• 1
  • 2
2017-12-12, 16:46
Medlem
Hej!

Har köpt en Muurikka 1200w elrök till föräldrarna i julklapp. Information finner ni om den här:
http://www.muurikka.se/produkt/muurikka-elrok-1200w/

Som ni ansluts den via vanlig stickpropp. Något jag saknar på denna är att den inte har någon termostatfunktion. Tanken jag har nu är att bygga en extern termostat där jag kan ange ett gradantal som jag vill den skall hålla, för att kunna hålla temperaturen så att den inte skenar iväg. Montering är tänkt ske i en IP-klassad kopplingsdosa med stickpropp i ena ändan som kopplas på termostaten, och därefter till ett IP-klassat skarvuttag av denna modell: https://www.jula.se/catalog/el-och-b...vuttag-400177/. Det är till detta skarvuttag jag vill ansluta röken.

Någon som har någon bra termostat att dela med sig av? Helst skall den vara billig, digital, och ha en termometer i rostfritt eller liknande då den ska tåla temperaturen i röken.

Tacksam för hjälp!
Senast redigerad av ledstripe 2017-12-12 kl. 16:53.
Citera
2017-12-12, 17:24
Medlem
Köp en universaltermostat UT-1000 på Conrad.se

Kör sådana on/off termostater till mina rökar.
Citera
2017-12-12, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke

Länk?
Citera
2017-12-12, 18:27
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

Man kan misstänka att du är rätt hemma på rökning av mat. Jag hittar dock inte den där jäkeln på Conrad.

Jag fattar inte att en elektrisk rök säljs utan termostat, blir det inte lätt för varmt om man inte har det?

Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Länk?
Du borde redan i trådstarten angivit vilket temperaturområde du behöver. Det gör ju en jäkla skillnad i utbud på termostater.

Här är en enkel mekanisk, sådan som sitter i vanliga hushållsugnar med område 50 till 320 ºC. Kräver kompletterande kapsling och den har ingen skala på inställningen utan det får man fixa själv: https://www.conrad.se/Termostat-f%f6...445400_0812054

De här är vanliga, lite mer high-tech men går bara upp till 99 ºC och det räcker kanske inte: http://shop.humle.se/utrustning/matn...ostat-stc-1000
Senast redigerad av skunkjobb 2017-12-12 kl. 19:06. Anledning: Felstavning
Citera
2017-12-12, 18:55
Medlem
Renkforce UT300 heter den visst nuförtiden. Verkar vara en nyare modell och något högre pris men är i stort sett samma.

Jag har använt den med framgång till att reglera kylskåp med bypassad termostat och elektriska rökar etc. Mycket pålitligt.

Rekommenderar er att köpa några extra prober. De kommer med sladd.
De håller visserligen bra men slits med tiden och skönt att ha extra.

Man sätter en temp för tillslag och en för frånslag. Upplösningen är 0,1 C. Precision på proben vettefan men duger till de applikationer jag sysslar med.

I och med att temperaturerna kan ställas oberoende av varandra kan du både reglera ett system som kyler eller värmer. Dessutom kan du således ställa vilken hysteres du vill.

Oslagbart enkel och bra apparat.

Som svar till skunken; jo, man behöver en någorlunda temperaturreglering vid rökning av kött, korv och fisk. Vid barbecue är det inte riktigt lika noga.
Senast redigerad av Woodsmoke 2017-12-12 kl. 19:03.
Citera
2017-12-12, 19:15
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Renkforce UT300 heter den visst nuförtiden. Verkar vara en nyare modell och något högre pris men är i stort sett samma.

Jag har använt den med framgång till att reglera kylskåp med bypassad termostat och elektriska rökar etc. Mycket pålitligt.

Man sätter en temp för tillslag och en för frånslag. Upplösningen är 0,1 C. Precision på proben vettefan men duger till de applikationer jag sysslar med.

I och med att temperaturerna kan ställas oberoende av varandra kan du både reglera ett system som kyler eller värmer. Dessutom kan du således ställa vilken hysteres du vill.

Som svar till skunken; jo, man behöver en någorlunda temperaturreglering vid rökning av kött, korv och fisk. Vid barbecue är det inte riktigt lika noga.
Den här alltså: https://www.conrad.se/?websale8=conr...fKey=WLqEXT9CF

Område -40 till 99 °C, det ska väl räcka.

Den har ju bara ett uttag så vill man styra både värmning och kylning anslutet på en gång (att växling mellan värmning och kylning ska ske automatiskt) så måste man ha två stycken och ställa tillräckligt stor skillnad så inte värmning och kylning körs samtidigt.
Citera
2017-12-12, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Den här alltså: https://www.conrad.se/?websale8=conr...fKey=WLqEXT9CF

Område -40 till 99 °C, det ska väl räcka.

Den har ju bara ett uttag så vill man styra både värmning och kylning anslutet på en gång (att växling mellan värmning och kylning ska ske automatiskt) så måste man ha två stycken och ställa tillräckligt stor skillnad så inte värmning och kylning körs samtidigt.

Jaså du tänker så? Ja det stämmer, du kan enbart styra en apparat med en funktion på/av.
Om du behöver på/av-funktion för två apparater finns bättre lösningar.

Det jag menade var att du är fri att ställa temp-on och temp-off hur du vill. Om temp-on < temp-off så får du funktion för värmning, om temp-on > än temp-off får du funktion för värmning.

När jag kör mitt rökhus kör jag ex temp-on: 57 C, temp-off: 58 C under en viss tid.
Hysteresen får man anpassa efter rökhuset. Mitt är i plywood med mycket luft och lätt stomme (låg värmekapacitet) så det kyls ur rätt snabbt, därmed kör jag en liten hysteres.
Citera
2017-12-13, 00:21
Medlem
Citat:

Tror du att termometersladden pallar för värmen? Såg ut att vara gummi/plast.

Kikar på denna jag: https://www.conrad.se/Termostat-f%F6...-swe&pi=551699
Citera
2017-12-13, 08:13
Medlem
Citat:

Jag har inte haft några problem med dessa prober i mitt rökskåp.
Jag röker kött och korv i temperaturer upp till 86-90 C som högst. Då har jag proben naken mitt i rökkammaren.
Är man orolig eller kör våtrökning kan man montera ett tätt dykrör i koppar i röken. Köp ett billigt hos din vvs-leverantör eller ta en bit bromsrör, nyp och löd ihop änden.
Använd kontaktpasta eller annan termisk pasta när du monterar proben i dykröret.

Skall du köra BBQ krävs högre temperaturer än 120 C och då ska du ha en annan apparat med metallisk prob för ändamålet. Kolla in Maveric för termometrar. De kan ev. Ha termostater också.
Citera
2017-12-13, 10:37
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

Den verkar ju helt ok. Enklast möjliga inställning, bara att vrida på ett vred. Den bör nog kompletteras med en vanlig termometer i röken också för jag tror inte man ska lita på vredets gradering på enstaka grader när. Det kan ju bli att du ska ställa den på 95 för att få 90 ºC eller något och då är det bra att kolla verklig temperatur på termometern. En liten plastlåda att sätta den i och kanske ett s.k. dykrör/dykficka att sätta mätproben i så är du hemma.

Citat:
Jag har inte haft några problem med dessa prober i mitt rökskåp.
Jag röker kött och korv i temperaturer upp till 86-90 C som högst. Då har jag proben naken mitt i rökkammaren.
Är man orolig eller kör våtrökning kan man montera ett tätt dykrör i koppar i röken. Köp ett billigt hos din vvs-leverantör eller ta en bit bromsrör, nyp och löd ihop änden.
Använd kontaktpasta eller annan termisk pasta när du monterar proben i dykröret.

Skall du köra BBQ krävs högre temperaturer än 120 C och då ska du ha en annan apparat med metallisk prob för ändamålet. Kolla in Maveric för termometrar. De kan ev. Ha termostater också.
Håller man sig under 100 ºC så ska det väl inte vara något problem med probkabelns isolering men den behöver ju som du säger inte vara inne i värmen heller utan man sticker med fördel bara in proben i ett dykrör från utsidan. I brist på speciell värmeledande pasta (finns i o f s att köpa det med) så har jag använt vanlig kopparpasta, det funkar fint det med.
Citera
2017-12-13, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Den verkar ju helt ok. Enklast möjliga inställning, bara att vrida på ett vred. Den bör nog kompletteras med en vanlig termometer i röken också för jag tror inte man ska lita på vredets gradering på enstaka grader när. Det kan ju bli att du ska ställa den på 95 för att få 90 ºC eller något och då är det bra att kolla verklig temperatur på termometern. En liten plastlåda att sätta den i och kanske ett s.k. dykrör/dykficka att sätta mätproben i så är du hemma.

Håller man sig under 100 ºC så ska det väl inte vara något problem med probkabelns isolering men den behöver ju som du säger inte vara inne i värmen heller utan man sticker med fördel bara in proben i ett dykrör från utsidan. I brist på speciell värmeledande pasta (finns i o f s att köpa det med) så har jag använt vanlig kopparpasta, det funkar fint det med.

Nej det känns ganska okej.
Nu är väl den proben inte designad för ändamålet men det går utmärkt att skydda den med enkla medel, som sagt.
Citera
2017-12-14, 06:37
Medlem
Citat:
Nej det känns ganska okej.
Nu är väl den proben inte designad för ändamålet men det går utmärkt att skydda den med enkla medel, som sagt.
Men kommer man verkligen att få en jämn temperatur inne i denna Muurikka 1200w elrök? Den känns lite som en schweizisk fickkniv "både rök och grill året om". Jag har svårt att tro att en laxfilé uppe och en nere kommer att bli färdiga samtidigt. Är det inte bra och komplettera med stektermometrar också om resultatet ska bli bra? Eller är det så att ugnen till och med fixar kallrökning om den står utomhus med en termostat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in