Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-12, 15:55
  #1
Medlem
Jag har en väns bil som jag använder till fullo i min firma, jag betalar dens avbetalning. Kan jag dra av månadsräkningen ? Med tanke på att min vän står som ägare på ägarbeviset men inofficielt så äger jag bilen. Eller måste bilen vara skriven på mig? Om så är fallet, räcker ett intyg som min vän skriver under på där det framgår att jag använder bilen?
Citera
2017-12-12, 18:20
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
Jag har en väns bil som jag använder till fullo i min firma, jag betalar dens avbetalning. Kan jag dra av månadsräkningen ? Med tanke på att min vän står som ägare på ägarbeviset men inofficielt så äger jag bilen. Eller måste bilen vara skriven på mig? Om så är fallet, räcker ett intyg som min vän skriver under på där det framgår att jag använder bilen?

Du kan lyfta 18.50 per mil som bilersättning oavsett vem som äger bilen, men företaget kan inte stå för några andra kostnader på bilden. Om firman äger bilen blir det annorlunda, men så var ju inte fallet.
Citera
2017-12-24, 21:20
  #3
Medlem
När jag kör runt och delar ut direktreklam till potentiella kunder, kan jag då lyfta milersättning? Eller gäller det endast besök hos kunder som jag gör?
Citera
2017-12-24, 21:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
När jag kör runt och delar ut direktreklam till potentiella kunder, kan jag då lyfta milersättning? Eller gäller det endast besök hos kunder som jag gör?

Du gör ju detta för firmans räkning, samma premisser som om det vore ett kundbesök. Gäller givetvis alla andra tjänsteresor också, de behöver inte ha någon koppling till en kund.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback