister uttryckte sig:

"-Jag tar avstånd från alla former av våld och hot. Men vill gärna påpeka att de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant händer..."

Å ena sidan fördömer han för att i nästa andetag "legitimera"..

För undertecknad är det HELT förkastligt med angrepp på politiska företrädare och dess platser för sammankomster.

Respektera varandras ÅSIKTER tycks vara väldigt svårt för vissa, och då tar man till våld och hot istället. Det anstår inte ett demokratiskt samhälle.
Citera
2017-12-12, 23:12
  #8
Medlem
blue_no1s avatar
Men det blev riktigt snyft o pådrag när polisensom blev utsatt.
Jojo!
Citera
2017-12-13, 07:48
  #9
Medlem
Bor ganska nära. Har i te varit nån skottlossning. Möjligtvis lekte de själva med nån pickadolla. Några jönsar från Nordfront e runt i stan o jönsar.
Citera
2017-12-13, 08:07
  #10
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/poli...nm4716687.aspx

"Polisen öppnar ingen förundersökning efter skottdådet mot SD:s partilokal – trots att patrull inte ens har varit till platsen.

– Det finns inga spår att säkra, säger Maria Jakobsson, kommunikatör."

"– Nej, jag betvivlar att polispatrull ens har varit till platsen. Skadegörelsen har i stället beskrivits per telefon.
Varför skickades ingen patrull för att inspektera skadorna och säkra spår?
– Det handlar om tidpunkt och resurser. Som det ser ut, finns inga spår att säkra. Anmälan har inte heller nått fram till jourhavande förundersökningsledare i Norrbotten, utan utredningen lades ner redan av PKC (Polisens kontaktcenter, reds anm).
Ett skottdåd riktat mot en partilokal kan beskrivas som ett angrepp mot demokratin. Borde inte polisen ta det på större allvar?
– Det kan inte jag uttala mig om, men jag kan förstå att det finns spekulationer från olika håll, säger polisens kommunikatör Maria Jakobsson."


Skotthål i partilokal

http://www.nsd.se/nyheter/lulea/skot...nm4716366.aspx

"Luleå Sverigedemokraternas lokal på Örnäset i Luleå har utsatt för skadegörelse. Enligt partiet har något skjutit mot lokalen med ett finkalibrigt vapen."

Vem skjuter med luftvapen mot SD? Rätt av polisen att inte utreda mer?

Om det stämmer är det mycket egendomligt. Är inte detta är tjänstefel?





Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Har någon hittat kulan?
Om inte, varför?

Är inte det just polisens uppgift, att säkra spår?



Citat:
Ursprungligen postat av Drutten67
Som en föredetta statsminister uttryckte sig:

"-Jag tar avstånd från alla former av våld och hot. Men vill gärna påpeka att de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant händer..."

Å ena sidan fördömer han för att i nästa andetag "legitimera"..

För undertecknad är det HELT förkastligt med angrepp på politiska företrädare och dess platser för sammankomster.

Respektera varandras ÅSIKTER tycks vara väldigt svårt för vissa, och då tar man till våld och hot istället. Det anstår inte ett demokratiskt samhälle.

Det är ord som FR och PK sannolikt kommer få äta upp. Det är bara en tidsfråga.



Citat:
Ursprungligen postat av blue_no1
Men det blev riktigt snyft o pådrag när polisensom blev utsatt.
Jojo!

Precis. Skillnad på folk och folk tydligen.
Citera
2017-12-13, 16:16
  #11
Medlem
Marmosets avatar
Normala människor brukar ju säga "Låt oss skaka lössen ur fanan", då avseende nynazisternas absurda och irriterande påhitt att använda svenska flaggan för sina egna skändliga syften, syften som går tvärt emot allt det svenska flaggan symboliserar.
Låter som en bra idé att skjuta av svinen istället. .22 räcker gott och väl om man vet vad man gör
Citera
2017-12-13, 16:37
  #12
Medlem
Vi sätter in alla resurser på detta, var svaret ifrån polisen när de själv blev utsatta. Var är polisen när man behöver dem? GW får undersöka och rikta eldkastaren i röven på polisen!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback