Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-12, 14:54
  #13
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetalBear
Det har jag aldrig råkat ut för, vem fan går till en kyrkogård snor och förstör egentligen!?

Sånna som kan gå en runda och stjäla blommor från de döda för att sen gå en runda på stan med en handskriven skylt och försöker få folk att köpa blommor till sin flickvän.

Ibland gräver de upp urnor för att sälja som kopparskrot också.
Citera
2017-12-12, 14:56
  #14
Medlem
Ratozs avatar
Välj saker som håller länge och som inte är stöldbegärliga.
Citera
2017-12-12, 14:57
  #15
Medlem
Det finns ju så många fina kransar idag att köpa, små med dekorationer - eller varför inte göra en liten krans själv? Flera små vindskyddade lyktor är fint till. Att hålla graven fin och välvårdad är viktigt, det behövs inte mycket idag för att den ska bli förverkad pga vanvård.
Citera
2017-12-12, 15:15
  #16
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggvardag
Hur gör ni fint vid era anhörigas gravar? Behöver lite tips, tack.

Ett ljus, som dekorerats med små granskott/kvistar och några stycken tallkottar. Och kring julen så kan man även lägga dit en liten röd julblomma av plast. Jag personligen skulle undvika alla glittrande saker, men det är ju jag
Citera
2017-12-12, 15:18
  #17
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisaUlv
Det finns ju så många fina kransar idag att köpa, små med dekorationer - eller varför inte göra en liten krans själv? Flera små vindskyddade lyktor är fint till. Att hålla graven fin och välvårdad är viktigt, det behövs inte mycket idag för att den ska bli förverkad pga vanvård.

Förverkad pga vanvård? Vad menar du med det.
Citera
2017-12-12, 17:57
  #18
Moderator
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Förverkad pga vanvård? Vad menar du med det.
Om man inte sköter om graven så kan man förlora gravrätten, dvs bli av med platsen.
Citera
2017-12-13, 01:09
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Förverkad pga vanvård? Vad menar du med det.

Jo, det är så att kyrkogårdsförvaltningarna håller noga koll på hur gravar sköts om av anhöriga. Motivet bör vara etiskt ansvarstagande, men kan lika mycket vara ekonomiskt - gravplatser är hårdvaluta eftersom utrymmet är starkt begränsat. Vissa församlingar är ytterst nitiska och bilddokumenterar allt som kommer i närheten ens av att kallas vanvård. Om vanvård misstänks så får man ett slags varningsbrev, och då gäller det att snabbt kolla upp läget och ta kontakt med församlingen. En grav kan förverkas, precis som allt annat. Jag känner till gravar som förverkats bara efter 7-8 år. Så detta med att sköta om en anhörigs eller väns grav, det är en uppgift man ska ta på allvar. Kan man inte själv ombesörja detta t ex pga att man bor på långt avstånd, så kan man ingå avtal om gravskötsel med församlingen ifråga. Det kostar en slant. Även församlingar kan få klagomål på att de inte håller vad som avtalats och inte sköter om en viss grav som man betalat skötseavgift för. Så det gäller att hålla koll på detta. Personligen tycker jag att en verkligt vanskött grav är något av det mest tragiska man kan se.
Citera
2017-12-13, 10:10
  #20
Medlem
Den här årstiden kan man göra mycket vackert med granris. Här en enklare variant och där just en röd ljuslykta är vacker till:
https://annaama.files.wordpress.com/...1/grav-002.jpg
Men googlar man hittar man många vackra varianter med granris. Tillsammans med ljung och vackra lyktor och gravmarschaller https://www.stadshop.se/image/32538/164503.jpg och kransar.
Finns mycket att hitta på:-)
Citera
2017-12-13, 11:32
  #21
Medlem
Många fina tips! Tack alla.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback