Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-12, 14:09
  #1
Medlem
raskenss avatar
Jag har en uppsättning x och y koordinater i ett excelark, två kolumner vardera och vill på något sätt överföra dessa punkter till en dxf fil som kan öppnas av draftsight eller liknande 2D-cad program.

Någon som har ett tips hur man kan göra det enklast. Det är så många punkter alt jag inte kan mata in koordinaterna manuellt.

Ungefär så här ser rådata ut, enheten är meter.
http://xam.nu/f/DATA.xlsx
__________________
Senast redigerad av raskens 2017-12-12 kl. 14:32.
Citera
2017-12-12, 15:18
  #2
Medlem
kan inte öppna din fil på den sajten..
men gör så här:spara filen xls filen(med två kolumner x resp y koordinat) som Comma Separerad fil (.csv)
öppma filen i textredigerare typ wordpad, kontrollera och eventuellt redigera så att x och y koordinaterna är separerade med ett komma(,) och inte semikolon( typ:
2,3
4,5
6,7
8,9

copy alla koordinater i texteditorn.
öppna sen tex autocad, skriv PL (polyline)när den promtar för "coordinats" pastar du bar in alla coordinater.
sen är det bara att spara som dxf.
Citera
2017-12-12, 15:45
  #3
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
kan inte öppna din fil på den sajten..
men gör så här:spara filen xls filen(med två kolumner x resp y koordinat) som Comma Separerad fil (.csv)
öppma filen i textredigerare typ wordpad, kontrollera och eventuellt redigera så att x och y koordinaterna är separerade med ett komma(,) och inte semikolon( typ:
2,3
4,5
6,7
8,9

copy alla koordinater i texteditorn.
öppna sen tex autocad, skriv PL (polyline)när den promtar för "coordinats" pastar du bar in alla coordinater.
sen är det bara att spara som dxf.

provade i min Draftsight och det verkar vara samma kommando, det verkar fungera. Tack för tipset.
Citera
2017-12-13, 18:11
  #4
Medlem
W.Irvings avatar
Vi stoppar dig i en annan avdelning, lille tråd.

Programvara: Windows --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback