Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-12, 22:41
  #13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Det är ett fordonskrav på bilprovningen. Och enligt LAGEN skall det följas. Ta reda på fakta själv för fan, jävla dravelmänniska.
Svara på frågan för satan, visa lagrum med citat eller håll käft. Om det finns en sådan lag så borde det inte vara så svårt för dig att visa det, det är inte min eller någon annan djävels uppgift att sitta och gräva i sådant som DU påstår.
Citera
2017-12-12, 22:48
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Svara på frågan för satan, visa lagrum med citat eller håll käft. Om det finns en sådan lag så borde det inte vara så svårt för dig att visa det, det är inte min eller någon annan djävels uppgift att sitta och gräva i sådant som DU påstår.

Ditt satans dumhuvud. Har DU en bil? Kan DU visa lagrumet för hur en bilbesiktning skall gå till och vad som skall kontrolleras? Nähe tänkte väl det. Det finns regelverk för gasol i fordon och den tillståndsgivningen och kontrollen sköts av bla bilprovningen. Det gäller ALLA fordon med gasol. VAD ÄR DET DU INTE FÖRSTÅR?
Citera
2017-12-12, 23:04
  #15
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Ditt satans dumhuvud. Har DU en bil? Kan DU visa lagrumet för hur en bilbesiktning skall gå till och vad som skall kontrolleras? Nähe tänkte väl det. Det finns regelverk för gasol i fordon och den tillståndsgivningen och kontrollen sköts av bla bilprovningen. Det gäller ALLA fordon med gasol. VAD ÄR DET DU INTE FÖRSTÅR?
Det enda jag inte förstår är hur man kan vara så dum i huvudet som du som påstår att det finns en lag som säger att det aktuella fordonet skulle varit försett med gasvarnare men sedan klarar du inte av att hitta den lagen. När du misslyckas med det så börjar du yra om att jag skulle vara dum, undra om jag har bil och en djävla massa trams.

Lustigt att Bilprovningen inte nämner gasvarnare med så mycket som en stavelse i sin beskrivning av vad som görs vid gasolkontroll i husvagnar och husbilar då: https://www.bilprovningen.se/vara-tj...lkontroll.html

Inte Dekra heller: https://www.dekra-bilbesiktning.se/u...gasolkontroll/

Men de kanske inte följer den där lagen som du var så säker på att den fanns.

Seså svammelpelle, hit med lagdjäveln nu eller erkänn att du bara snackade skit.
Citera
2017-12-12, 23:18
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det enda jag inte förstår är hur man kan vara så dum i huvudet som du som påstår att det finns en lag som säger att det aktuella fordonet skulle varit försett med gasvarnare men sedan klarar du inte av att hitta den lagen. När du misslyckas med det så börjar du yra om att jag skulle vara dum, undra om jag har bil och en djävla massa trams.

Lustigt att Bilprovningen inte nämner gasvarnare med så mycket som en stavelse i sin beskrivning av vad som görs vid gasolkontroll i husvagnar och husbilar då: https://www.bilprovningen.se/vara-tj...lkontroll.html

Inte Dekra heller: https://www.dekra-bilbesiktning.se/u...gasolkontroll/

Men de kanske inte följer den där lagen som du var så säker på att den fanns.

Seså svammelpelle, hit med lagdjäveln nu eller erkänn att du bara snackade skit.

Du är bra kaxig utan att kunna ett skit. Prova du att besiktiga en foodtruck så får du se. Precis som exempelvis taxi har man separata krav på yrkestrafiken. I deras krav finns kontroll av taxameter. I tungtrafiken finns kontroll av färdskrivare. Och i gasolbilar yrkesmässigt kontroll av anläggning.


2.4.6 Snabbmatsbil (food truck)
En snabbmatsbil (food truck) är ett fordon eftersom den är avsedd för transport
på väg. Den omfattas då av Transportstyrelsens regler genom fordonslagen och
hanteringen av brandfarliga vara i fordonet är inte tillståndspliktigt enligt LBE.
Även om detaljregler endast finns för vissa gasolinstal lationer enligt fordonslagstiftningen
så vore det orimligt om vissa ska kontrolleras enligt fordonslagen
och andra enligt LBE. Denna del av fordonet undantas alltså inte av LBE, men det
är ändå orimligt att sådana ska ha tillstånd enligt LBE, eftersom de i första hand
omfattas av en annan lagstiftning.

https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/28281.pdf

Nolla.
__________________
Senast redigerad av Pingubengt 2017-12-12 kl. 23:29.
Citera
2017-12-12, 23:55
  #17
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Du är bra kaxig utan att kunna ett skit. Prova du att besiktiga en foodtruck så får du se. Precis som exempelvis taxi har man separata krav på yrkestrafiken. I deras krav finns kontroll av taxameter. I tungtrafiken finns kontroll av färdskrivare. Och i gasolbilar yrkesmässigt kontroll av anläggning.


2.4.6 Snabbmatsbil (food truck)
En snabbmatsbil (food truck) är ett fordon eftersom den är avsedd för transport
på väg. Den omfattas då av Transportstyrelsens regler genom fordonslagen och
hanteringen av brandfarliga vara i fordonet är inte tillståndspliktigt enligt LBE.
Även om detaljregler endast finns för vissa gasolinstal lationer enligt fordonslagstiftningen
så vore det orimligt om vissa ska kontrolleras enligt fordonslagen
och andra enligt LBE. Denna del av fordonet undantas alltså inte av LBE, men det
är ändå orimligt att sådana ska ha tillstånd enligt LBE, eftersom de i första hand
omfattas av en annan lagstiftning.

https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/28281.pdf

Nolla.
Nu räcker det snart din förbannade idiot! För det första så påstod du att kravet gällde alla fordon med gasol i. Nu försöker du flytta målstolparna genom att lalla bort att Bilprovningen och Dekra inte nämnde gasvarnare i sina kontroller och bara prata om yrkestrafik. Det var ju inte det du påstod nyss.

För det andra, var står det om lagkravet på gasvarnare som du påstod fanns? Tydligen inte i det stycke du citerade i alla fall. Av alla ovidkommande idiotlänkar jag har sett genom åren så tar du nog ta mig fan priset i värdelös argumentation.

Det går inte så bra för dig nu...
Citera
2017-12-13, 10:58
  #18
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nu räcker det snart din förbannade idiot! För det första så påstod du att kravet gällde alla fordon med gasol i. Nu försöker du flytta målstolparna genom att lalla bort att Bilprovningen och Dekra inte nämnde gasvarnare i sina kontroller och bara prata om yrkestrafik. Det var ju inte det du påstod nyss.

För det andra, var står det om lagkravet på gasvarnare som du påstod fanns? Tydligen inte i det stycke du citerade i alla fall. Av alla ovidkommande idiotlänkar jag har sett genom åren så tar du nog ta mig fan priset i värdelös argumentation.

Det går inte så bra för dig nu...

Fast problemet är väl inte gasvarnaren utan att installationen inte är helt korrekt utförd med t.ex. ventilation (när man inte har separat gaslåda som t.ex. husvagnar har).
Citera
2017-12-13, 12:01
  #19
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Fast problemet är väl inte gasvarnaren utan att installationen inte är helt korrekt utförd med t.ex. ventilation (när man inte har separat gaslåda som t.ex. husvagnar har).
Ja och nej. Läcker det inte så gör inte gasvarnaren någon nytta, läcker det men gasen ventileras ut så gör det inte heller någon större nytta. Läcker det och det blir en farlig koncentration inne i fordonet men ingen är där som hör larmet och kan göra något åt läckaget så kan larmet tjuta för döva öron. I detta fall kunde nog ett larm ha hjälpt om personen som skadades hade hört larmet utifrån och därmed kanske låtit bli att öppna dörren eller hur nu explosionen initierades. (Jag kan tänka mig att det var gnistan vid dörrkontakten för innerbelysningen som antände gasen om det small precis när hon öppnade dörren.)

Men nu var det ju geniet Pingubengt som påstod att det var lagkrav på gasvarnare och det ifrågasätter jag starkt. Vem som helst är hjärtligt välkommen att visa att så är fallet, fixar ingen det snart så får vi anta att det var skitsnack helt enkelt.
Citera
2017-12-15, 15:16
  #20
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jengt som påstod att det var lagkrav på gasvarnare och det ifrågasätter jag starkt. Vem som helst är hjärtligt välkommen att visa att så är fallet, fixar ingen det snart så får vi anta att det var skitsnack helt enkelt.

Jag kan inte se något lagkrav utan bara rekommendationer. Man rekommenderar också en manometer med bubbelmätare som visar om det går åt någon gas även om allt är avstängt. Då kan man enkelt se om det finns någon läcka nånstans.
Citera
2017-12-15, 18:39
  #21
Medlem
Unfabricables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
https://www.svd.se/foodtruck-har-exploderat
Utan betalvägg: https://web.archive.org/web/20171215...at/fivdds.html
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback